2 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
קיש הורה על כינוס ישיבה דחופה, כ-1,850 אנשי צוות חסרים בחינוך המיוחד
(צילום: שלו שלום)
במשרד החינוך קיבלו היום (ראשון) את החלטת בג"ץ לבטל את הנחיית המשרד לקיצור יום הלימודים במסגרות לילדים על הרצף האוטיסטי בשל מחסור בכוח האדם, ושר החינוך יואב קיש הורה על כינוס ישיבה דחופה לבחינת משמעויות ההחלטה ודרכי פעולה אפשריות בנושא.
במשרד החינוך יתקשו ככל הנראה ליישם את ההחלטה בשל מחסור של 850 מורים ואלף מטפלים פרא-רפואיים בחינוך המיוחד. גורמים במשרד החינוך אמרו כי כעת יהיו כיתות שיסיימו בשעה 16:45 ויהיו כיתות שלא - כי לא הצליחו לגייס מטפלות. לדברי אותם גורמים, דווקא כעת לאחר החלטת בג"ץ לא יהיה שוויון.
יוני כנרי, אב לילדה על הרצף האוטיסטי, ודובר קבוצת "מצילים את מסגרות התקשורת" שעתרו לבג"ץ בנוסף לעתירה של אלו"ט, אמר לאחר ההחלטה: "אנחנו בהתרגשות ענקית לאחר התשובה שקיבלנו לטובת ילדינו. בית המשפט החליט לא להישמע לטענות משרד החינוך שאין להם כוח אדם, ואמר להם שעליהם למצוא פתרונות". לדבריו, "כמו שלא מבטלים שיעורי מתמטיקה או ספרות למרות הקושי למצוא את המורים - גם את צוותי החינוך המיוחד צריך למצוא. לוותר זו לא אופציה.
"לא ויתרנו והשמענו את קולנו ואת קול ילדינו, הגענו עד לבית המשפט העליון והצלחנו. הצלנו היום אלפי ילדים מקושי חברתי נוסף ומקושי לימודי נוסף", המשיך כנרי. "הצלנו אלפי משפחות מיוחדות מקושי כלכלי, אנשים היו על סף קריסה כלכלית אם הדבר היה יוצא לפועל. אין מאושר ממני".
גלית שכן טוב, אמא לילד בן חמש וחצי, סיפרה כי היא "מאוד שמחה על ההחלטה שהתקבלה. זו שעה קריטית גם עבור הילדים שיש להם עוד שעה בה יכולים לעזור להם ולקדם אותם וגם עבורנו ההורים". לדבריה, "אני שמחה שאלו"ט ייצגה את כל ההורים כי אם כל אחד מאיתנו היה צריך לגשת לבד בנוסף לכל הדברים שאנחנו מתמודדים איתם זה לא היה מצליח".
2 צפייה בגלריה
כנס חינוך של מרכז השלטון המקומי
כנס חינוך של מרכז השלטון המקומי
יפה בן דויד אמרה לפני פסיקת בג"ץ כי אם יבטלו את הקיצור - לא יהיה מי שילמד
(צילום: אלעד גרשגורן)
מאלו"ט נמסר בתגובה להחלטה: "אנו מברכים על החלטת בג"ץ שביטלה את החלטת משרד החינוך, ושמחים שיום הלימודים יישאר כסדרו עד השעה 16:45. זהו פסק דין חשוב בתחום זכויות תלמידים על רצף האוטיזם ותלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים בכלל.
"נימוקי השופטים לפסק הדין מסתכלים על תלמידים על רצף האוטיזם באופן שוויוני ביחס לכל שאר תלמידי ישראל, וכפי שכתבה השופטת דפנה ברק ארז - הפתרון של 'גם לי גם לך לא יהיה' - לא היה רצוי עוד במשפט שלמה, והוא אינו רצוי אף במקרה שבפנינו. עוד התייחסו השופטים לטענה שמדובר בהחלטה זמנית וציינו כי החלטות זמניות טיבן להפוך לקבועות. אנו בטוחים כי יחד עם משרד החינוך נצליח למצוא את הדרך ואת המודלים המיטביים עבור תלמידים על רצף האוטיזם".
עורכי הדין אורי קידר, עידן שחם ונדב בנאסייאג שהגישו את העתירה בשם ההורים מסרו: "אנחנו מברכים על פסק הדין המקבל את עתירתם של כ-640 הורים לילדים על הרצף האוטיסטי מכל רחבי הארץ. בית המשפט קיבל את טענותינו לכך שהחלטת משרד החינוך לקיצור יום הלימודים במסגרות התקשורת, ניתנה בחוסר סמכות ופגעה באופן בלתי-מידתי בתלמידים ובמשפחותיהם. פסק הדין המבטל את ההחלטה עושה צדק עם אלפי משפחות בישראל, שיכולות לנשום כעת לרווחה ולפתוח כסדרה את שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה".
בכנס לקראת פתיחת שנת הלימודים שהתקיים היום אמרה מזכ"לית משרד החינוך יפה בן דויד בטרם פורסמה החלטת בג"ץ, כי גם אם יוחלט על ביטול קיצור יום הלימודים - לא יהיה מי שילמד בשל אותו מחסור בכוח אדם. בן דויד אף הציעה לקצר את יום הלימודים לשעה 14:30 ובמשך שעות היום לקיים פעילות העשרה.
ההחלטה התקבלה במשרד החינוך לפני כחודש וחצי אז הוא הודיע הוחלט בשיתוף עם הנהגת ההורים הארצית והשלטון המקומי על קיצור יום הלימודים במוסדות חינוך מיוחד. לפי אותה החלטה, בשנת הלימודים תשפ"ד הסתיים יום הלימודים במסגרות לילדי החינוך המיוחד בשעה 16:00 במקום 16:45. משרד החינוך נימק את החלטתו במחסור בכוח אדם בחינוך המיוחד. אך בפסק הדין נקבע כאמור כי ההחלטה תבוטל כך שאורך יום הלימודים יישאר על כנו, ובמשרד החינוך בוחנים כעת את המשמעויות לכך.