מבצע עלות השחר - הסוף: אחרי לחימה שנמשכה שתי יממות וחצי, נכנסה אמש (ראשון) בשעה 23:30 הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי. עם זאת, בצד הפלסטיני ההסכמה הופרה: בשעה 23:51 נשמעה אזעקת צבע אדום באשכול, רקטה ששוגרה מהרצועה יורטה. אין נפגעים. בשעה 23:38 נשמעה אזעקת צבע אדום בעיר שדרות ובכמה יישובים במועצה האזורית שער הנגב.

מבצע "עלות השחר" - כתבות נוספות

כמה רקטות ששוגרו מהרצועה יורטו על-ידי מערכת כיפת ברזל ואחרות נפלו בשטחים פתוחים מבלי לגרום לנפגעים. מאז השקט נשמר. צה"ל מסר הלילה כי בתום הערכת מצב שהתקיימה, ההגבלות לפעילויות והתקהלויות בעורף נותרו בתוקף, ויש להמשיך לפעול על פיהן. ההגבלות ייבחנו שוב בהערכת המצב שתתקיים בשעות הבוקר.
גם לפני שהפסקת האש נכנסה לתוקפה, שיגר ארגון הטרור בעזה רקטות לעבר שורת יישובים בעוטף ולבאר שבע מבלי לגרום לנפגעים בגוף. גם צה"ל הנחית מכת אש ברצועת עזה לקראת כניסת הפסקת האש באמצעות מטוסי קרב, מסוקי קרב, מל"טים ואש מדויקת מהקרקע. במסגרת הפעילות הצבאית הותקפו שורה של יעדי ג'יהאד איסלאמי, ובכללם מחנות צבאיים, מפקדה, משגרי רקטות ומחסני אמל"ח.

המגעים להסכם בין הצדדים בתיווך מצרים נמשכו יממה שלמה. בירושלים אישרו אתמול כי מתקיימים מגעים מתקדמים להפסקת אש, אולם התעורר חשש האם הג'יהאד האיסלאמי יסכים להפסיק את הירי לעבר ישראל. החשש נבע לנוכח העובדה שמדובר בארגון מבוזר ללא הנהגה מסודרת ועל-רקע חיסולי בכירי הארגון תייסיר ג'עברי, שהיה מפקד המרחב הצפוני של הג'יהאד האיסלאמי, וחאלד מנסור שהיה מפקד המרחב הדרומי.

"הג'יהאד האיסאלמי היום חזק יותר"

מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה אמר: "אני מברך את העם הפלסטיני על העמידה האיתנה שלו מול התוקפנות, משתחווה בפני השהידים ומברך את כל העולם הערבי שעמד לצידנו. הג'יהאד האיסלאמי הוקם כדי לשמור על אחדות העם הפלסטיני והזירות השונות.
"ההתנגדות הפלסטינית ברצועת עזה הגיעה להישג בראשות הג'יהאד האיסלאמי. פעלנו על מנת להגן על השייח בסאם א-סעדי ולוודא אחדות שורות בקרב העם שלנו, גם גיאוגרפית. הג'יהאד האיסלאמי היום חזק יותר, כל ערי האויב היו בטווח ירי הרקטות שלה. אנחנו הוספנו עוד תנאי (להסכם הפסקת האש) והוא שחרורו של בסאם א-סעדי, בזמן שהאויב לא הצליח לכפות שום תנאי".
6 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
זירת נפילת הרקטה באשקלון
זירת נפילת הרקטה באשקלון
זירת נפילת רקטה באשקלון
(צילום: גיל אילוז)
במהלך היום הפעילה קהיר לחצים אדירים על הג'יהאד להסכים להפסקת אש. במגעים השתתפו גם הקטארים ושליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד. חמאס, ארגון הטרור החזק והריבון בעזה, לחץ גם הוא על הג'יהאד להסכים - וכך נוצר מצב נדיר שבו יש הסכמה משותפת לישראל, למצרים ולחמאס אל מול הג'יהאד שניסה להקשיח עמדות.
כמה שעות לפני כניסת הפסקת האש לתוקפה, הרחיב הג'יהאד את מעגל הירי ושיגר מטחים לעבר גוש דן. בישראל הבינו מיד שמדובר בניסיון של השעות האחרונות להגיע להישגים בזמן שהנתונים על כמויות הנפגעים במהלך המבצע לרעתו של הג'יהאד - 36 הרוגים בצד העזתי אל מול אפס בצד הישראלי.


בשלב מסוים התנה הג'יהאד את הסכמתו להפסקת אש בנכונות ישראלית לשחרר את מנהיג הג'יהאד האיסלאמי בג'נין בסאם א-סעדי, שמעצרו בשבוע שעבר הצית את האירועים, ושל העציר המנהלי חליל עוואודה ששובת רעב כבר יותר מ-140 ימים. ישראל סירבה בתוקף. בהמשך הושגה פשרה בין המצרים ובין הג'יהאד שלפיה קהיר תפעל לשחרור השניים בהקדם האפשרי. בישראל אף מיהרו להבהיר כי אין כל התחייבות לשחרור העצירים. גורם ביטחוני אמר: אנו מתחייבים לדבר עם המצרים על העצירים, לא מתחייבים לשחרר אף אחד.
לאורך כל השעות שקדמו להפסקת האש המתינו בירושלים במתח לפרסום ההכרזה הרשמית על-ידי המצרים לאחר שטיוטת ההכרזה נחשפה באל-ג'זירה. בסופו של דבר פרסמו המצרים את נוסח ההסכם שבו נכתב: "במסגרת מאמציה לסיום מצב המתיחות השורר ברצועת עזה, מצרים הגבירה את מגעיה עם כל הצדדים במטרה לסיים את ההסלמה הנוכחית".
6 צפייה בגלריה
חאלד מנסור עם תייסיר ג׳עברי
חאלד מנסור עם תייסיר ג׳עברי
חאלד מנסור עם תייסיר ג׳עברי
6 צפייה בגלריה
חליל עוואודה
חליל עוואודה
חליל עוואודה
6 צפייה בגלריה
באסם א-סעדי ג'יהאד אסלאמי
באסם א-סעדי ג'יהאד אסלאמי
באסם א-סעדי
בכירי הג'יהאד האיסלאמי הודיעו שבכוונתם לכבד את הסכם הפסקת האש. בכיר ישראלי אמר כי עולה השאלה האם הפסקת האש תעמוד במבחן המציאות. הבכיר הדגיש כי ישראל תהיה מחויבת להפסקת אש רק אם הירי לכיוונה ייפסק. ראש מערך ההסברה הלאומי ציין: "אם הפסקת האש תופר, מדינת ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב בעוצמה. לא נאפשר לאף גורם להפר את שגרת חייהם של תושבי מדינת ישראל".
ראש הממשלה יאיר לפיד כינס אמש הערכת מצב ביטחונית כדי לדון בתמונת המצב בעזה ובהפסקת האש. בדיון השתתפו שר הביטחון בני גנץ, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ראש המוסד דדי ברנע, ראש שירות הביטחון הכללי רונן בר והמזכיר הצבאי של ראש הממשלה אבי גיל. במסגרת הדיון ניתנה סקירה של מהלכי המבצע וההערכות הביטחונית והאזרחית לימים הקרובים.
לפיד לא מחויב לכנס את הקבינט לאישור הפסקת אש ולמעשה יש לו סמכות להסכים עליה לבדו. עם זאת, הוא קיים כאמור דיון בנושא בפורום ביטחוני.
כמה שעות לפני כן סיים שר הביטחון גנץ הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון, ובסיומה הנחה להיערך להמשך הלחימה. ההנחיה נמסרה מתוך הידיעה שבשעות שיקדמו להפסקת האש - עלול הג'יהאד להגביר את הירי בניסיון נואש לצאת מהעימות עם הישג כלשהו, ולכן נדרשת היערכות מיוחדת כדי למנוע הפתעות של הרגע האחרון.
פורסם לראשונה: 23:30, 07.08.22