5 צפייה בגלריה
בני נוער מתחסנים בתל אביב
בני נוער מתחסנים בתל אביב
בני נוער רבים עדיין לא התחסנו. מתחסנת בתל אביב
(צילום: רויטרס)
מבצע חיסון בני הנוער נכנס לישורת האחרונה: היום (שבת) הוא היום האחרון לקבל את מנת החיסון הראשונה נגד נגיף הקורונה, ומשרד הבריאות קורא למי שעדיין לא הספיק לעשות זאת להגיע למוקדי החיסונים הרבים של קופות החולים ברחבי הארץ. הסיבה לכך היא תוקפם של החיסונים, שיפוג בסוף חודש יולי ולא מאפשר לילדים שלא יקבלו מנת חיסון ראשונה עוד היום לקבל את המנה השנייה - שצריכה להינתן 21 ימים מהראשונה. אלה המוקדים שיפתחו קופות החולים היום, בהתאם לנתונים שפרסם משרד הבריאות.
כללית:
מכבי:
מאוחדת:
5 צפייה בגלריה
מתחמי החיסונים הפתוחים בשבת
מתחמי החיסונים הפתוחים בשבת
מתחמי החיסונים הפתוחים בשבת
לאומית:
אף שמדובר ביום האחרון להתחסן, נתוני משרד הבריאות מצביעים על כך שבני נוער רבים לא התחסנו אף שיכלו לעשות זאת. לפי הנתונים, עד כה התחסנו כ-20 אלף בני 12, ו-9 אלף מהם החלימו מקורונה. מדובר ב-20% מכלל בני ה-12, כך שנותרו 69 אלף מהם שאינם מחוסנים. בגילאי 15-13 חוסנו 143 אלף בני נוער, ו-44 אלף החלימו. 283 אלף עדיין לא חוסנו בקבוצת גילאים זו.
עד כה התחסנו 29% מבני הנוער בגילאי 15-12, ו-11% נוספים החלימו מקורונה. ל-14% מבני הנוער בלבד יש תו ירוק, אך המספר צפוי להשתנות כלפי מעלה מאחר שרוב בני הנוער שהתחסנו ממתינים לקבלת החיסון השני.
התוקף של החיסונים, שעומד לפוג, הוביל את ישראל לחתום על הסכם להחלפת חיסונים עם דרום קוריאה. לפי ההסכם ישראל תעביר באופן מיידי כ-700 אלף מנות חיסון של חברת פייזר לדרום קוריאה לטובת חיסון אזרחיה עד סוף יולי. בתמורה, תחזיר דרום קוריאה את אותה כמות של חיסונים לישראל מהזמנה עתידית שלה בחודשים ספטמבר ואוקטובר.

בתוך כך, חברת פייזר מפתחת חיסון נוסף נגד נגיף קורונה - שלישי במספר - שאמור להיות מותאם יותר גם נגד זן הדלתא, בצל החשש מהירידה ביעילות החיסון שנחשפה ב-ynet. החברה הודיעה בלילה שבין חמישי לשישי שבחודש הבא תפנה למינהל התרופות והמזון של ארה"ב (FDA) בבקשה לקבל אישור חירום לחיסון, שיוכל להעלות באופן דרמטי את רמת הנוגדנים בגוף אם הוא ניתן בתוך 12 חודשים ממתן המנה השנייה של החיסון. ההודעה הובילה למחלוקת בקרב מומחים על הצורך במנה שלישית של החיסון.
בפייזר אמרו שאף שהם מאמינים שלמתן מנת חיסון נוספת מהחיסונים שכבר אושרו יש את האפשרות לייצר את הרמות הגבוהות ביותר של הגנה נגד כל הווריאנטים המוכרים עד כה, כולל וריאנט הדלתא, הם מעדיפים להישאר ערניים ולפתח גרסה מעודכנת יותר של החיסון.
"כפי שאנחנו רואים בהוכחה מהעולם שפורסמה על-ידי משרד הבריאות הישראלי, יעילות החיסון ירדה שישה חודשים אחרי החיסון, בדיוק בזמן שבו וריאנט הדלתא הופך דומיננטי במדינה", מסרה חברת פייזר. "הממצאים הללו מתכתבים עם הניתוח הנוכחי של השלב השלישי של המחקר (פאזה 3), וזו הסיבה שאמרנו, ואנחנו ממשיכים להאמין, שבהתבסס על המידע שיש לנו כרגע – יהיה צורך במנה שלישית בתוך שישה עד 12 חודשים אחרי חיסון מלא".
לצד המחלוקת בין מומחים בשאלת יעילות החיסון, הרשויות הפדרליות בארצות הברית מתחו גם כן ביקורת מרומזת, ואמרו שככלל אמריקנים שחוסנו בשתי מנות לא זקוקים למנת דחף נכון לעכשיו. בהודעה משותפת ל-FDA - מינהל המזון והתרופות האמריקני ול-CDC - המרכזים האמריקניים למניעת מחלות נמסר: "אנחנו ערוכים למנות דחף, אם וכאשר המדע יציג צורך בהן".
פורסם לראשונה: 21:04, 09.07.21