3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
עבאס לצד עודה במליאת הכנסת (ארכיון)
(צילום: AFP)
החלטת מפלגת רע"מ של מנסור עבאס להקפיא את חברותה בקואליציה ובתוך כך גם את פעילותה בכנסת, התקבלה בתגובות מזלזלות מצד יריבתה הגדולה בחברה הערבית - הרשימה המשותפת. "לא להגיע לכנסת בפגרה. החלטה דרמטית", צייץ בציניות יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה. גם ח"כ אחמד טיבי הגיב בנימה מזלזלת: "אמנם חברי קואליציה, אבל חוש הומור יש להם. חוש הומור של פגרה".
המהלך של מפלגת רע"מ, שתואם מול ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד, נעשה על רקע הלחץ שמפעילה כלפיה התנועה האיסלאמית לפרוש מהקואליציה בעקבות העימותים בימים האחרונים בסביבת מסגד אל-אקצא בהר הבית בירושלים. הביקורת החריפה של הרשימה המשותפת על רע"מ נאמרת על רקע העובדה שהכנסת נמצאת כרגע ממילא בפגרה.
גם ח"כ עופר כסיף, מספר 6 ברשימה המשותפת, בחר להגיב בציניות להחלטת רע"מ תוך כדי אזכור הצום המוסלמי: "ההכרזה של רע"מ על 'הקפאת' חברותם בקואליציה בזמן פגרת הכנסת כמוה כהכרזה על דיאטה במהלך ימי הרמדאן".

"ליצנים שאפילו לא התפטרו מהקואליציה"

בכירים ברשימה המשותפת אמרו: "מדובר במעשה ליצנים נואשים. עליהם להקפיא את הבושות שלהם ולהתפטר מהאסון שאליו דחפו את החברה הערבית. אין כזה דבר 'הקפאת חברות בכנסת'. הליצנים האלה אפילו לא התפטרו מהקואליציה שפוגעת במסגד אל-אקצא. רע"מ - בלוף".
גורמים אחרים ברשימה המשותפת אמרו: "אנו דוחים את האקרובטיקה של מנסור. הם משביתים את חברותם במהלך חופשת האביב, שתימשך שלושה שבועות מהיום, ולאחר תום החג שמים את ההשעיה בצד על מנת להמשיך ולתמוך בממשלה שידיה מוכתמות בדם הנוער הפלסטיני, פלישה למסגד אל-אקצא וחקיקת חוקים נגד עמנו.
"הם תומכים מעשית ומציאותית בממשלה הזו. הם האחרונים שצריכים להטיף למשותפת, שתישאר קוץ בגרונן של כל ממשלות הימין והגזענות בראשות בנט, שקד וההרכבים הממשלתיים שלהם. המצב הוא טרגי ובלתי נסבל. הגיע הזמן שתתפטרו מממשלת בנט".
3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
ח"כ עבאס וראש הממשלה בנט
(צילום: AFP)
גם במפלגה הקומוניסטית וחד"ש, שמהוות חלק מהרשימה המשותפת, קראו לרע"מ להפסיק לאלתר את חברותה בקואליציה. "תפרשו מממשלת הכיבוש וההרג מיד וללא היסוס. ממשלה פושעת זו לא הביאה בשורות טובות - לא במישור המדיני, לא במישור השוויון לציבור הערבי ולא ברמת החיים ועליית המחירים. אז תפרשו ממנה ותצילו מה שנשאר מכם".
ברע"מ אמרו בתגובה למהלך שעליו הוחלט הערב: "רע"מ קוראת לרשימה המשותפת לקבל החלטה דומה, להקפיא את חברותה בכנסת עד שיושג פתרון לסוגיית הפלישה לאל-אקצא. אנחנו מוכנים לקבל החלטה גם על התפטרות קולקטיבית של המפלגות הערביות מהכנסת. מרגע זה, נציגי רע"מ משעים את חברותם לא רק בממשלה אלא את חברותם בכנסת, והם מחויבים שלא להגיע לכנסת".
בתגובה ישירה לציוץ של ח"כ עודה, אמרו ברע"מ: "בשונה מהמשותפת, אנחנו מפלגה רצינית שמקיימת הבטחות. לאחר סיום הפגרה יתברר לכולם שמי שמתכנן להציל את ממשלת בנט הוא איימן עודה והמשותפת, לא רע"מ".
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס ויאיר לפיד
מנסור עבאס ויאיר לפיד
ח"כ עבאס ושר החוץ לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בדיון שקיימה מועצת השורא, שלה השפעה רבה על התנהלות מפלגת רע"מ, הוחלט להכריז למעשה על "חרם על הכנסת" ולקדם מהלך של התפטרות של כלל חברי הכנסת הערבים מהכנסת. מדובר גם כן במהלך בלתי אפשרי - שכן הוא דורש שיתוף פעולה מצד חברי הרשימה המשותפת, וזו מיהרה לסרב לו. גורמים שהשתתפו בישיבה אמרו ש"הנחישות של עבאס להישאר בקואליציה עצרה כל החלטה אחרת".
ההחלטה לא הפתיעה לפיכך את בנט ולפיד, שהיו מתואמים כאמור במהלך היום עם יו"ר רע"מ עבאס, ועבדו איתו באופן צמוד. עבאס, יש להדגיש, מתנגד נחרצות לפרישה מהקואליציה. מדובר בצעד שעלה בשיחות שהתקיימו בין השלושה בניסיון כאמור להרגיע את הרוחות ולא לפגוע בשלמות הקואליציה, כשברקע הלחץ הכבד בתוך התנועה האיסלאמית על רע"מ בדרישה שתפרוש מהקואליציה.
בנט, לפיד ועבאס ניהלו שיחות אינטנסיביות ב-24 השעות האחרונות, בניסיון למצוא פתרון למשבר וללחץ שמגיע מהשטח לכיוון יו"ר רע"מ. במהלך השיחות, אמר גורם פוליטי, הועלתה ההצעה של הקפאה זמנית מחברות בקואליציה ועבאס הודיע כי ישקול אותה ויעלה אותה בפני מועצת השורא (חכמי הדת) של התנועה האיסלאמית. זו קיימה הערב "דיון חירום", וקיבלה את ההצעה.