"התחלואה בחברה הערבית נמצאת במגמת ירידה, כמו בכל מדינת ישראל". כך אמר הבוקר (יום שני) פרויקטור הקורונה בחברה הערבית איימן סייף בריאיון לאולפן ynet. לדבריו, "אם עד לפני שבוע וחצי החברה הערבית היוותה יותר מ-40% מהתחלואה במדינה - היום אנחנו עומדים על שיעור של פחות מ-30%". סייף המשיך ואמר כי "גם בחולים הקשים אנחנו עומדים על בערך 40% אחוזים וממוצע שבועי של כ-32%". בנוגע לערים האדומות, הוא אומר, "אני מזכיר שעד לפני שבועיים היו 55 רשויות מקומיות אדומות. היום אנחנו עומדים על 16 רשויות".
לפי סייף, הדבר נובע מכך "שעשינו המון בדיקות בחברה הערבית במהלך חודש ספטמבר, יותר מכל חברה אחרת במדינת ישראל. היינו ב-50 בדיקות ל-10,000 איש בסוף אוגוסט, היום אנחנו עומדים על משהו כמו 140 בדיקות ל-10,000 איש".
2 צפייה בגלריה
מתחם בדיקת בדיקות קורונה ב ירושלים
מתחם בדיקת בדיקות קורונה ב ירושלים
בדיקת קורונה
(צילום: AP)
-בעצם מה שקרה בחברה הערבית היא התפרצות בבתי ספר בגילים 0-18, נכון? "כן. הייתה לנו עלייה של יותר מ-50% בתחלואה היומית בגילים 0-18 - שאלה בעצם גילי בית ספר, אבל אני חייב לציין שהגילוי של אותה תחלואה נבע בגלל הבדיקות הרבות שעשינו בחברה הערבית - גם בגילים הללו. המטרה היא לעשות כמה שיותר בדיקות, לשמור על ההנחיות והכללים, על המתווה של החזרה ללימודים. מי שלא צריך להגיע לבית הספר - שלא יגיע. מי שצריך להיכנס לבידוד - שייכנס לבידוד. צריך שתהיה אכיפה טובה יותר של הכללים במערכת החינוך".
-בחברה הערבית לא היה פיילוט של כיתה ירוקה, נכון? "היה פיילוט אחד של כיתה ירוקה בבית ספר אחד ואני מאוד מקווה שהוא יורחב גם לבתי ספר אחרים, כמו בכל מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
פרויקטור הקורונה בחברה הערבית, איימן סייף
-אבל בכיתה הזו זה הצליח? "כן. היו לזה תוצאות ובודקים את זה עכשיו במשרד הבריאות. אני חושב שהרעיון שמאומתים ייכנסו לבידוד ותלמידים אחרים ישובו ללימודים הוא רעיון טוב. צריך לבדוק אותו כמובן לעומק ובמידת הצורך להרחיב אותו למקומות נוספים".
-בהינתן הנתונים האלה שאתה מתאר וכשלא כל החברה מחוסנת, אתה חושב שנכון לפטור תלמידים מבידוד על סמך בדיקות אנטיגן? נכון לבטל בידודים כבר עכשיו? "הנושא הזה נמצא בבדיקה במשרד הבריאות וצריך לבדוק את היעילות של הפרויקט הזה. אם הפרויקט הזה יהיה באמת יעיל והמומחים יגיעו למסקנה שכן - אז אני חושב שצריך להרחיב אותו. לגבי הנושא של החיסונים בחברה הערבית, האתגר שלנו היה לחסן את קבוצות הגיל של 12-15. לפני כחודש עמדנו על כ-20% מקבוצת הגיל הזו שהתחסנה - והיום אנחנו עומדים על יותר מ-50% באוכלוסייה הזאת שהתחסנו. זה עדיין לא מספיק. אני רוצה להגיע ל-70-80% בקבוצת הגיל הזאת".
עוד אמר הפרויקטור, כי "המאמצים שעשינו בתוך החברה הערבית היו בעיקר בנושא החיסונים - וזה עבד. זאת אומרת, אנחנו מקיימים מפגשים רבים בין הורים לרופאים ומספקים מענה לחששות. יש חששות בקרב חלק מההורים לגבי החיסון השלישי, ובעקבות אותם מפגשים ההורים חותמים שהם מסכימים לחסן את הילדים וכך הגענו לעלייה יפה בקבוצת הגיל של 12-15".
לדברי סייף, "כמובן שחייבים להמשיך בזה ושיעור ההתחסנות במנה השלישית בחברה הערבית עומד היום על 42%. נכון, זה שיעור נמוך, אבל הוא מהווה עלייה מהנתונים של לפני כמה שבועות. נמשיך במאמצים להנגיש את החיסונים לחברה הערבית וגם לאוכלוסייה הבדואית בדרום - ששם אחוז המתחסנים מאוד נמוך".