אזרחי ישראל התחילו להתחסן, אבל הכאוס בהמתנה לתורים נמשך: בשעה שמבצע חיסוני הקורונה מתרחב וכולל כעת מלבד צוותים רפואיים גם אנשים בני 60 ומעלה, מוקדי השירות של רוב קופות החולים קרסו שוב ומבוטחים רבים עדיין מדווחים כי אינם מצליחים לקבוע תור לחיסון - לא דרך המוקד, ולא דרך האתר.
השלוחה של מכבי לחיסונים קרסה גם אתמול בבוקר (שני) ולא ניתן היה לקבוע תור דרך המוקד. גם בקופת החולים כללית התמונה הייתה זהה, וכעבור דקת המתנה השיחה מתנתקת. בקופת החולים לאומית נשמעה הודעה כי בשל ריבוי שיחות יש לנסות מאוחר יותר והשיחה התנתקה גם כן. במאוחדת הקו היה פעיל באותן השעות וניתן היה להזמין תור לחיסון.
8 צפייה בגלריה
מתחסנים לקורונה
מתחסנים לקורונה
מבצע החיסונים נמשך
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
החיסונים בבאר שבע
החיסונים בבאר שבע
החיסונים בבאר שבע
(צילום: רועי עידן )

כתבת ynet ביקרה בסניפי קופת החולים כללית והייתה עדה לעומסים הכבדים. מטופלים רבים הגיעו לסניפים לאחר שלא הצליחו להשיג את המוקדים בטלפון וזעמו על הפקידות, שסיפקו רק תשובה אחת - את התור ניתן לקבוע רק במוקדים שקרסו. במקרים רבים, עם התנתקות השיחה, נשלחת הודעת SMS עם קישור לאפליקציה - מה שמקשה על מבוטחים מבוגרים רבים. אחת הפקידות ניסתה להסביר לקשיש שיצטרך להתאזר בסבלנות גם עוד חודש, אם המצב ימשיך כך, ואמרה: "זה לא דחוף". הקשיש המתוסכל השיב: "אל תגידי לי שזה לא דחוף. לך זה לא דחוף, אבל אני בן 86 ולא יודע אם אקום מחר בבוקר".
חנה בת ה-73 הגיעה עם אחותה בת ה-80 לקופת החולים, אחרי שמאמציהן לקבוע תור דרך האתר עלו בתוהו. "אחרי המתנה קצרה השיחה מתנתקת, ואנחנו מקבלות הודעה שמפנה לאתר", סיפרו ל-ynet. "כשנכנסים לאתר רואים שאין אפשרות לזמן תורים. זה לא מצליח וזה מאוד מתסכל אותנו. אנחנו חסרות אונים".
בעמודי הפייסבוק של קופות החולים, המבוטחים ממשיכים לתקוף את ההתנהלות כבר יום שלישי ברצף. "מה עוזרים ההסברים שלכם אם בזימון התורים מבטיחים לשלוח תוך שש שעות הודעה על מועד לחיסון, ועוברות להן 20 שעות וכלום לא קורה?", כתבה אחת המבוטחות לקופת החולים מכבי. גולשת אחרת הוסיפה כי "השירות מתחת לכל ביקורת. המתנה ארוכה, שעה וחצי עד לקבלת מענה, קביעת תור לחיסון ראשון כאשר אין אפשרות לקבוע את התור השני, אז מבטלים ומתחילים מחדש - וככה שלוש פעמים. מיליון אנשים מובטלים, תגייסו עוד מוקדנים", תקפה.
8 צפייה בגלריה
אהוד דודסון
אהוד דודסון
מנכ"ל הכללית, אהוד דודסון. עומסים כבדים
(צילום: אפרת זיסמן)
8 צפייה בגלריה
מנכ"ל מכבי, רן סער. המוקד מנתק
מנכ"ל מכבי, רן סער. המוקד מנתק
מנכ"ל מכבי, רן סער. המוקד מנתק
(צילום: תומר פדר)
8 צפייה בגלריה
מתחסנים לקורונה
מתחסנים לקורונה
מתחסנים בירושלים
(צילום: AFP)
"ממש יחס מביש לחולים שלכם", כתב גולש נוסף. "לא הגיוני שתשלחו למבוטח שלכם עשרות מיילים לבוא ולהתחסן כשבאתר אין אפשרות לקבוע תור לחיסון. במוקד הטלפוני לוקח שעות עד שעונים, וגם כשעונים בסוף שמים אותך עוד חצי שעה בהמתנה. זה הגיוני שאדם בן 83 עם מחלות רקע צריך לנייד עצמו מכפר סבא לתל אביב כדי להתחסן? מה יעשו אלה שלא ניידים ואין להם בני משפחה? איך הם אמורים לקבל את החיסון?".
גם את העמוד של כללית הציפו גולשים זועמים. בתגובה לאחד הפוסטים שהזמינו את המבוטחים להתחסן הגיבה אחת הגולשות: "אתם עושים צחוק מכולם. במקרה הצלחתי לעשות תור לפני יומיים, אבל איך עושים תור לעוד 21 ימים? לצערי אף אחד ממכריי לא מצליח לעשות תור בשום דרך". מבוטחת נוספת כתבה: "על המסך זה נראה מצוין. בפועל, שום דבר לא תקין ולא עובד. לא באתר ולא בטלפון. אחרי שעתיים של ניסיונות בשעות שונות של היממה נאלצתי לוותר. החיסון הוא עבור אמי בת ה-92, בעלת מחלות רקע קשות. היא עצמה ועוד הרבה שכמותה לא יגיעו להתחסן. ההתנהלות של הקופה מקפחת את מי שהכי זקוק לחיסון. מי יודע אם הם ישרדו את הקורונה".
מתחם החיסונים של מכבי בהיכל שלמה בתל אביב יפעל היום עד 17:30, אף שבשאר הימים הוא פועל עד סביבות שמונה בערב. הסיבה: במתחם הדרייב-אין שפועל מחוץ להיכל מתוכננת בערב הקרנה של סרט על דופן ההיכל, ולצורך כך יש להחשיך את המבנה.
בעקבות זאת לקוחות רבים שקבעו תור לערב התאכזבו לקבל הודעה שלפיה התור שלהם בוטל. בחברת היכלי ספורט המפעילה את היכל שלמה מסרו: "מדובר במקרה חד פעמי, ופעילות מוקדי החיסונים מקבלת קדימות. חברת היכלי הספורט רואה במבצע החיסונים משימה לאומית ונרתמה לסייע לקופות החולים".

תורים ארוכים בקופות: "ישבתי על הטלפון"

מאות בני אדם הגיעו מאז שעות הצהריים אתמול לקבל את חיסוני הקורונה במרכזי החיסון של קופת חולים כללית במחוז חיפה, במרפאת לין ובמרפאת זבולון שבקריות - ובמקום אף השתרכו תורים. בקופה העריכו כי בכל אחד ממרכזי הבדיקות ניתן לחסן כ-500 איש ביום.
ראובן מרידיאני מקריית ים, היה בין הראשונים להתחסן מפאת גילו. "הצלחתי להגיע, ואני מתרגש", אמר. "אני מאוד מבסוט ומחכה לנגלה השנייה". ערגה כהן מחיפה הוסיפה כי "אני קצת מתרגשת, כי זה אירוע. אני מקווה שכולם יתחסנו ואז אולי נצליח להיפטר מהמחלה הזו. אני כבר מחכה לראות את הנכדים, הם חרדים וחיים בירושלים, ואני מקווה שהם גם יתחסנו והכל יעבור בשלום".
8 צפייה בגלריה
מתחסנים לקורונה
מתחסנים לקורונה
מבצע החיסונים בהרצליה
(צילום: AFP)
מנהל מחוז חיפה והגליל המערבי בקופה, רונן נודלמן, אמר כי מבחינתו מדובר ביום חג. "במחוז חיפה יש כבר שני מתחמים שעובדים ו-20 אלף מבוטחים נרשמו לקבל את החיסון. ככל שיגיעו יותר חיסונים ארצה, כך נפתח יותר מתחמים. אנחנו ערוכים לפתוח 70 מתחמים", אמר.
הוא הוסיף כי המתחסנים שהגיעו היום הם אנשי הצוות הרפואי או אזרחים בקבוצות סיכון ובני 60 ויותר. "חלקם הזמינו תורים, ואת חלקם אנחנו זימנו כי אנחנו מכירים אותם כמי שנמצא בקבוצות סיכון. על מנת לעמוד בקצב, המרכזים יעבדו מ-8:00 בבוקר עד 20:00, כולל שישי ושבת. כרגע אנחנו ערוכים לחסן 500 איש בכל מתחם בכל יום. אני מקווה שכך ישראל תוכל לחזור לשגרה, שנוכל לחזור ולחבק את אבא ואמא".
יהודית הופמן, סיפרה כי ברגע שנפתחה ההרשמה, ביום שישי בבוקר, "ישבה על הטלפון" עד שהשיגה את התור. "אני מאוד מתרגשת, וחלק מזה הוא בגלל כל שמועות הכזב. אני מודעת לזה שזה פייק, אבל זה משפיע ומשאיר אפקט. אני שמחה מאוד וקיוויתי שזה יגיע. לא האמנתי שהעולם כל כך מתוחכם שיגיעו להישג כזה בתוך זמן קצר. אני ממליצה לכולם".
"מה הכי חסר לי? לפגוש את ילדיי ונכדי שנמצאים בעמק הסיליקון בקליפורניה ובגלל המחלה הזו הם לא מגיעים ואנחנו לא נוסעים", אמרה. "זה געגוע ענק. וחוץ מזה מתגעגעים לחופש של כולנו. כולנו מוגבלים, במקום להיות חופשיים אנחנו נזהרים בכל מטר של יציאה החוצה ומפחדים אחד מהשני".
קופת חולים מכבי פתחה אף היא מתחם חיסונים ענק בחיפה, שפועל בשיטת דרייב-אין ("התחסן וסע"), במגרשי החניה של אצטדיון סמי עופר בדרום העיר.
במקביל, גם בדרום אזרחים ותיקים רבים התרגשו להיות בין הראשונים שמתחסנים. "אני מקווה שכולנו נוכל להיות משוחררים יותר בקרוב", אמר שאול שמילוביץ בן ה-73 שקיבל את החיסון במוקד של קופת החולים כללית בנווה זאב שבבאר שבע. אשתו דרורה אמרה שהיא דווקא חששה להתחסן למרות כל האישורים, "אבל עדיף לי להתחסן מאשר לחשוש מהקורונה", הודתה.
נורה מלמוד (65) הגיע עם אביה נטליו בן ה-97. "כשהמגפה התחילה הייתי מהראשונים שיצאו עם מסכה. כבר אז אמרתי שאם יהיו חיסונים לקראת סוף השנה - ארצה להיות בין הראשונים. אני ביולוגית ויודעת בדיוק כמה זה שווה, לא היה צריך לשכנע אותי", אמרה. אביה הוסיף כי גם לו לא היה ספק שיתחסן אחרי שמונה חודשים שבהם לא יצא מביתו.
אחות הסיעוד הראשית של המרפאה, לנה ריפס, אמרה כי בשבוע האחרון היא הייתה בהכנות אינטנסיביות למבצע - והייתה הראשונה להתחסן במרפאה. "אני מאמינה בחיסונים, ולא מבינה אנשים שמעשנים או שותים אלכוהול אבל מפחדים מחיסון. אם זה משהו שיכול להוציא אותנו מהמשבר המטורף הזה - למה לא לעשות את זה?".
פורסם לראשונה: 22:23, 21.12.20