ראש ממשלת פקיסטן לשעבר אימראן חאן נפצע היום (חמישי) ברגלו, מירי לעבר שיירת מחאה שהוביל במזרח המדינה האסיאתית. לפי הרשויות מדובר היה בניסיון התנקשות בחאן. לצדו נפצעו עוד תשעה בני אדם - לפי הדיווחים כמה מהם חברי מפלגתו של חאן - ואחד מתומכיו נהרג. היורה, כך מסרה המשטרה המקומית, נתפס והודה כי ניסה לרצוח את ראש הממשלה לשעבר. לפי המשטרה המתנקש, שזוהה בשם פייסל באט, אמר שפעל לבדו. המשטרה פרסמה סרטון שלו לאחר שנעצר, ובו אמר האיש שנראה בשנות ה-20 או ה-30 לחייו כי חאן "הטעה את העם" וכי הוא לא היה יכול לסבול זאת.
"גבר פתח באש. כמה בני אדם נפצע וגם אימראן חאן נפצע", אמר בצהריים חבר מפלגתו של חאן, אסאד עומאר. הירי אירע בווזיראבד, 200 ק"מ מהבירה איסלמאבד, שם עברה שיירת המחאה ביומה השישי, בדרכה צפונה לעיר הבירה. האש נפתחה לעבר חאן בן ה-70 בשעה שנופף לאלפים שהגיעו לצפות בו מגג אחד הרכבים בשיירה. כלי תקשורת מקומיים פרסמו סרטון שבו נראה היורה מחזיק באקדח כשאדם כלשהו מהקהל תופס אותו מאחורה - ולאחר מכן היורה מנסה לברוח. הוא נעצר כאמור לפי המשטרה.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פקיסטן לשעבר אימראן חאן לאחר שנורה ב ניסיון התנקשות
ראש ממשלת פקיסטן לשעבר אימראן חאן לאחר שנורה ב ניסיון התנקשות
חאן מפונה לאחר הירי. נפצע ברגל, אחד מתומכיו נהרג
6 צפייה בגלריה
היורה שפתח באש ב פקיסטן לעבר שיירת אימראן חאן
היורה שפתח באש ב פקיסטן לעבר שיירת אימראן חאן
היורה שניסה להתנקש לפי הדיווחים בחאן, בתיעוד שהפיצה התקשורת המקומית. "הוא מטעה את העם, לא יכולתי לסבול זאת"
חאן פונה בהמשך לבית חולים בעיר לאהור. שם מסרו כי הרופאים בוחנים את פציעתו ואת דרך הטיפול בו, אך ככל הנראה לא מדובר בפציעה חמורה: לפי הדיווחים הוא נפגע בשוק שלו מרסיסים, אבל בתיעוד שהופץ מהזירה אחרי הירי נראה חאן עומד על רגליו במהלך פינויו מהאזור, כשלצדו מאבטחים עם נשקים שלופים.
חאן, בן 70, הוא כוכב קריקט לשעבר שהפך לפולטיקאי המקדם עמדות איסלאמיסטיות. הוא הוביל צעדת מחאה לאיסלמאבד בדרישה לערוך בחירות מוקדמות, אחרי שהודח מראשות הממשלה בהצבעת אי-אמון בחודש אפריל. ראש הממשלה הנוכחי של פקיסטן, שהבז שריף שנחשב ליריבו הפוליטי, גינה את הירי והורה למשרד לביטחון הפנים לפתוח בחקירה מיידית. גם הצבא הפקיסטני, שחאן האשים רק לאחרונה כי לקח חלק בתוכנית להדחתו לכאורה, פרסם הודעה שבה גינה את הירי לעברו.
לפקיסטן היסטוריה ארוכת שנים של אלימות פוליטית, כשההתנקשות הידועה מכל היא זו שבה נרצחה בפיגוע התאבדות ב-2007 בנזיר בהוטו, האישה הראשונה שכיהנה כראש ממשלת פקיסטן והאישה הראשונה שנבחרה להנהיג מדינה מוסלמית כלשהי. גם אביה, זולפיקאר עלי בהוטו שכיהן כראש ממשלה בשנות ה-70, הוצא להורג בתלייה אחרי שהופל בהפיכה צבאית.
6 צפייה בגלריה
פקיסטן תקיפות מיניות מפגינות אימראן חאן
פקיסטן תקיפות מיניות מפגינות אימראן חאן
חאן. דורש בחירות מוקדמות
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
השיירה של ראש ממשלת פקיסטן לשעבר אימראן חאן ב ווזיראבאד לפני הירי לעברה
השיירה של ראש ממשלת פקיסטן לשעבר אימראן חאן ב ווזיראבאד לפני הירי לעברה
המונים צפו בשיירת המחאה כשעברה בווזיראבד, במזרח פקיסטן
6 צפייה בגלריה
פוליטיקאי ב פקיסטן בשם פייסל ג'אווד שנפצע במהלך ירי על שיירת ראש הממשלה לשעבר אימראן חאן ב ווזיראבאד
פוליטיקאי ב פקיסטן בשם פייסל ג'אווד שנפצע במהלך ירי על שיירת ראש הממשלה לשעבר אימראן חאן ב ווזיראבאד
אחד מתומכיו של חאן, פוליטיקאי בשם פייסל ג'וואד, נפצע גם הוא בתקרית
(צילום: רויטרס)
הדחתו של חאן באפריל האחרון המשיכה מסורת פוליטית אחרת: ב-75 שנות קיומה של פקיסטן, שום ראש ממשלה בה לא השלים את כהונתו. עם זאת, הוא היה הראשון שהודח בהצבעת אי-אמון. מפלגות האופוזיציה האשימו אז את חאן כי נכשל בניסיון להחיות את הכלכלה אחרי המכה שספגה ממגפת הקורונה, וכי לא קיים את הבטחתו לנקות את פקיסטן משחיתות ולהפוך אותה למדינה מכובדת בזירה הבינלאומית.
ראש הממשלה המודח חאן טען אז כי האופוזיציה קשרה קשר עם ארצות הברית כדי להדיחו, וכי וושינגטון פעלה לסלקו מהשלטון בשל יחסיו החמימים-מדי לטעמה עם סין ועם רוסיה, ובשל הביקור החם שקיים אצל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ימים אחרי שהצבא הרוסי פלש לאוקראינה. מחלקת המדינה האמריקנית הכחישה את הדברים.
חאן, בוגר אוניברסיטת אוקספורד, זכור בפקיסטן כקפטן של נבחרת הקריקט הלאומית שזכתה בגביע העולם ב-1992. הוא נכנס לפוליטיקה הפקיסטנית כבר בשנות ה-90, אבל רק בתחילת העשור שעבר הפך לכוח פוליטי משמעותי. במרוצת השנים הוא הצליח להיפטר מתדמית הפלייבוי שדבקה בו מאז הימים שבהם נהג לבלות במועדוני הלילה של לונדון, ובתפנית חדה-משהו אימץ לו תדמית שמרנית וקנאית יותר.
חאן הציג את עצמו כלוחם בשחיתות וכמי שנאבק באליטה הפוליטית הישנה, והבטיח להפוך את פקיסטן הענייה – ביתם של 220 מיליון תושבים, רובם מוסלמים – ל"מדינת רווחה איסלאמית". יותר מ-40% מהפקיסטנים הם חסרי השכלה שאינם יודעים קרוא וכתוב, וחאן הבטיח שאם ייבחר לראש הממשלה ייצור 10 מיליון משרות חדשות ויקים בתי חולים ובתי ספר "ברמה עולמית". המדינה מתמודדת בימים אלו עם ההשלכות של ההצפות חסרות התקדים שפקדו אותה במהלך הקיץ, ואשר הובילו למותם של 1,735 בני אדם ולעקירתם של 33 מיליון איש מבתיהם.