כאוס, זאת המילה שמתארת את מה שמתרחש בקרמאנמרש שבדרום טורקיה, שם פועלים בין היתר גם כוחות צה"ל לחילוץ לכודים מההריסות שהותירו אחריהן שתי רעידות האדמה. על ספסלים מונחות גופות של בני אדם שאותרו ללא רוח חיים, והוכנסו לתוך שקית לצד פתק קטן. אנשים עוברים ומסתכלים על הפתק בניסיון לאתר את קרובי משפחתם.
לוחמי פיקוד העורף של צה"ל הצילו עד כה ארבעה לכודים, בהם ילד בן 12 וצעירה בת 23, והצליחו להחזיר אותם לחיק משפחתם. בני משפחתה של הצעירה הודו ללוחמים, ואילו הילד הריע יחד איתם כשחולץ. אחד הלוחמים אמר כי "אין תחושה טובה מזו", והוסיף ש"לא סתם הגעתי לכאן". אזרחים טורקים ניגשו להודות לו. זמן לא רב לאחר מכן ראינו חמישה אנשי צוות של צה"ל שפועלים לחילוץ אישה שביתה נפלה עליה, ובן זוגה חולץ ומת מפצעיו בבית החולים. בזמן שהכוחות פעלו, קרובי משפחתה של האישה החזיקו ידיים ובכו. סיפורים על ניצולים, כך נראה, הולכים ומתמעטים ככל שהשעות חולפות.
4 צפייה בגלריה
לוחמי פיקוד העורף מחלצים נער מבין ההריסות בטורקיה
לוחמי פיקוד העורף מחלצים נער מבין ההריסות בטורקיה
הטרגדיה בטורקיה
( צילום: רועי עידן )
4 צפייה בגלריה
חיפוש אחר ניצולים בקרמאנמרש, טורקיה
חיפוש אחר ניצולים בקרמאנמרש, טורקיה
חיפוש אחר ניצולים בקרמאנמרש, טורקיה
(צילום: רועי עידן )
"הצלחנו להגיע לחמישה לכודים, ארבעה מהם כבר חילצנו ועם החמישית אנחנו בקשר לקראת חילוץ", אמר מפקד המשלחת של צה"ל אלוף-משנה גולן ואך. "בעיר שבה אנו פועלים יש עוד 10 משלחות. כל העולם שלח משלחות, המשלחת הישראלית היא הגדולה ביותר זולת האזרית שמכילה 400 איש. אבל הערב נגיע ל-420 איש ונעקוף אותם. איתרנו את כמות הלכודים הגדולה ביותר עד כה ביחס ליתר המשלחות ולזמן הקצר מהגעתנו. בהאיטי מצאנו לכודים בחיים גם בחלוף 100 שעות. יחסית בין ההריסות לא קר ללכודים כמו שבחוץ קר".
בצהריים המריאו מטוסים מבסיס נבטים לדרום טורקיה עם ציוד להקמת בית חולים שדה וכן כ-250 אנשי צוות. "אנחנו סורקים מבנים גם אם הסיכויים נמוכים לאתר בהם", אמר אל"מ ואך. "מצאנו סדק על הרצפה הבוקר וזחלנו בין לוחות הבטון ואז שמענו צפצוף שנשמע כמו ציפור. הבנו שזה ילד שבוכה לנו שזה ילד שמולו נהרגו בחדר עוד ארבעה בני משפחתו הגרעינית ואז מוציאים אותו בחיים כמו לידה. איתרנו גם פעוט בן שנתיים בין ההריסות ובקרוב נחלץ גם את אמו. אנו נערכים ללפחות תשעה ימי עבודה כאן".
ראש הממשלה נתניהו שוחח עם מפקד המשלחת גולן ואך, ואמר כי "אתם מייצגים את המשלחת עם הניסיון הרב ביותר ברמה הבינלאומית. יש לכם הרבה ניסיון שהוכיח את עצמו. אתם עושים מעשה הומניטארי ראשון במעלה ואתם מביאים לנו הרבה כבוד למדינת ישראל ומראים את פניה האמיתיים לעולם. מסור את ברכותיי לכל חברי המשלחת, תעשו כל מה שאתם יכולים כדי להציל חיים וגם תשמרו על עצמכם". אל"מ ואך השיב: "אנחנו משתדלים למצות את מאמץ הצלת החיים. הצלנו עד עכשיו ארבעה אנשים ועובדים על עוד שניים. ביחס לזמן, זאת היממה המוצלחת ביותר שהייתה אי פעם למשלחות בזכות העובדה שהצלחתם להוציא אותנו לשטח מהר".

4 צפייה בגלריה
חיפוש אחר ניצולים בקרמאנמרש, טורקיה
חיפוש אחר ניצולים בקרמאנמרש, טורקיה
פעולות ההצלה אחרי רעידת האדמה
(צילום: רועי עידן )
4 צפייה בגלריה
חיפוש אחר ניצולים בקרמאנמרש, טורקיה
חיפוש אחר ניצולים בקרמאנמרש, טורקיה
(צילום: רועי עידן )
רחובות שלמים נהרסו, בניינים התמוטטו. הריחות כאן קשים, ובקושי אפשר לנשום. כוחות רבים פועלים בעשרות זירות שונות, ובמקביל אמבולנסים נכנסים ויוצאים לצד כוחות כיבוי וכלים כבדים שנשלחים בכל פעם שיש אות חיים מתחת להריסות.
קבוצת חברים שמתגוררים בצפון טורקיה החליטה אתמול להגיע לאזור כדי לסייע במאמצי החילוץ. "עזבנו את החיים שלנו והתחלנו בנסיעה ארוכה שנמשכה כמעט 24 שעות כדי להגיע לכאן", אמרו. "לא היינו יכולים להישאר אדישים למראות הקשים הללו. העמסנו ציוד, אוכל ומים ויצאנו לדרך. יש כאן המון מקומות שנפגעו. מאיפה מתחילים? כל מה שרואים בטלוויזיה הוא כלום ושום דבר לעומת המציאות".

אישה בשנות ה-50 לחייה, שמתגוררת בסמוך לאחד המבנים שהתמוטטו, סיפרה בבכי כי היא לא מוצאת את ילדיה. "אלוהים, תרחם עלינו", אמרה.
חליל, בן 17, סיפר כי "כולם מרגישים אותו דבר. יש אנשים בחוץ, הבתים שלהם נהרסו, סבא של חבר שלי נפטר". אסטרן, (22), אמר בפשטות: "אנחנו הומלסים. אין לנו כאן כלום. אני מעדיף למות ולא להישאר כאן, אבל אני לא מוצא את בת זוגי".
ברקע הטענות על איכות הבנייה בטורקיה ועל העיכובים בהגעת צוותי החילוץ, מעירים כמה מהתושבים על איכות הבניינים שקרסו. "היה אפשר להיערך לזה", אמר טהיב בן ה-18, ואחמד בן ה-51 הוסיף: "ממש פה באזור הזה הייתה רעידת אדמה גם לפני 80 שנה. ארדואן צריך להתפטר, הוא אשם בהכול".
בזמן שאנחנו מדברים עם התושבים, כוחות ההצלה הצליחו לחלץ אדם בשנות ה-50 לחייו. כשהוא נאחז בכוחות ההצלה ובקושי מצליח להתהלך, האחרון הצליח רק לבכות; לא חלפו שתי דקות, והוא החליט לחזור להריסות בניסיון לאתר את ילדיו. כל הניסיונות לבקש ממנו לעזוב לא צלחו. מבלי שישמע אומרים התושבים כי מאותו הבניין הוצאו אתמול שתי גופות של ילדים ושל אישה אחת, שלא הצליחו לשרוד.