ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) הצדיק הבוקר (ראשון) את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שציין בביקורת חריפה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "גורם לישראל יותר נזק מתועלת" בעקבות מות אזרחים ברצועת עזה במהלך הלחימה. "הנשיא ביידן צודק בזה שאמר שנתניהו יותר פוגע מאשר עוזר לישראל, בצער אני נאלץ להסכים איתו", אמר ח"כ לפיד.
בריאיון הלילה לרשת MSNBC, אמר הנשיא האמריקני כי "ישראל לא יכולה להרוג 30 אלף פלסטינים נוספים בזמן שהיא רודפת אחרי חמאס. זה מנוגד למה שהיא מייצגת, ואני חושב שזו טעות גדולה". בהמשך ביידן ציין כאמור כי ראש הממשלה פוגע בישראל, והדגיש כי "יש דרכים אחרות להתמודד עם הטראומה שנגרמה על-ידי חמאס. לנתניהו יש זכות להגן על ישראל ולהמשיך לתקוף את חמאס, אבל הוא חייב לשים לב יותר לחיי החפים מפשע שאבדו בגלל הפעולות שננקטו".
ראש האופוזיציה לפיד אמר בריאיון לגלי צה"ל על דברי הנשיא ביידן: "בן גביר שולח מפגינים בכרם שלום כדי לעצור את משאיות הסיוע, אנחנו במצב מוזר ומטורף שבו קבינט אחד מחליט לשלוח סיוע לתוך עזה, והקבינט השני מנסה לעצור אותו בכל דרך אפשרית. לזה הם מגיבים, והתוצאה היא שהאמריקנים והירדנים מצליחים להעביר סיוע ועכשיו רוצים לבנות נמל צף. זאת אומרת שממשלת ישראל מנסה לעקוף את עצמה".
הכותרת
ארה"ב נערכת לקרב חוזר על הנשיאות
24:51
1 צפייה בגלריה
נתניהו, לפיד, ביידן
נתניהו, לפיד, ביידן
נתניהו, לפיד, ביידן
(צילום: אלי מנדלבאום, gettyimages, EPA)

בנאום הלילה קבע הנשיא האמריקני כי פעולה ישראלית ברפיח בדרום רצועת עזה תהווה מבחינתו "קו אדום" ביחסיו עם ראש הממשלה נתניהו. עם זאת, ביידן הוסיף: "לעולם לא אעזוב את ישראל, ההגנה עליה עדיין קריטית, אז אין קו אדום שבו אני הולך להפסיק לשלוח לה נשק או שלא תהיה לה את כיפת ברזל שתגן עליה - אבל יש קווים אדומים".
לפיד ציין בתגובה: "האמירה (של ביידן) היא לא לגבי זה שצריך להילחם. יש ארבעה גדודים של חמאס ברפיח, ואת ארבעת הגדודים האלו צריך לחסל. זה ישלים את המבצע המסיבי נגד הכוח הצבאי של חמאס. אבל ברפיח יש היום 1.3 מיליון אנשים, אולי קצת יותר, רובם פליטים שהגיעו לשם כי אנחנו דחקנו אותם לשם, וזה מבצע מורכב שאתה תצטרך לפנות אותם משם ואז לנהל את המלחמה. הוא אמר 'אתם לא יכולים להתעלם מזה שיש שם כל כך הרבה אנשים'".
ראש האופוזיציה אמר עוד: "הם איבדו אמון בנתניהו, זה לא מפתיע במיוחד. חצי מהקבינט שלו איבד אמון בנתניהו, ושלא נדבר על רוב מוחלט של אזרחי מדינת ישראל. ממשלה אחראית פועלת לפי שיקולים בינלאומיים, שיקולים של חימושים שאנחנו נצטרך מהאמריקנים לפני שאנחנו רבים איתם.
"נכון שכולנו זועמים וכועסים וכואבים בעוד יש לנו את החטופים בעזה, ומוכרחים להחזיר אותם ולחסל את חמאס, אבל המדינה בוחרת ממשלה כדי שהיא תעשה שיקולים אחראיים. הממשלה הזאת, ובעיקר ראש הממשלה הזה, לא עושה את זה כי הוא עסוק בחנופה לבייס".

ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) אמר בהתייחסו למתקפה של ביידן על נתניהו ועל הקרע בין ירושלים לוושינגטון: "בקדנציה של הממשלה הנוראית ביותר בתולדות מדינת ישראל פרצה המלחמה, מהקשות שידענו, ולכן הצטרפנו לממשלה הזו כממשלת חירום. הצטרפנו כדי להיות עם ידיים על ההגה בימים מאוד מאוד-קשים כדי לוודא שההחלטות שמתקבלות, מתקבלות באחריות המרבית שאפשר. היחסים עם ארה"ב הם נכס אסטרטגי, שלצערי יש שרים שעובדים בנחישות כדי לחבל בהם, אבל טוב שאנחנו נמצאים שם".
כהנא אמר עוד: "תפיסת העולם שלנו היא שבלי רפיח אין ניצחון על חמאס. כמו שבני גנץ הסביר לאמריקנים שזה כמו לשלוח כבאי ולהגיד לו 'תכבה 80% מהשריפה'. זה לא רלוונטי, ולכן מתישהו נצטרך לטפל ברפיח. אנחנו לא רוצים להרוג פלסטיני אחד, אנחנו רוצים להרוס חמאסניקים, והצהרנו שכל מי שנמצא ליד חמאסניק מסכן את חייו".