העיתונאי היהודי אריק זמור, שנתפס בחודשים האחרונים כמועמד מוביל בבחירות לנשיאות צרפת שייערכו באפריל הקרוב, הצליח בימים האחרונים להסתבך בשתי פרשות שיש הסבורים כי עלולות לפגוע בסיכוייו. תחילה היה זה הפרסום ביום שישי במגזין הצרפתי Closer שלפיו זומר בן ה-63 מצפה לילד מרומן מחוץ לנישואים שניהל עם העוזרת האישית שלו, שרה קנפו בת ה-28, ואמש (שבת) היו אלה תמונות שבהן תועד מפנה אצבע משולשת לעבר מפגינה.

9 צפייה בגלריה
צרפת אריק זמור אצבע משולשת לעבר מפגינה
צרפת אריק זמור אצבע משולשת לעבר מפגינה
"ועמוק מאוד!". זמור מחזיר אצבע משולשת למפגינה
(צילום: AFP )
9 צפייה בגלריה
 צרפת מגזין קלוזר קלוסר closer חושף אריק זמור הכניס להיריון את ה עוזרת שלו רומן מחוץ לנישואים
 צרפת מגזין קלוזר קלוסר closer חושף אריק זמור הכניס להיריון את ה עוזרת שלו רומן מחוץ לנישואים
שער המגזין Closer. "הוא הולך להיות אבא ב-2022!"
זומר, יהודי ממוצא אלג'יראי, נחשב לאיש ימין קיצוני ולכוח עולה בפוליטיקה הצרפתית. הוא נתפס כמי שמאגף מימין את מרין לה פן, שנחשבה במשך שנים למנהיגת הימין הקיצוני הצרפתי, והוא נוהג להשמיע עמדות נוקשות משלה בכל הנוגע להגירה ולאיסלאם במדינה. זמור מאמין בתיאוריית "ההחלפה הגדולה", שלפיה האירופים הלבנים מוחלפים על-ידי מהגרים ובני מהגרים מארצות אפריקה והאיסלאם, ובעבר קרא להציב בפני הקהילה המוסלמית הענקית של צרפת בחירה – "או האיסלאם או צרפת" – ולאסור לקרוא לילדים בשמות לא צרפתיים, כגון "מוחמד". בספריו רבי-המכר ובהופעותיו הכמעט יום-יומיות בטלוויזיה וברדיו טוען זמור כי עתידה של צרפת טומן לה מאבק בין המסורת הנוצרית לבין תרבותם של המהגרים המוסלמים, שאותם הוא מכנה "קולוניאליסטים". בעבר הורשע בהסתה לגזענות בשל התבטאויות שניפק.
אף שזמור הוא יהודי, כמה ממבקריו הגדולים ביותר באים מהקהילה היהודית בצרפת. בין השאר הם טוענים כי "שנאת המוסלמים" שהוא מקדם לכאורה מקשה עליהם להסביר לפוליטיקאים המקומיים שבצרפת נשקפת ליהודים סכנה מצד אנטישמיות איסלאמיסטית גוברת, ולטענתם דבריו של זמור מציירים את היהודים עצמם כגזענים. הסופר ברנר-אנרי לוי אף הצהיר כי זמור "מסוכן ומבזה את המוסר היהודי". מנגד, יש בקהילה מי שסבורים כי עליית זמור תוכל לחזק את ביטחונה, בעזרת פעילות תקיפה יותר נגד חוסר ההשתלבות של מוסלמים בחברה החילונית הצרפתית.
9 צפייה בגלריה
צרפת אריק זמור אצבע משולשת מפגינה
צרפת אריק זמור אצבע משולשת מפגינה
האצבע שלה, האצבע שלו. זמור קיווה לביקור שקט ונעים במארסיי
(צילום: AFP )
9 צפייה בגלריה
צרפת מפגינים נגד אריק זמור ב לונדון
צרפת מפגינים נגד אריק זמור ב לונדון
מפגינים נגד זמור בשולי הכינוס שנועד לו בלונדון
(צילום: רויטרס )
חבר הפרלמנט הצרפתי מאיר חביב אמר לאחרונה בריאיון לאולפן ynet כי זמור, שאותו הגדיר "איש מוכשר באופן יוצא דופן", איננו מפלצת, וכי יש לו גם כמה רעיונות נכונים, אבל הדגיש כי יש לו איתו מחלוקות עמוקות, בכלל זה העובדה שהוא, זמור, איננו ציוני. הוא ציין כי אם "איסור השמות הלא-צרפתיים" שמבקש זמור להחיל אכן ייכנס לתוקף, גם יהודים לא יוכלו לקרוא לילדיהם בשמות יהודיים כמו זה שלו, "מאיר".

"אריק זמור הולך להיות אבא"

בתחילת החודש ניכרה התחזקות משמעותית של זמור בסקרים, והם חזו לו עלייה לסיבוב השני בבחירות לנשיאות. באותם סקרים הגדיל זמור את היתרון שלו על לה פן, שהייתה אז במקום השלישי, ל-4% פוטנציאליים. בסיבוב הבא, כך חזו הסקרים, היה צפוי להפסיד לנשיא המכהן, עמנואל מקרון, בפער של כ-15%.
9 צפייה בגלריה
אריק זמור איש ימין קיצוני ופובליציסט ב צרפת שזוכה לתמיכה רחבה לקראת הבחירות לנשיאות
אריק זמור איש ימין קיצוני ופובליציסט ב צרפת שזוכה לתמיכה רחבה לקראת הבחירות לנשיאות
מעורר זעם בקהילה: "מבזה את המוסר היהודי". זמור
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
צרפת אריק זמור ביקור מארסיי
צרפת אריק זמור ביקור מארסיי
עדיין לא הגיש מועמדות רשמית. זמור במארסיי בסוף השבוע
(צילום: AP )
אלא שבשבועות האחרונים הסתמן כי זמור מאבד מכוחו: לפי סקר עדכני של Elable שפורסם השבוע, בשבועיים האחרונים הוא איבד כ-2% תמיכה, בעוד יריבתו המרכזית לה פן התחזקה ב-4-2%. לפי הסקר, כעת זוכה לה פן לתמיכה של 22-20% ואילו זמור ל-15-12%. הכרסום בכוחו של זמור החל לפני כ-10 ימים, אחרי ביקור בבריטניה שבו התכוון לחזר אחר משקיעים: הביקור השתבש, כשהמכון המלכותי של לונדון ביטל אירוע בהשתתפותו. בז'נבה סירבו הרשויות לתת לו אישור לקיים כינוס במסעדה מקומית. אם לא די בכך, החודש החל בצרפת משפטו של זמור שבו הוא עומד לדין על כך שכינה ילדי מהגרים "גנבים, אנסים ורוצחים".
אירועי היממה האחרונה יכולים לפגוע במועמדותו עוד יותר. הדיווח במגזין Closer שלפיו זומר ניהל רומן סודי עם העוזרת הצעירה שלו קנפו והיא הרתה לו, בא אחרי ימים שבהם ניסה למנוע בדרכים משפטיות את הפרסום. השניים טענו כי מדובר בחדירה ללא סיבה לפרטיות שלהם, אבל בית המשפט דחה את הבקשה, וביום שישי פרסם העיתון את הכתבה תחת הכותרת: "אריק זמור הולך להיות אבא ב-2022".
זמור, יצוין, נשוי למילן, עורכת דין, מאז 1982, ולשניים שלושה ילדים בגירים. בקיץ כבר פורסמה בצרפת תמונה שלו מחבק את קנפו חיבוק אינטימי בלב ים, אך השניים מעולם לא אישרו שהם במערכת יחסים רומנטית. ההערכה שהדיווח על רומן ביניהם עלול לפגוע בזמור נובעת מכך שנוצרים שמרנים, שערכי המשפחה חשובים להם, נמנים עם המחנה שאליו הוא מנסה לפנות בבחירות.
9 צפייה בגלריה
צרפת אריק זמור ביקור מארסיי
צרפת אריק זמור ביקור מארסיי
טיול רגלי של 15 דקות. זמור במארסיי
(צילום: AP )
אתמול, כאמור, סיפק זמור רגע שנוי במחלוקת, כשמצלמות סוכנות הידיעות הצרפתית AFP תיעדו אותו מפנה אצבע משולשת לעבר מתנגדת שלו שהפגינה מול מכוניתו במארסיי. בתמונה נראה זמור מסמן באצבעו לעבר המפגינה מיד אחרי שהיא עצמה הפנתה לעברו סימן דומה. לפי כתבי הסוכנות הצרפתית, זמור גם הוסיף לעברה את הקריאה: "ועמוק מאוד".
למארסיי הגיע זמור במסגרת הקמפיין העדיין-לא-רשמי שלו, והוא קיווה שביקורו שם יתקיים באווירה טובה. במקום זאת הוא נתקל בקבלת פנים צוננת, ולעתים עוינת: טיול רגלי שקיים נמשך רק 15 דקות, ותושבים קראו לו בין השאר "לך מפה, מארסיי אנטי-פשיסטית!". בסופו של דבר ליוותה אותו המשטרה לתחנת הרכבת המקומית, אחרי שמפגינים אנטי-פשיסטיים דרשו ממנו לעזוב את העיר.
זמור טרם הגיש רשמית מועמדות לנשיאות, אבל הוא צפוי לעשות זאת במהלך השבוע הקרוב.

על הילדים היהודים שנרצחו: "לא צרפתים באמת"

זמור, כאמור, עורר במהלך השנים ביקורת חריפה בקהילה היהודית. כך היה למשל כשבריאיון שהעניק בספטמבר טען כי לא המחבל שביצע את הפיגוע בבית הספר היהודי בטולוז ב-2012 ולא שלושת הילדים שנרצחו בו היו צרפתים באמת, משום שכולם נקברו מחוץ לצרפת (המחבל מוחמד מראח נקבר באלג'יריה, הילדים שנרצחו נקברו בישראל).
9 צפייה בגלריה
מניחים פרחים לזכר נרצחי הפיגוע בבית הספר היהודי בטולוז
מניחים פרחים לזכר נרצחי הפיגוע בבית הספר היהודי בטולוז
מניחים פרחים לזכר נרצחי הפיגוע בבית הספר היהודי בטולוז
(צילום: AFP)
על יהדותו שלו זמור ממעט לדבר, ובצרפת, שבה סיקור חייו האישיים של פוליטיקאי נחשב בדרך כלל לטאבו, העיסוק התקשורתי בה אינו רב. בעבר סיפר בריאיון כי הוא אינו מאמין באלוהים, אבל כן מקפיד על אכילת מזון כשר בביתו ומבקר בחגים בבית הכנסת.
לצד עמדותיו נגד המהגרים משמיע זמור גם עמדות רוויזיוניסטיות בכל הנוגע להיסטוריה הצרפתית: בין השאר טען שמשטר וישי שפעל בדרום צרפת בזמן הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה סייע להציל יהודים, אף שהמשטר הזה שיתף פעולה עם הנאצים בשואה. זמור גם הטיל ספק בחפותו של הקצין היהודי אלפרד דרייפוס. "הרבה אנשים ממהרים לטהר את שמו של דרייפוס, אבל הפרשה הזו עמומה", אמר בשנה שעברה. "אנחנו לעולם לא נדע", הוא הוסיף באשר לעמדה המקובלת כיום על ידי ההיסטוריונים שדרייפוס הופלל בשקריהם של קצינים בצבא צרפת – תוך שהוא מדגיש כי חפותו של דרייפוס "אינה ברורה".
9 צפייה בגלריה
קבורת המחבל מטולוז, מוחמד מראח
קבורת המחבל מטולוז, מוחמד מראח
קבורת המחבל מטולוז, מוחמד מראח
(צילום: AFP)
זמור מקווה לגרוף בבחירות קולות לא רק של מצביעי לה פן מסורתיים, אלא גם של מצביעים של הימין המתון יותר. יש המאמינים כי העובדה שהוא עצמו יהודי ממוצא צפון אפריקני תקל על שמרנים מהמרכז להצביע לו, משום שיוכלו לומר לעצמם שהצבעה לאדם בעל רקע כזה הופכת אותם ללא-גזענים.
פורסם לראשונה: 23:15, 27.11.21