שר הביטחון יואב גלנט נפגש ביום חמישי עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. הפגישה התקיימה בשגרירות ארה"ב בבריסל ובמהלכה דנו השניים בקידום התיאום הביטחוני והצבאי בין המדינות בנושא האיראני. הפעם הפגישה לא הייתה כללית, אלא עסקה בהסכם המתגבש בין וושינגטון לטהרן.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט ולויד אוסטין
יואב גלנט ולויד אוסטין
גלנט ואוסטין
לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", ארה"ב חותרת להסכם "לא רשמי ולא כתוב" עם איראן כדי למנוע הסלמה. איראן תתחייב לא להעשיר אורניום מעבר ל-60% ולא למכור טילים בליסטיים לרוסיה. בתמורה, ארה"ב תימנע מהחמרת הסנקציות נגדה ותפשיר נכסים איראניים בשווי מיליארדי דולרים. שלשום (שישי) דחה מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן את הדיווחים שלפיהם ארה"ב ואיראן קרובות להסכם. "בכל הנוגע לאיראן, חלק מהדיווחים שראינו על הסכם לגבי ענייני גרעין, או לצורך העניין, אסירים - לא מדויקים ולא נכונים", אמר בלינקן.
עם זאת, גורמי ביטחון בכירים בישראל טוענים כי ההסכם קרוב. "אנחנו לא מתואמים, אבל יודעים היטב את תמונת המצב", אמר אחד הגורמים. "זו הקפאה לכאורה של תוכנית הגרעין בתמורה להפשרה של כספים וסנקציות. זה לא על דעתנו ואנחנו מתנגדים לכך. ישראל לא מעוניינת בשום הסכם שלא מביא לפירוק כל היכולות של איראן. הסכם טוב אמור לקחת אותם אחורה, לא להקפיא את המצב", לדבריו.
2 צפייה בגלריה
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
התחממות ביחסים בין סעודיה לאיראן. חמינאי ובן סלמאן
(צילום: AP, EPA)
גלנט כאמור דן עם עמיתו האמריקני בדרכים להרחבה ולהעמקה של שיתוף הפעולה הביטחוני והצבאי. השניים סיכמו על הגברת התרגילים הצבאיים של צה"ל ופיקוד המרכז של ארה"ב במזרח התיכון. לדברי מקורות ביטחוניים, סוכם גם על הגברת שיתוף הפעולה המודיעיני, בעיקר מול איראן.
שר הביטחון התבקש לשוחח עם שר ההגנה האוקראיני אולקסי רזניקוב ולדון בסיוע ישראלי למדינה. הוא יעשה זאת בימים הקרובים, אך בכל מקרה ישראל לא תספק נשק קטלני לקייב, כפי שאמר גורם ביטחוני: "זה לא שיש לנו משהו הגנתי או התקפי מיידי לתת להם שאנחנו לא צריכים".
במקביל, התפתחות שלילית נוספת: ההתחממות ביחסים בין סעודיה לאיראן. שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן נחת לביקור בטהרן. מדובר בביקור ראשון של שר חוץ סעודי באיראן זה שנים, וכמובן מאז ששתי המדינות נירמלו את היחסים. האיראנים מחממים גם את היחסים עם מצרים - ומדובר בהתפתחות שלילית ומסוכנת נוספת עבור ישראל.