הדרך לכפר דקייקה עוברת בכבישי כורכר לא סלולים שנפרצו רק לאחרונה. כ-450 בני אדם מתגוררים בכפר הפלסטיני-בדואי שנמצא בדרום הר חברון, בין שטחי אש של צה"ל, סמוך לבקעת ערד ומטרים ספורים מהקו הירוק. "לא לכולם יש מכונית. הבדואים רגילים לנוע על גמלים", סיפר מדיאן, שהביא לחבר נאקה מהעיירה סמוע.
3 צפייה בגלריה
אישור של הכפר הפלסטיני דקייקה בשטח C בהר חברון
אישור של הכפר הפלסטיני דקייקה בשטח C בהר חברון
כפר דקייקה. אין חשמל ומים באופן סדיר
אחרי שנים של מאבק על הכרה, שכלל הריסת בתים, הוצאת צווים ומלחמה בבג"ץ, אישר היום (ב') המנהל האזרחי תוכנית של 200 יחידות דיור לשלב ההפקדה בכפר. חלק מהיחידות כבר בנויות ולכן מדובר ב"הלבנה" של הכפר, מהלך שלא התרחש תקופה ארוכה עבור הפלסטינים בשטחי C, ובהכרה של המדינה בקהילה הבדואית.
לפי הפלסטינים, תושבי דקייקה הם בדואים מערד שגורשו ב-1948 ומאז התמקמו סמוך לקו הירוק. התנאים בדקייקה, כמו בשאר הכפרים בהר חברון, מורכבים. אין חשמל ומים באופן סדיר והתוכנית שאושרה מהווה עבור הקהילה המקומית אופק מבטיח.
3 צפייה בגלריה
אישור של הכפר הפלסטיני דקייקה בשטח C בהר חברון
אישור של הכפר הפלסטיני דקייקה בשטח C בהר חברון
מטרים מהקו הירוק, בין שטחי אש. "זו שערורייה"
פקחי המנהל אזרחי לא אוכפים עבירות בנייה בכפר כבר תקופה ארוכה. על פי התוכנית יופעל בכפר בית ספר, ויוקמו בית קברות וחיבור מסודר לתשתיות ביוב. בוועדת התכנון העליונה במנהל האזרחי דובר על כך שקצב הגידול של האוכלוסייה המקומית גבוה מהממוצע ועל פי הערכות, ב-2040 תמנה אוכלוסיית הכפר כ-850 תושבים.
למרות האישור היום, נציגי התושבים והארגונים המסייעים להם חוששים שהתוכנית לא תצא לפועל. "בוא נראה שזה קורה ואז אולי נדבר. עברנו פה הרבה בעיות, צווים ופינויים", אמר אחד התושבים. "אני לא יודע מה מאשרים", אמר תושב נוסף, אחמד. "אני מקווה שיהיה טוב. שיתנו לנו לעבוד ולגור פה כרגיל".
3 צפייה בגלריה
אישור של הכפר הפלסטיני דקייקה בשטח C בהר חברון
אישור של הכפר הפלסטיני דקייקה בשטח C בהר חברון
"לא לכולם יש מכונית". כפר דקייקה
המתנחלים בהר חברון טוענים שמדובר ביצירת רצף טריטוריאלי מסוכן ומתכננים להתנגד. "עם כל השמחה על אישורן של כ-3,000 יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון, יש לתת את הדעת על לא פחות מ-1,300 יחידות דיור של בנייה ערבית בשטחי C, בהן 200 יחידות בדקייקה", אמר ראש מועצת הר חברון יוחאי דימרי.
לדברי דמרי, "דקייקה שוכן כ-500 מטרים מקו הגבול של ישראל. זו שערורייה. משמעות האישור היא גושפנקה משמעותית לבנייה הבדואית הבלתי חוקית וחיבור מסוכן בין האוכלוסייה הבדואית בנגב לאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון. חיבורים כאלה הם קרקע פורייה להברחות, מעברי סחורות ונשק ומסכנים את ריבונותה של מדינת ישראל".
חברת הכנסת אורית סטרוק מהציונות הדתית אמרה בתגובה: "כמה נורא לגלות, שתמורת ביטול הקמתו של כפר פלסטיני בלב גוש עציון - נותנת הממשלה פרס לכפר פלסטיני בלתי חוקי שמחבר את הר חברון לערד. כמה נורא לגלות שאף ח"כ מכל אלה שהצהירו אמונים למערכה על שטחי C - לא מנסה אפילו למנוע משר הבטחון למסור אותם יום יום לרשות הפלסטינית".
חבר הכנסת אבי מעוז מסר: "ממשלה יהודית-לאומית הייתה מכשירה את ההתיישבות הצעירה ובונה אלפי יחידות דיור ביו"ש, בנגב ובגליל ולא מחלקת את הארץ".
מתנועת רגבים נמסר כי הם תוהים כיצד קיבל המאחז אישור כאשר רק בשנת 2013 המנהל האזרחי דחה את התכנית להלבנת הכפר, ביוזמת הרשות הפלסטינית, בעקבות שורה של סיבות ובראשן העובדה כי התושבים במקום לא הוכיחו כל בעלות וזיקה למקרקעין. עוד נקבע אז כי אין הצדקה להקמת יישוב במקום מבחינת מספר התושבים וכושר נשיאה מוניציפלי, ולאור הבעיות הביטחוניות הקשורות למיקום המתחם. יכין זיק, מנהל אגף הפעילות בתנועת רגבים: "בכוונתנו לפנות לבית המשפט למנוע את המחטף הזה שנוגד את כל חוקי התכנון המסודר באזור".
מלבד תוכנית דקייקה, קידמה ועדת התכנון העליונה במנהל האזרחי כמה תוכניות בנייה עבור הפלסטינים בשטחי C. בין היתר הלבנה של 170 יחידות דיור בכפר עבדאללה יונס בצפון השומרון ועוד כ-1,300 יחידות לשלבים השונים.