חמישה ימים לפני הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות צרפת נהנית מנהיגת הימין מרין לה פן מתנופה מרשימה, וסקרים אחרונים מלמדים כי אם תעפיל כצפוי לסיבוב השני והמכריע מול הנשיא המכהן עמנואל מקרון – היא תפסיד לו בפער של 6-5% בלבד. לשם השוואה, רק לפני כשבועיים חזו הסקרים למקרון ניצחון בפער של כ-14%, ובבחירות הקודמות, ב-2017, הוא הביס את לה פן בסיבוב המכריע עם 66% מהקולות לעומת 34% שהצביעו לה.
8 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון מארין לה פן
עמנואל מקרון מארין לה פן
מקרון ולה פן. הוא כבר לא מטייל לניצחון
(צילום: EPA, AFP)
8 צפייה בגלריה
מרין לה פן ניצחון בחירות ל פרלמנט ה אירופי צרפת
מרין לה פן ניצחון בחירות ל פרלמנט ה אירופי צרפת
"אני בשטח כבר חצי שנה". לה פן מדברת על השחיקה בכוח הקנייה
(צילום: AFP)
הסיבוב הראשון בבחירות ייערך ב-10 באפריל, יום ראשון הקרוב, ואיש מהמתמודדים בו אינו צפוי לגרוף 50% מהקולות או יותר, הרף הדרוש להכרעת המרוץ כבר בסיבוב זה. לפיכך המועמדים שיגיעו לשני המקומות הראשונים יעפילו לסיבוב שני ומכריע, שייערך ב-24 באפריל ובו יתחרו זה מול זה ראש בראש. המנצח בסיבוב השני יוכתר לנשיא הבא של צרפת.
לפי סקרים עדכניים שפורסמו היום ואתמול, בסיבוב הראשון צפוי מקרון לגרוף כ-27% מהקולות, לה פן צפויה לקבל כ-22%, ולמקום השלישי צפוי להגיע איש השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון עם כ-15%. מנהיגת מפלגת הימין הרפובליקנית ולרי פקרס ומנהיג הימין הקיצוני היהודי אריק זמור נמצאים במקומות הרביעי והחמישי עם כ-10%.
בהנחה שהפער שפתחה לה פן מהמקום השלישי לא ייסגר, הנתונים המעניינים באמת נוגעים לסיבוב המכריע, זה שייערך בעוד כשלושה שבועות: כמה סקרים נותנים כעת למקרון יתרון של פחות מ-6% על לה פן, ובחלקם מדגישים המומחים כי מדובר בפער קטן יותר מטעות הדגימה המרבית. באחד הסקרים שפורסמו השבוע זכתה לה פן לתמיכת 48.5% מהמצביעים – השיעור הגבוה ביותר שאליו הגיעה אי פעם.
8 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון
מקרון. המלחמה באוקראינה הסיחה את הדעת?
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
שיא צרפת עמנואל מקרון לוק לא מגולח בגדים פשוטים
שיא צרפת עמנואל מקרון לוק לא מגולח בגדים פשוטים
לא מגולח, בבגדים פשוטים. תמונות שפרסמה לשכת מקרון, אולי בניסיון להציגו כ"עממי" בהשראת נשיא אוקראינה זלנסקי
(צילום: Soazig De La Moissonnière)
8 צפייה בגלריה
מועמד לנשיאות צרפת אריק זמור עצרת השקה בחירות
מועמד לנשיאות צרפת אריק זמור עצרת השקה בחירות
היהודי אריק זמור. דועך בסקרים ולא צפוי להעפיל לסיבוב השני
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
ואלרי פקרס ולרי פקרס מועמדת נשיאות צרפת
ואלרי פקרס ולרי פקרס מועמדת נשיאות צרפת
אשת הימין פקרס. בדרך להסתפק במקום הרביעי או החמישי
(צילום: AFP )
כל הסוקרים עדיין מצביעים על מקרון כמי שצפוי לנצח בבחירות, אבל כולם גם מבהירים שהמגמה מבחינתו היא שלילית למדי ושהקרב המסתמן לו – קשה מהצפוי. פרשנים אומרים כי ייתכן שלפיחות במעמדו של מקרון תרמה הסחת הדעת שגרמה המלחמה באוקראינה, ונראה שגם החלטתו להתמקד במסגרת הקמפיין ברפורמות כלכליות לא פופולריות, בהן העלאת גיל הפרישה, לא הועילה. לה פן מצדה מתמקדת בדבריה בירידה בכוח הקנייה של מעמד הביניים ושל בעלי ההכנסה הנמוכה, ונראה כי הדבר מסייע לה למשוך מצביעים.

הדיחה את אביה מהמפלגה

לה פן, נזכיר, היא בתו של מנהיג הימין הקיצוני ז'אן-מרי לה פן, ובשנת 2011 היא השתלטה על מפלגת "החזית הלאומית" שאותה סייעה להקים והנהיג במשך שנים. אחרי השתלטותה על "החזית הלאומית" ניסתה לה פן הבת ליצור למפלגה תדמית מתונה יותר, ובין השאר שינתה את שם המפלגה ל"האיחוד הלאומי", והרבתה להתעמת עם אביה. בין השניים נוצר קרע עמוק, וב-2015, אחרי שחזר על עמדתו שלפיה שואת היהודים הייתה "רק עוד אירוע" במלחמת העולם השנייה, הובילה מרין לה פן את הדחתו מהמפלגה.
8 צפייה בגלריה
מארין לה פן ואביה, ז'אן מארי לה פן
מארין לה פן ואביה, ז'אן מארי לה פן
מרין לה פן עם אביה ז'אן-מרי. אמר שהשואה הייתה "רק עוד אירוע" במלחמת העולם השנייה
(צילום: GettyImages)
על אף השינוי שהובילה במפלגתה, רבים מזהים עדיין את לה פן ואת "האיחוד הלאומי" עם עמדות גזעניות ואנטישמיות, ורואים בלה פן עצמה אשת ימין קיצוני מסוכנת. ובכל זאת, סקרים מלמדים כי בחמש השנים האחרונות הצליחה לה פן בת ה-53 לפלס את דרכה אל לב המיינסטרים, תוך שהיא יוצרת לעצמה תדמית של אישה מתונה ושקולה מבעבר. נראה כי גם העובדה שאחד המועמדים הבולטים במרוץ הפעם הוא איש הימין הקיצוני אריק זמור, שמשמיע הצהרות חריפות בהרבה משלה נגד זרים, בעיקר נגד מוסלמים, עוזרת לה להצטייר כגורם מתון יחסית.
המצע של לה פן, חשוב להבהיר, עדיין כולל עמדות חריפות נגד זרים, מהגרים ומוסלמים. בין השאר היא מבקשת לאסור לחלוטין את השימוש בחיג'אב, כיסוי הפנים המוסלמי, במקומות ציבוריים, ולסלק מצרפת אזרחים זרים שאינם מוצאים בה עבודה. "העובדה שאתה צרפתי צריכה לתת לך זכויות רבות יותר מאשר לאזרח זר", הסבירה היום בריאיון לרדיו הצרפתי. מעבר לכך היא מבטיחה לבטל כמה תוכניות רווחה לזרים ולתת עדיפות לצרפתים בתעסוקה ובדיור.
8 צפייה בגלריה
מארין לה פן ועמנואל מקרון
מארין לה פן ועמנואל מקרון
מקרון ולה פן. "מועמדים אחרים החליטו לא לנהל קמפיין"
(צילום: AP)
ובכל זאת, בקמפיין הנוכחי שלא לא התמקדה לה פן בתוכניותיה נגד מהגרים, אלא בצעדים כלכליים שבכוונתה לנקוט. "תמיד אנסה לאמץ את ההשקפה ההגיונית ביותר שיש, כזו שמגינה על האינטרסים של צרפת", אמר בריאיון לרדיו הצרפתית שבו הציגה את עמדותיה בשלל תחומים, ממדיניות החוץ ועד למשבר האקלים. בריאיון הבוקר התגאתה בקמפיין הממושך שלה ועקצה את מקרון: "אני מנהלת קמפיין רציני, אני בשטח כבר שישה חודשים... מועמדים אחרים החליטו שלא לנהל קמפיין, כולל הנשיא". מקרון הכריז רשמית על מועמדותו לכהונה נוספת רק לפני כחודש, אף שלכול היה ברור כי בכוונתו להתמודד מחדש על התפקיד.