2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ בישיבת הסיעה: "אני חושב שזו בושה שגנץ משתמש בצה"ל ככלי לניגוח פוליטי"
בנימין נתניהו בני גנץ בישיבת הסיעה: "אני חושב שזו בושה שגנץ משתמש בצה"ל ככלי לניגוח פוליטי"
גנץ ונתניהו
(צילום: ערוץ כנסת)
עם כינוס ישיבת הממשלה הערב (יום ג') הביע שר הביטחון בני גנץ תרעומת על כך שישראל מחלקת חיסונים למדינות אחרות: "העובדה שנתניהו סוחר בחיסונים של אזרחי ישראל ששולמו מכספי המסים שלהם בלי דין וחשבון, מראה שהוא חושב שהוא מנהל ממלכה ולא מדינה. מהלך כזה מחייב דיון ואישור. רק צורך ביטחוני, מדיני או רפואי דחוף יכול להצדיק מהלך כזה ונתניהו חייב להציג אותו לציבור או לכל הפחות לאשרו בפורומים הרלוונטיים".
עוד התברר הערב כי ישראל מחלקת חיסונים להונדורס, להונגריה, לצ'כיה, סלובקיה ולמדינות נוספות - אבל לא משאירה חיסונים לחסרי מעמד שגרים כאן: מרכז החיסונים של עיריית תל אביב ואיכילוב בשכונת נווה שאנן שרשם הצלחה עם יותר מ-10 אלפים מתחסנים ייסגר מחר בעקבות החלטת משרד הבריאות שלא להקצות יותר חיסונים למטרה זו. אלו שחוסנו במנה הראשונה יחוסנו במנה שנייה.
2 צפייה בגלריה
פראמדיק מגן דוד אדום מד"א מחסן חיסון חיסונים פייזר בית שמש
פראמדיק מגן דוד אדום מד"א מחסן חיסון חיסונים פייזר בית שמש
פרמדיק מד"א מחסן בבית שמש
(צילום: AFP)
גורמים באיכילוב הופתעו מההחלטה ואמרו ל-ynet כי במשרד הבריאות הסבירו שההחלטה שלא להקצות בשלב זה חיסונים נוספים לחסרי המעמד נובעת מכך שבמקום התחסנו עד כה מאות בני אדם ממה שהיה צפוי וכי מדובר בהערכות מצב שמבצעים במשרד מידי יום מתוך רצון להפנות משאבים גם לאוכלוסיות ייחודיות נוספות. מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי "מאחר ולא ניתנו עוד הקצאות חיסונים לאיכילוב, בשלב זה החיסונים במתחם לקהילה הזרה הושעו. בשבוע הבא יתחדשו החיסונים למנה השנייה למי שכבר התחסן".
בעמותת רופאים לזכויות אדם ביקרו את ההחלטה: "בישראל יש עשרות אלפי חסרי מעמד שעדיין לא הספיקו להתחסן. סגירת מתחם החיסונים בתואנה שנפתחים מתחמים בחיפה ובנתניה מעידה את מה שאנחנו כבר בעצם יודעים: שעבור משרד הבריאות יש בני אדם שחייהם שווים פחות, וששיקולים זרים שוב גוברים על שיקולי בריאות הציבור. ראוי היה שמשרד הבריאות יציע חלופה ראויה למי שטרם התחסן. חשוב גם להזכיר כי משרד הבריאות עדיין אוסר על פלסטינים שמרכז חייהם בישראל להתחסן. יד אחת של משרד הבריאות משקיעה מליונים בקמפיין ציבורי לחיסונים אבל היד השנייה פועלת במזיד למנוע מאוכלוסיות שלמות שחיות פה לקבל חיסונים".


לשכת ראש הממשלה הודיעה מוקדם יותר כי ישראל החליטה להעביר "כמות סמלית" של חיסונים נגד קורונה לצוותי רפואה של הרשות הפלסטינית וכן לכמה מדינות שפנו בבקשה לסיוע באספקת חיסונים. זאת, על פי לשכת ראש הממשלה, לאחר שבמהלך החודש האחרון "הצטברה כמות חיסונים מוגבלת שלא נעשה בה שימוש".
בהודעת לשכת ראש הממשלה נכתב כי "לאור מבצע החיסונים המוצלח בישראל והיותה המדינה המובילה בעולם בהתחסנות האוכלוסייה, התקבלו פניות רבות ממדינות העולם לישראל לקבלת סיוע באספקת חיסונים".עוד נכתב כי "ישראל אינה מייצרת חיסונים בעצמה והיא הודיעה לפונים כי הכמויות שהוזמנו על ידי ישראל מיועדות לחיסון אוכלוסייתה ואין צפי ליכולת משמעותית לסייע לפחות עד שמבצע החיסונים בישראל יסתיים". עם זאת, לאחרונה הוחלט כי ניתן לסייע באמצעות חיסונים שלא נעשה בהם שימוש.


בין המדינות שפנו לישראל בבקשה לסייע בחיסונים נמצאות קפריסין, הונדורס וצ'כיה. לא נמסר מי הן המדינות שקיבלו את החיסונים, אך גורם ישראלי רשמי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הונדורס היא אחת מהן. ל-ynet נודע כי גם צ'כיה, הונגריה וגואטמלה יקבלו חיסונים. כל אחת מהמדינות תקבל 5,000 חיסוני מודרנה.
בשירות המעקב אחר תנועת מטוסים "פלייטרדאר24" נרשמה מוקדם יותר היום נחיתה של מטוס תובלה של חיל האוויר של הונדורס בנתב"ג. מדובר במטוס של נשיא הונדורס, ועליו יועמסו 10,000 חיסונים של מודרנה - מחציתם עבור הונדורס ומחציתם עבור גואטמלה.
מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 5,631 חולי קורונה, 12 מהם היום. לפי נתוני משרד הבריאות מאז חצות התחסנו 47 אלף ישראלים במנת החיסון הראשונה וכ-46,500 בשנייה. בסך הכול 33.71% מהישראלים, כלומר מעט יותר משליש, כבר קיבלו את שתי מנות החיסון.