ראש ממשלת פקיסטן לשעבר, אימראן חאן, נעצר היום (ג') כשהתייצב בבית המשפט העליון בבירה איסלמבאד. גורמים במפלגתו של חאן בן ה-70 דיווחו כי כוחות הביטחון תקפו את חאן, הוציאו אותו מבית המשפט והכניסו אותו בכוח לניידת. לפי הדיווחים, אחרי מעצרו של ראש הממשלה לשעבר פרצו מחוץ לבית המשפט עימותים קשים בין תומכיו לשוטרים, במהלכם נפצעו כמה מעורכי דינו.
חאן, שהיה בעברו כוכב קריקט, הודח מראשות הממשלה באפריל 2022 אחרי הצבעת אי-אמון בפרלמנט. הוא כיהן בתפקיד במשך ארבע שנים וחצי. חאן טען כי הדחתו הייתה בלתי חוקית, טען שמדובר ב"קונספירציה מערבית" ותקף את הממשלה של מי שהחליף אותו, שבאז שריף.

7 צפייה בגלריה
פקיסטן עצרה את ראש הממשלה לשעבר אימראן חאן
פקיסטן עצרה את ראש הממשלה לשעבר אימראן חאן
כוחות הביטחון מקיפים את חאן, שיושב בכיסא גלגלים
(צילום: AFP)
מאז הדחתו של חאן מאשימה אותו פקיסטן בעבירות בעשרות פרשות שונות. חאן טען כי האישומים נגדו – שכוללים גם עבירות טרור – הן מזימה של הממשלה הנוכחית. ברוב הפרשות, הרשעתו של חאן תמנע ממנו לחזור לחיים הציבוריים. בנובמבר יתקיימו בפקיסטן בחירות כלליות.
חאן הגיע היום לבית המשפט בגלל פרשת שחיתות שבה הוא לכאורה מעורב, ונלקח מהמקום על-ידי כוחות הביטחון אחרי שבשבוע שעבר פורסם צו מעצר נגדו. חאן נעצר שעות אחרי שפרסם סרטון שבו הוא אמר כי הוא בדרכו לאיסלמבאד, וסיפר כי הוא "מוכן נפשית" למעצר. חאן הגיע לבית המשפט בכיסא גלגלים, ובסביבתו טוענים כי במהלך המעצר כוחות הביטחון הקימו אותו מהכיסא. חאן סובל מצליעה מאז ניסיון התנקשות בשנה שעברה, אז נפצע ברגלו בירי של מתנקש לעברו.

7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פקיסטן לשעבר אימראן חאן לאחר שנורה ב ניסיון התנקשות
ראש ממשלת פקיסטן לשעבר אימראן חאן לאחר שנורה ב ניסיון התנקשות
חאן אחרי ניסיון ההתנקשות בנובמבר
פקיסטן ניסתה לאחרונה לעצור את חאן כמה פעמים בביתו בעיר לאהור, אך הניסיונות הסתיימו בעימותים קשים בין כוחות הביטחון לתומכיו של חאן, שבהם נפצעו עשרות בני אדם.
מעצרו של ראש הממשלה לשעבר עלול לגרום לטלטלה במדינה הגרעינית. מפלגתו של חאן, PTI, קראה למפגינים לצאת לרחובות ו"להשבית את המדינה": "אזרחי פקיסטן, זה הזמן להציל את המדינה שלכם. לא תהיה לכם שום הזדמנות אחרת". גורם במפלגה כינה את המעצר "חטיפה".
7 צפייה בגלריה
פקיסטן תקיפות מיניות אימראן חאן
פקיסטן תקיפות מיניות אימראן חאן
אימראן חאן. מפלגתו קראה לתומכיו "להציל את המדינה"
(צילום: רויטרס)
זו הפעם השביעית שאדם שכיהן כראש ממשלת פקיסטן נעצר אחרי שעזב את השלטון. נוואז שריף, אחיו של ראש הממשלה הנוכחי, כיהן גם כן בתפקיד ונעצר כמה פעמים בחשד לעבירות שחיתות.
חאן נפצע בנובמבר בניסיון התנקשות בעצרת במזרח המדינה. בירי נהרג אחד מתומכיו, ועוד 13 בני אדם נפצעו. חאן טען לאחר מכן כי השלטון מנסה להתנקש בו. היורה נעצר מיד, ובהמשך פרסמה המשטרה הפקיסטנית סרטון שבו טען היורה כי הוא פעל לבדו. אתמול הצבא הפקיסטני הזהיר את חאן שלא להשמיע "טענות חסרות בסיס" לפיהן קצין בכיר ניסה לחסל אותו.