תכנן את הפיגוע היטב, ביצע ניסויים בבור, והפעיל את המטענים מרחוק באמצעות דרך טלפון נייד: מעט יותר מחודש לאחר פיגוע המטענים הכפול בירושלים הודיעו היום (שלישי) המשטרה ושב"כ על פענוח האירוע. המחבל, אסלאם פרוח, בן 26 ממזרח ירושלים שפעל לבדו, נעצר לפני כשלושה שבועות והיום הוגשה נגדו הצהרת תובע לקראת כתב אישום.
שלושת גופי הביטחון - שב"כ, צה"ל והמשטרה - פעלו יחד לפענוח הפיגוע, ומאות אנשים השתתפו בחקירה ובמרדף אחר המחבל שביצע את הפיגוע ב-23 בנובמבר. המטען הראשון שהתפוצץ בעיר הביא למותם של אריה שצ'ופק בן ה-16 וטדסה טשומו - שאתמול חלף חודש מאז נקבע מותו בבית החולים. המטען השני שהתפוצץ כחצי שעה לאחר מכן פצע כמה אזרחים, מרביתם באורח קל.
7 צפייה בגלריה
המחבל , אסלאם פרוח
המחבל , אסלאם פרוח
המחבל, אסלאם פרוח, וזירת הפיגוע
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
האופנוע שאותר באזור נחל אוג
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
טדסה ואריה נרצחו בפיגוע
טדסה ואריה נרצחו בפיגוע
טדסה ואריה נרצחו בפיגוע
(צילום: חיים גולדיטש, באדיבות המשפחה)
החקירה החלה עוד באותו יום, ויומיים למחרת כוחות הביטחון הבינו שמדובר במחבל שהגיע לזירה עם אופנוע, הניח את המטענים ונמלט מהעיר. האופנוע אותר בנחל אוג, ולאחר סריקות באזור אותרו ממצאים ראשוניים שהובילו אל המחבל. בין היתר נמצאו שם בגדיו של המחבל וקסדה, ובסמוך אליה חמישה מטעני צינור נוספים במשקל של כ-5 ק"ג. הכוחות פעלו במקום תחת גשם שוטף, והפריטים הועברו למעבדות מתקדמות ביותר, אך המחבל לא נמצא.
האופנוע שאותר עבר גם הוא בדיקה, לאחר שהושחת על ידי המחבל, שטשטש את המספר שלו ואת סימניו המזהים. לאחר מאמצים מגלים החוקרים כי האופנוע בבעלות יהודי מדרום הארץ, שהתגלגל אחרי כמה "ידיים" לחנות בכפר עקב במזרח ירושלים. בשלב הזה כוחות הביטחון הגיעו לחשוד ספציפי, וכעבור מספר ימים - ב-29 בנובמבר נעצר החשוד על ידי הימ"מ במקום עבודתו שבמישור אדומים.
המחבל פרוח, תושב ישראל שמתגורר לסירוגין בכפר עקב וברמאללה, ללא רקע ביטחוני. הוא בן למשפחת רופאים - אמו ישראלית מאבו טור ואביו תושב רמאללה. הוא בוגר תואר ראשון בהנדסת מכונות במכללת עזריאלי להנדסה בירושלים, ובעל ידע טכני נרחב, ששימש אותו לתכנון הפיגוע. מחקירת שב"כ וימ"ר ירושלים עלה כי הוא פעל תחת אידיאולוגיה סלפית-ג'האדיסטית המזדהה עם ארגון הטרור של דאעש, אך הוא אינו חבר בארגון. הוא לא נשלח או הופעל על ידי גוף זר כפי שנחשד תחילה - אלא ביצע את הפיגוע הכפול לבדו, לאחר שתכנן את הוצאתו לפועל במשך זמן רב.
7 צפייה בגלריה
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
קסדה וכלים ששימשו את המחבל
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
בגדי המחבל שאותרו
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
השתמש בידע כמהנדס מכונות, ולמד להכין חומר נפץ באינטרנט
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים. במזל, מטען שלישי לא התפוצץ
(צילום: יואב דודקביץ')
הוא צרך דרך האינטרנט תכני טרור, ושם למד כיצד להכין חומר נפץ ומטענים. פרוח חפר בור באזור נטוש ליד הכפר ביתוניא שבשטחים, ואל ה"מעבדה" הביא את כל הציוד והחומרים הנדרשים לייצור מטעני נפץ. במקום ביצע ניסויים עד שהצליח לבנות מטען. בהמשך רכש את האופנוע ששימש אותו ביום הפיגוע וטשטש כבר אז את פרטי הזהות שלו.
את המטענים הניח כשעה לפני הפיצוץ, והם הוסוו בעצים אותם הכין בשטח עוד קודם לכן. תחילה תכנן כי המטענים יתפוצצו יחד בשעה 7:23 במערכת אותה הפעיל דרך הפלאפון, אך לבסוף הם הופעלו בהפרש של כחצי שעה. באחת הזירות, בצומת רמות, הוא אף הניח מטען גדול ומשמעותי יותר, אליו הצמיד לו בלון גז, אותו תכנן לפוצץ עם הגעת כוחות ההצלה. במזל, המטען השלישי והמשמעותי לא התפוצץ בשל תקלה בפלאפון.
המחבל הודה בחקירתו ולקח אחריות בתכנון וביצוע הפיגוע - אך לא התנצל על מעשיו. הוא גם הבהיר כי לא ניסה להתחבא לאחר הפיגוע, וראיה לכך היא העובדה ששב לישון בביתו וחזר לעבודה מיד לאחר מכן. במהלך החקירה נעצרו חשודים נוספים בעלי אידיאולוגיה דומה כדי לוודא שלא פעל בסיוע חוליה נוספת. אחד מחבריו, חאמד עותמאן בן 23, נעצר אף הוא בחשד לתכנון פיגוע בתחנה המרכזית בירושלים ההומה בחיילים על ידי חגורת נפץ. הפיגוע היה בשלבי תכנון ראשוניים ביותר - וסוכל. מעצרו הוארך היום בארבעה ימים, והוא חשוד בעבירות של קשירת קשר לארגון טרור והשתייכות לארגון טרור.
עוד נעצרו במסגרת החקירה שני אזרחים זרים מקנדה וארה"ב. שניהם נחקרו בעיקר בשל קשרים שנוצרו בין הצדדים בתוכניות לימודי דת במוסדות אקדמיים בארץ, הם היו חשודים בהסתה - אך לבסוף גורשו לארה"ב. אתמול נציגי מערכת הביטחון נפגשו עם משפחות הנרצחים ועדכנו אותם בפרטים.
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד שיבח את כוחות הביטחון ואמר כי "כפי שהבטחנו - הגענו אליו. ישראל תשים את ידה על כל מחבל שיפגע באזרחיה ותמצה איתו את מלוא חומרת הדין. אני שולח תנחומים, בשמי ובשם ממשלת ישראל, למשפחות הנרצחים בפיגוע. יהי זכרם ברוך". השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הוסיף: "מרגע התרחשות הפיגוע הפכו חוקרי המשטרה ושירות הביטחון הכללי כל אבן כדי להניח את היד מי שביצע אותו, ולא היה ספק שזה עניין של זמן עד שכך יהיה. הפענוח והמעצר המהירים הם תוצאה של עבודה נחושה, מאומצת ומשותפת, ומעידה על המקצועיות של העוסקים במלאכה, הן בפן המודיעיני והן בפן המבצעי".
ממכללת עזריאלי להנדסה נמסר: "בעזריאלי, מכללה אקדמית להנדסה בירושלים למדו מאז הקמתה למעלה מ-4,200 בוגרות ובוגרים מכלל חלקי החברה הישראלית, המשולבים כיום בעמדות מפתח במשק. המכללה מגנה ומוקיעה בחריפות כל פעולה או אמירה אלימה, והתנהלות שאינה במסגרת החוק, ומחזקת את כוחות הביטחון על פעילותם המהירה לגילוי האחראים לפיגוע. יודגש כי החשוד סיים את לימודיו לפני מספר שנים, ואינו קשור למכללה בשום דרך".