אריק (האריס) ברבינג, בכיר לשעבר בשב"כ, אמר כי "מזג האוויר ו'חום המנוע' כיום דומה למה שהיה ב-95' לפני רצח רבין". ברבינג התייחס היום (ראשון) באולפן ynet להודעתו אמש של ראש שירות הביטחון הכללי נדב ארגמן, שפרסם אמש הודעת אזהרה חמורה מההקצנה בשיח הציבורי בתקופה האחרונה, ואמר כי ייתכן שיהיו אנשים שיפרשו אמירות מסוימות כקריאה לפגיעה פיזית.
"צריך לומר שזו הודעה חריגה, שגם מתפרסמת במוצ"ש, וזה מבחינת השירות אירוע חריג יחסית להודעות אחרות, בוודאי בתוכן, והועבר מסר חד וברור", אמר ברבינג. "הקווים מאוד קרובים להיחצות, וייתכן מאוד, וזה על בסיס מודיעין שאין ברשותי אבל אני מעריך שיש בידי השב"כ והמשטרה, שיש אפילו גורמים שלוקחים את השיח שמתקיים בימים האחרונים למקומות יותר מסוכנים, עד כדי פגיעה באנשים".
5 צפייה בגלריה
האריק האריס ברבינג בריאיון באולפן
האריק האריס ברבינג בריאיון באולפן
"יש גורמים שלוקחים את השיח למקומות מסוכנים". האריק (האריס) ברבינג באולפן
(צילום: משה מזרחי)
5 צפייה בגלריה
נדב ארגמן ראש השב"כ
נדב ארגמן ראש השב"כ
ראש השב"כ נדב ארגמן
(צילום: אוהד צויגנברג)
-מאיפה התגבשה התמונה הזו, שראש השב"כ מצא לנכון לצאת החוצה ולדבר בפומבי? האזנות? סייבר? "צריך להבין, ב-2021 יש פחות הפגנות בכיכר העיר ומיליונים שנמצאים בסמטאות הפייסבוק. זאת אומרת, רוב הציבור חי ברשתות החברתיות. כאשר אתה חי שם, מאוד פשוט בסך הכל להביא את המידע הביתה. אתה מתמודד אמנם עם עודף מידע ואתה צריך לזהות מתוך המידע מהו המידע שיש בו דבר מה נוסף, זה התפקיד של השב"כ".
-האם אתה מעריך שאנחנו קרובים לנובמבר 95', אז נרצח רה"מ לשעבר יצחק רבין? "קשה לי להעריך משום שאני לא רואה את התמונה המודיעינית השלמה. אבל צריך לומר שהשיח שקופץ מדרגה בימים האחרונים כנגד כל מיני קבוצות ואנשים, עלול לגרום לכך שבנקודת קצה מסוימת, בהפגנה מסוימת, ברחוב מסוים, או לח"כ מסוים, מישהו יחליט שיש לו לגיטימציה כתוצאה מהשיח שיש ברשת, לעשות את קפיצת המדרגה הזאת".
5 צפייה בגלריה
האבטחה מחוץ לביתו של נפתלי בנט על רקע האיומים
האבטחה מחוץ לביתו של נפתלי בנט על רקע האיומים
מאבטחים מחוץ לביתו של נפתלי בנט הבוקר
(צילום: אורי דוידוביץ' )
5 צפייה בגלריה
האבטחה מחוץ לביתו של נפתלי בנט על רקע האיומים
האבטחה מחוץ לביתו של נפתלי בנט על רקע האיומים
(צילום: אורי דוידוביץ' )
ברבינג אמר כי ערב רצח רבין הייתה הסתה מאוד ממוקדת כנגד רבין, ומה שאנחנו רואים עכשיו זו הסתה נרחבת יותר מול קבוצות מאוד מסוימות בפוליטיקה הישראלית. "מזג האוויר ו'חום המנוע' שקיים כיום, דומה למה שהיה ב-95' ולפני כן, אבל קשה מאוד בסופו של דבר לומר שזה יהיה הטריגר לביצוע של פעולה כזו או אחרת".
לדבריו, "השב"כ יודע לטפל באיומים, יש חוק שב"כ, ויש חוק לאבטחת אישים. השב"כ מאבטח על פי החוק את שבעת סמלי השלטון, ח"כים ושרים אחרים מונחים ומאובטחים על ידי יחידה אחרת, שיש לה כמובן תלות מקצועית בשב"כ, וכל השאר זה משמר הכנסת או משטרת ישראל".
ברבינג העריך כי סכנה יכולה לבוא ממפגעים בודדים. "יש שיח רשתי מאוד מאוד מסית, בתוכו יש בודדים. התפקיד של השב"כ הוא לאתר אותם, את אלו שיש להם כוונות לפגוע. להערכתי, הסכנה המרכזית זה בודדים".


"מדינת ישראל חרטה על דגלה את עקרון חופש הביטוי, זהו עקרון חשוב והכרחי במדינה דמוקרטית", כתב אמש ראש השב"כ ארגמן, שלא תיאם את ההודעה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "יחד עם זאת, בתקופה האחרונה אנו מזהים התגברות והקצנה חמורה בשיח האלים והמסית, בדגש על זה המתקיים ברשתות החברתיות. זהו שיח הכולל התבטאויות חמורות, תוך שימוש בשפה ובמונחים של שיסוי, הסתה ואף קריאות לאלימות ופגיעה פיזית".

לסכל את האחד / יוסי יהושע

ימים מתוחים מאוד לפנינו בכל הגזרות: ירושלים, עזה וטרור יהודי, כאשר הפעם האחריות על השב"כ גדולה מאי פעם. כעת נדרש מהם לא רק להתריע ולהתכונן לעימות נוסף ברצועה, אלא גם להיערך להסלמה בירושלים בעקבות הניסיונות להצית את הבירה ואף להתמודד עם איומים ממשיים לפגוע באישיות פוליטית בעקבות גלי ההסתה האחרונים.
בשב"כ מבינים שרצח פוליטי בישראל קרוב מתמיד. מול האירועים החמורים שהתרחשו לאחרונה, תהיה זו משימה קשה לסכל את האחד שמתכנן רצח כזה. "השיח עלול להוביל להתרת דם, אסור שזה יימשך", הזהיר אמש ראש השב"כ. בעקבות הדברים החריגים עולה התהייה מדוע לא בוצעו מעצרים של פעילים שאיימו על פוליטיקאים ומדוע, עד כה, המשטרה לא הובילה אותם לחדרי החקירות.
מלבד העיסוק המוגבר בסיכול טרור יהודי, עסוקים אגפים נוספים בשב"כ בסיכול טרור של ערביי ישראל, בפענוח פרשיות בערים הערביות ובמגזר הבדואי ובמניעת פיצוץ נוסף בירושלים שיבעיר מחדש גם את רצועת עזה. מה שמוסיף שמן למדורה הבוערת ממילא הוא מצעד הדגלים הנוסף בבירה, שצפוי להתקיים ביום חמישי הקרוב. כזכור, המצעד האחרון שנערך ב-10 במאי נקטע במטח רקטות ששיגר חמאס לכיוון העיר שמשמעותו הייתה הכרזת מלחמה, מה שהוביל בסופו של דבר לתחילתו של מבצע "שומר החומות".
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר ומצעד הדגלים
יחיא סינוואר ומצעד הדגלים
יחיא סינוואר ומצעד הדגלים
(צילום: AFP, מג'די פתחי, TPS)
כעת, בצה"ל נערכים לקראת האפשרות הזו שוב, ולכן הכוננות גבוהה מאוד. הרמטכ"ל אביב כוכבי כבר הנחה להיערך לסבב לחימה נוסף של מספר ימים וההמלצה של שני הגופים, שב"כ וצה"ל, כמו בפעם שעברה, צפויה להיות זהה: למנוע את המצעד כדי להקטין חיכוך, בטח בימים רגישים אלו. בתקופה שבה השלטון מתחלף, בחמאס מזהים את החולשה ומנסים לאתגר את ישראל בכל הזדמנות אפשרית.
באמ"ן יודעים שייאוש ודת הם גורמים שלא ניתן להתמודד מולם, ולכן מנסים להוציא את ירושלים מהמשוואה כדי להימנע מלהבעיר את האזור, כפי שמנסה לעשות זאת שוב מנהיג חמאס. סינוואר, שחש ביטחון עצמי רב, מנסה לשלהב לא רק את תושבי הרצועה, אלא גם את הפלסטינים ביהודה ושומרון, בירושלים ובלבנון. הדילמה האמיתית שבה דנים בחדרים הסגורים היא האם ביטול המצעד בפעם השנייה לא יתפרש כחולשה שתעודד את המשך הטרור בעוצמה רבה יותר.
אולם העמדה כרגע היא לצמצם את החיכוך בין האוכלוסיות ככל שניתן, ולכשתהיה יציבות פוליטית להגיב בעוצמה בשיטת "הפנקס", שבמסגרתה תגיב ישראל בעיתוי שנוח לה וכך תשיב את ההרתעה. זו הסיבה בגינה הודיע אמש שר הביטחון גנץ כי הוא ידרוש שלא לקיים את המצעד במתווה שיצריך מאמץ ביטחוני מיוחד, כזה שעלול להוביל להסלמה.
די ברור שמבצע "שומר החומות" היה צריך להסתיים אחרת. עם מאות מחבלים הרוגים ולא כמאה ועוד מאה חפים מפשע. ייתכן שאם זה היה מתקיים בפועל, אז גם מנהיג חמאס היה מורתע ונזהר מלהרים את הראש ולפזר איומים לכל עבר, כפי שלא עשה זאת בעבר.