זרחי ישראל מתחילים להתחסן: החל מהבוקר (יום שני) מתרחב מבצע חיסוני הקורונה וכולל כעת מלבד חברי הסגלים הרפואיים גם אנשים בני 60 ומעלה. הם יוכלו להתחסן במוקדים השונים של קופות החולים שכבר נפתחו, ובימים הקרובים אף צפויים להיפתח מוקדים נוספים. בשלב זה יכולים להתחסן רק אנשים שקבעו תור לחיסון מבעוד מועד - משימה שהתבררה אתמול ובסוף השבוע האחרון כקשה במיוחד.
נילי בן שבת הגיעה עם בעלה עמוס להתחסן בבית חיל האוויר בהרצליה, בעמדת קופת החולים מכבי, וסיפרה: "זה היה מאוד מהר ואפילו לא כאב. שימח אותנו להגיע לפה הבוקר, זה נותן תקווה ליציאה מהמגפה". לדבריה, לא נתקלו בקושי לקביעת התור. "קבענו את הזימון ביום שבת דרך האתר ולא היו בעיות או המתנה ארוכה. שמחים שזה מאחורינו".
13 צפייה בגלריה
נדין
נדין
"שמחים להגיע לפה הבוקר". המתחסנים הראשונים
(צילום: שמוליק דודפור )
13 צפייה בגלריה
המתחסנים הראשונים מהאוכלוסייה הקשישה
המתחסנים הראשונים מהאוכלוסייה הקשישה
אדלשטיין נפגש עם המתחסנים הראשונים
(צילום: גדעון מרקוביץ', לע"מ)
13 צפייה בגלריה
מתחסנים ראשוני במכבי
מתחסנים ראשוני במכבי
(צילום: דוברות שירותי בריאות מכבי)
13 צפייה בגלריה
מתחסנים ראשוני במכבי
מתחסנים ראשוני במכבי
(צילום: דוברות שירותי בריאות מכבי)
13 צפייה בגלריה
מתחסנים ראשוני במכבי
מתחסנים ראשוני במכבי
(צילום: דוברות שירותי בריאות מכבי)

זהבה, תושבת הוד השרון, הגיעה למתחם החיסונים בהרצליה וסיפרה שחיכתה שעתיים עד שקיבלה מענה במוקד מכבי, וגם שלי מרעננה סיפרה שהמתינה כמעט שעתיים ולבסוף קיבלה מענה ונקבע לה תור. שלי הוסיפה: "ההמתנה בטלפון הייתה ארוכה אבל כאן ההתנהלות הייתה למופת, מאוד מאורגן, מסודר ויעיל".
13 צפייה בגלריה
המתחסנים הראשונים מהאוכלוסייה הקשישה
המתחסנים הראשונים מהאוכלוסייה הקשישה
(צילום: גדעון מרקוביץ', לע"מ)
השחקן שייקה לוי שהתחסן הבוקר, סיפר לאולפן ynet כי לא הרגיש את הזריקה. "זה כל כך פשוט, תענוג", סיפר. "אין תחושות מיוחדות, אני כמו אחרי כל זריקה שקיבלתי בחיים שלי. אין ממה לחשוש, זה חשוב לחברה, חשוב למדינה – וחשוב לבן אדם שעושה את זה. אני חושב שזה יום של חג גדול, יום של חזרה לשגרה, יום מאוד משמח".
13 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
הפרש של 21 ימים בין שתי המנות. מתחסנים באיכילוב
(צילום: gettyimages)
13 צפייה בגלריה
מתחסנים במרכז הרפואי ברזילי באשקלון
מתחסנים במרכז הרפואי ברזילי באשקלון
עומסים רבים על קופות החולים. מתחסנת בברזילי
(צילום: AP)
13 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין מתחסן
ראובן ריבלין מתחסן
החיסון של ריבלין, אתמול
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
13 צפייה בגלריה
בית החולים הדסה עין כרם בירושלים
בית החולים הדסה עין כרם בירושלים
מתחסן בהדסה עין כרם
(צילום: EPA)
בשלב זה יכולים אמנם להתחסן אך ורק בני 60 ומעלה - שמוגדרים כקבוצת הסיכון הגדולה ביותר - וחברי הסגלים הרפואיים בבתי החולים, אך הגעת כמות גדולה יותר של חיסונים עד סוף החודש צפויה לפתוח באופן הדרגתי את הנגישות לחיסון ליתר האוכלוסייה. עם הזמנת התור יש לוודא כי נקבע גם תור לזריקה השנייה, שאמורה להינתן בין היום ה-19 ליום ה-21 לאחר הזריקה הראשונה.
לצורך מתן החיסונים יקימו מחר קופות החולים מוקדים משותפים ביישובים נהריה, כרמיאל, קריית גת, אילת, בית שמש, שפרעם, דימונה, ערד, צפת, קריית שמונה, שדרות ואום אל פחם. במקביל הודיעה כל קופה על רשימת מוקדי החיסון שלה, שחלקם צפוי להיפתח הבוקר וחלקם בהדרגה עד סוף השבוע:
קופת חולים כללית: תל אביב (היכל שלמה), ירושלים (מרפאת גונן ח'), חיפה (לין + זבולון), אשקלון (יועצת אשקלון), רהט (מרכז מסחרי), באר שבע (נווה זאב), פתח תקווה (מרפאת רוטשילד), בני ברק (אזורית), עפולה (מרפאת עומר), נצרת (מרפאת דיאנה), טבריה (מרפאת רקתי), מודיעין (מוריה), ראשון לציון (נחלת יהודה), נתניה (עיר ימים פולג), רעננה (שועלי).
קופת חולים מאוחדת: ירושלים (הטורים + משגב לדך), חדרה (מרפאת חדרה), אשדוד (קרן היסוד), תל אביב (שפרינצק), כרמיאל (מרפאת כרמיאל), חיפה (בית מאי), נתניה (סמילנסקי), רחובות (בנימין).
קופת חולים לאומית: תל אביב, ירושלים, נתניה, פתח תקווה, אשדוד, באר שבע, , עכו, חיפה, עראבה.
קופת חולים מכבי: הרצליה, אשקלון, חולון, תל אביב, בני ברק, חיפה, קריית שמונה, באר שבע, ירושלים, גבעתיים, קריית מוצקין, נתניה, פתח תקוה, דימונה, אשדוד, קריית גת, בית שמש, ראשל"צ, מודיעין, נהריה, כרמיאל, נוף הגליל, אילת.




את המבצע במחוז שרון שומרון של כללית פתחו מנהל המחוז, ד"ר ארז ליבל ומנהלת הסיעוד במחוז, פטריסיה צימרמן, יחד עם ראשי ערים ומועצות אזוריות, בהם ראשת העיר נתניה - הגב' מרים פיירברג-איכר; ראש עירית חדרה – צביקה גנדלמן; ראשת המעוצה האזורית עמק חפר– ד"ר גלית שאול: ראש המעוצה אבן יהודה - אבי הררי: וראש המועצה מנשה – אלן שדה.
13 צפייה בגלריה
מרים פיירברג
מרים פיירברג
ד"ר ארז ליבל
(צילום: נמרוד גליקמן)
13 צפייה בגלריה
מרים פיירברג
מרים פיירברג
ראשי הרשויות מתחסנים, היום
(צילום: נמרוד גליקמן)
כלל החיסונים שנמצאים כרגע בישראל שייכים לחברת פייזר, שניתנים בשתי מנות בהפרש של 21 ימים אחת מהשנייה. ככל הנראה ישנם 700 אלף חיסונים בישראל, אך משרד הבריאות לא פרסם את כמות המנות באופן רשמי. עד סוף החודש הנוכחי צפויים להגיע לישראל בסך הכול, כולל אלו שהגיעו עד כה, ארבעה מיליון מנות חיסון - כולם של חברת פייזר. ב-2021 צפויים להגיע גם חיסונים של חברת מודרנה.
בשלב זה, מנת החיסון הראשונה אינה פוטרת את המתחסן ממגבלות הקורונה - אך שבוע לאחר הזריקה השנייה יונפק למתחסנים "דרכון ירוק" שמעיד על כך שהם מחוסנים. ההטבות שיקנה אותו דרכון ירוק עדיין אינן ברורות, אך כבר כעת ניתן להעריך בסבירות גבוהה כי המחוסנים לא ייאלצו להיכנס לבידוד אם נחשפו לחולה מאומת, לא ישהו בבידוד עם שובם ממדינה אדומה (יש לציין כי החל מהשבוע הבא כלל המדינות יהיו אדומות) ולא יחויבו בבדיקות או בהצגת תוצאה שלילית לבדיקת קורונה בעת הכניסה ל"אי ירוק".
13 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
"המבצע מתנהל בצורה פשוט נהדרת". פרופ' חזי לוי
(צילום: עידו ארז)
אתמול ובסוף השבוע התחסנו לקורונה בשידור חי פוליטיקאים ואנשי סגל רפואיים בכירים, שצפויים להמשיך ולהתחסן בימים הקרובים. למאמצי ההסברה התגייסו גם הרבנים הבכירים ביותר, וגם הרב חיים קניבסקי קרא לציבור החרדי מפורשות: "צריכים להתחסן, לא לפחד". הרב הראשי לישראל, דוד לאו, אף הפגין דוגמה אישית והתחסן בעצמו בשעות אחר הצהריים, במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים.
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, עדכן בסיומו של היום הראשון למבצע החיסונים כי "המבצע מתנהל בצורה פשוט נהדרת. מעל המצופה. גם הקופות התארגנו בצורה מעוררת כבוד ויש אחוז היענות ניכר בקרב הצוותים".

הכאוס בדרך לקביעת תור

בסוף השבוע ואתמול קרסו מוקדי קופות החולים מעומס פניות של אנשים שביקשו לקבוע תור לחיסון, וגם אלה שהצליחו לקבוע תור נאלצו להמתין על הקו שעות ארוכות. אחד מהם אמר אתמול: "עבדתי בקביעת תור כל היום, אני לא זוכר מה עוד קרה היום". בימים האחרונים עשרות גולשים כתבו למייל האדום של ynet ודיווחו כי הם מתקשים להשיג מענה אנושי בקופות השונות, ואחרים שכן השיגו תור סיפרו כי הדבר לקח זמן רב.
שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס הבוקר לכאוס בביקור בסניף קופת חולים לאומית בתל אביב: "יש עדיין בעיה של קביעת תורים. הביקוש עצום ואנחנו שמחים על כך". הוא הוסיף כי ההערכה היא ש-200 אלף תורים נקבעו, ועשרת אלפים חיסונים כבר ניתנו לאנשי צוות רפואי.

דניאל מרעננה, שרצה להזמין תור לחיסון עבור אשתו ועבורו בקופת החולים "מכבי" שבה הם מנויים, סיפר כי המתין על הקו שעה ו-23 דקות. ההמתנה הזו הגיעה לאחר שבמשך שעות נזרק מהשיחה בניסיונותיו הראשונים. "לצערי הם לא פתחו את האופציה להזמין תור באפליקציה, אז הבנתי שעליי לשבת על הטלפון ולהתחיל לנסות", סיפר ל-ynet.
"בכל פעם שהתקשרתי או שנזרקתי מהקו או שאמרו לי ללחוץ על כוכבית 1 ואז נזרקתי", הוא משחזר. "רק בפעם ה-19 הצלחתי להתחבר להמתנה על הקו והיא לקחה כמעט שעה וחצי. למזלי הייתה לי סבלנות, כי חשבתי ואני עדיין חושב שזה מספיק חשוב והייתי מוכן לחכות".
שרה (68) מתל אביב, שמטופלת בקופת חולים "כללית", סיפרה כי גם היא התקשרה כמה פעמים בימים האחרונים ולא קיבלה תשובה: "התקשרתי כמה פעמים, בפעם הראשונה זה היה ארבעים דקות וקיבלתי שיחה שהייתי חייבת לנתק. בפעמים האחרות הגעתי כבר לשעה המתנה ויותר. הם אמנם שלחו לינק שדרכו אפשר היה להירשם, אבל הוא לא עבד. בכל פעם שהייתי צריכה להכניס את שם הרופא או עיר מגוריי זה זרק אותי החוצה".
לדבריה, מפרסומים של הקופה עולה כי עד 10 בינואר כל התורים מלאים - אך היא לא הבינה מדוע לא ניתן לקבוע רשימת המתנה: "אי אפשר לסדר שבלחיצת כפתור נוכל לקבוע תור באפליקציה או אפילו נבקש תור והם ישלחו לנו תאריך ושעה? הרי נגיע מתי שרק יגידו. ככה אפשר לחסוך בזמן ובכוח אדם. אנחנו ב-2020, איך יש כזה כאוס?".