מפקד פיקוד הדרום, האלוף אליעזר טולדנו, התייחס אמש (שני) למבצע "עלות השחר" בעזה, שהסתיים עם הפסקת האש אתמול ב-23:30, ואמר כי הוא "מקווה שאלו מעבר לגבול הבינו את המסר, ואם לא - נצטרך לחזור עליו".
"אני שמח שהמבצע הזה מימש את עצמו מהר, ואני מקווה שהוא יאפשר את אותה רמת הביטחון שהייתה בשנה ושלושה חודשים האחרונים. מבחינתי התמונה הזאת היא תמונת הניצחון", הוסיף האלוף, שעלה לשאת דברים במהלך הופעה של הזמר ישי ריבו שארגנה המועצה האזורית חוף אשקלון ביישוב ניצן, מול קהל של 3,500 אנשים.
6 צפייה בגלריה
אלוף פיקוד דרום אליעזר טולדנו בהתייחסות ראשונה לאחר מבצע עלות השחר
אלוף פיקוד דרום אליעזר טולדנו בהתייחסות ראשונה לאחר מבצע עלות השחר
אלוף פיקוד דרום אליעזר טולדנו בהתייחסות ראשונה לאחר מבצע עלות השחר
(צילום: אמנון זיו)
6 צפייה בגלריה
מופע ראשון במועצה האיזורית חוף אשקלון לאחר סיום מבצע עלות השחר
מופע ראשון במועצה האיזורית חוף אשקלון לאחר סיום מבצע עלות השחר
"מבחינתי זו תמונת הניצחון". אלפים בקהל בהופעה בחוף אשקלון
(צילום: תומר שונם הלוי)
האלוף טולדנו שיבח את התושבים על "הסבלנות, הגיבוי והאמון", והודה לחיילים שלדבריו "היו מרוכזים במשימה וביצעו אותה היטב". האירוע התקיים בנוכחות ראש המועצה האזורית חוף אשקלון איתמר רביבו ומנהל מרכז המורשת מוכי בטר. "ההופעה מקבלת משנה חשיבות לאור סבב הלחימה שהסתיים, והיא מהווה עדות לחוסן תושבי הדרום מול איומי הטרור", אמר רביבו. בטר הוסיף: "שמחים שאנחנו זוכים לציין את העוצמה והחוסן של תושבי העוטף, שרק יצאו מהמרחבים המוגנים".

לפיד הודה לא-סיסי: "למצרים תפקיד משמעותי ביותר"

לאחר שתיווך המצרים הביא להפסקת האש אתמול, שוחח אתמול ראש הממשלה יאיר לפיד עם הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי, והודה לו על פעילותו המאומצת להשגת הפסקת אש ברצועת עזה. לפיד אמר כי למצרים תפקיד משמעותי ביותר לשמירה על היציבות והביטחון האזורי.
6 צפייה בגלריה
  עבד אל פתאח א-סיסי, יאיר לפיד
  עבד אל פתאח א-סיסי, יאיר לפיד
הודה לא-סיסי ולמצרים על התיווך בהפסקת האש. נשיא מצרים ורה"מ לפיד
(צילום: AFP, רויטרס)

במקביל, מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדון במבצע "עלות השחר" בעזה. שליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד אמר בדיון במועצה כי "46 פלסטינים נהרגו, מתוכם 15 ילדים. אני מגנה את שיגור הרקטות חסר האבחנה מאזורים אזרחיים לעבר מרכזי אוכלוסין בישראל, שמסכנים את האוכלוסייה בשני הצדדים ומנוגדים לדין הבינלאומי".
ונסלנד בירך את ההחלטה הישראלית לפתוח את המעברים כרם שלום ומחסום ארז לכניסת סחורות ודלק לעזה, ואמר כי "אנחנו מחויבים ליישום הפסקת האש, על אף שבירותה". למרות הכרתו של ונסלנד בזכות ההגנה העצמית הישראלית, הוא הדגיש כי "יש לנקוט בכל הצעדים למנוע פגיעה באזרחים, אסור לסכן ילדים. חוזר על חשיבות סיום הכיבוש, וקורא לצדדים לשוב למשא ומתן".
שגרירת ארה"ב לינדה תומאס גרינפילד גינתה בתקיפות את הג'יהאד האיסלאמי: "יש לחקור הרג אזרחים ולהימנע מקפיצה למסקנות. לדוגמה, ישראל הואשמה במותם של הילדים בג'באליה, אבל נראה שהם נהרגו מרקטה של הג'יהאד. אנחנו מודאגים מההשפעה ההומניטרית של האלימות ותומכים בזכות ישראל להגנה מאיומי טרור נגד אזרחיה, כולל ירי רקטות".
היא ציינה כי הג'יהאד הוא "ארגון טרור, שלוחה איראנית שתקפה אזרחים שנים. מנהיגיו היו בטהרן בשעה שאנשים היו בסכנה". על הפסקת האש אמרה: "מברכים על ראש הממשלה לפיד שמנע קורבנות וסבל נוסף. על כל מדינה לגנות את פעולות הג'יהאד האיסלאמי, אף מדינה לא צריכה לקבל התקפות נגד אזרחיה".
מנגד, שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה גינה בחריפות דווקא את ישראל: "רוסיה מודאגת מההידרדרות שזלגה לעימות צבאי עם קורבנות. פרובוקציה של כוחות אוויריים ישראליים הובילה לירי ללא הבחנה בפלסטינים. כתוצאה מהתקפות ישראליות יש הרוגים פלסטינים, כולל ילדים. אנחנו מגנים שימוש באלימות נגד אזרחים ישראלים ופלסטינים, וקוראים לכל הצדדים לנהוג באיפוק". הוא הוסיף כי "היעדר מו"מ מונע פתרונות לסיום הכיבוש. צעדים חד-צדדיים ופרובוקציות יכולים להצית סבב נוסף".
6 צפייה בגלריה
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
"האויב שאיתו ישראל מתמודדת - אחד שמוכן לרצוח את ילדיו". ארדן בדיון
(צילום: un)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר כי "הג'יהאד האיסלאמי ירה 1,100 רקטות לשטח ישראל, מתוכם 200 נחתו בעזה והרגו פלסטינים חפים מפשע, בהם ילדים. זה האויב שאיתו ישראל מתמודדת - אחד שמוכן לרצוח את הילדים שלו, בזמן שהוא מנסה לרצוח אזרחים ישראלים וילדים".
ארדן הוסיף כי "הג'יהאד תכנן פיגוע נגד אזרחים ליד הגבול. הוא אילץ את ישראל לסגור כבישים בקרבת רצועת עזה, והביא לשיתוק עשרות אלפי ישראלים למשך שלושה ימים. ישראל פעלה נגד הטרוריסטים כדי למנוע פיגוע. הג'יהאד האיסלאמי הוא ארגון רדיקלי חמוש שממומן על ידי איראן".
"אין עוד צבא בעולם שיש לו שיעור כה נמוך של נזק היקפי", הוסיף השגריר. "טייסים ביטלו פעולות בעזה שלוש פעמים בגלל נוכחות ילדים באזור, ורק אז ניטרלו את המחבל הבכיר. אנחנו עושים ככל שניתן לצמצם את הפגיעה בבלתי מעורבים. האם יש עוד צבא שפועל ככה?", אמר ארדן. "לג'יהאד יש יעד אחד בלבד - לחסל את ישראל ולהחליפה במדינה מוסלמית, בדיוק כמו שדאעש או אל קעידה רוצים. הקבוצות האלה לא שונות". ארדן ביקש מהמועצה "לגנות את הג'יהאד האיסלאמי על פשעי המלחמה הכפולים שלו, ולהטיל עליו אחריות מלאה לרצח אזרחים פלסטינים חפים מפשע".
6 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה, במהלך המבצע
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ריאד מנסור במועצת הביטחון של האו"ם
ריאד מנסור במועצת הביטחון של האו"ם
"אם אתם נגד אלימות, אל תצדיקו את זאת הישראלית". המשקיף הפלסטיני ריאד מנסור
(צילום: un)
המשקיף הפלסטיני ריאד מנסור אמר במהלך הדיון כי "אם אתם נגד אלימות, אל תצדיקו את זאת הישראלית, ואל תעודדו אותה. זכותה להגנה עצמית של ישראל הפכה לרישיון להרוג, ויש לבטל אותה. כמה עוד פעמים ישראל תצדיק הפצצה של עמנו בעזה? כמה שנים עוד יעברו שבהם ישראל מטילה מצור על שני מיליון אנשים בעזה?".
נציג מצרים באו"ם, אוסאמה מחמוד עבדל חאלק מתח ביקורת על ישראל במהלך הדיון, ואמר כי "בזמן שהרצועה עוד התאוששה מההסלמה הקודמת, שהייתה לפני שנה, ישראל אפשרה למתנחלים תחת הנהגת המשטרה לפגוע במסגד אל-אקצא ולהפר את הסטטוס קוו במקום". לדבריו, "ההסלמה הנוכחית באה במסגרת מדיניות המצור של ישראל על עזה, כמו גם המגבלות על העברת סחורות, ומדיניות של הרחבת התנחלויות והריסת בתים בגדה המערבית, כמו שימוש בנשק חי. יש להפסיק את מעגל האיבה הזה".
בתוך כך, מנהיג חמאס איסמעיל הנייה קיים שיחה טלפונית עם שליח האו"ם למזרח התיכון, תור וונסלנד, שבמהלכה הביע את הערכתו למאמצים שתרמו להפסקת "התוקפנות הציונית נגד העם הפלסטיני". בהודעה שפורסמה נכתב כי הנייה הדגיש את חשיבות התפקיד של מזכ"ל האו"ם במאמציה "לסיום המצור על זה, הפסקת הפלישות למסגד אל-אקצא, שחרור האסירים והכרחת ישראל לקבל את ההחלטות הבינלאומיות בסיום הכביש והקמת מדינה פלסטינית".
פורסם לראשונה: 23:01, 08.08.22