"אנחנו מקבלים טלפונים מישראלים שנצורים באוקראינה ולא יכולים לצאת. הם אומרים: 'אין לנו אוכל, בואו להציל אותנו'. זה מתסכל כי לרוב אי-אפשר לעזור, הם סגורים באזור לחימה ויושבים במרתף או במטרו. אני לא נכנס לשאלות למה לא הקשיבו לנו כשביקשנו לצאת מאוקראינה. זה לא הזמן להתחשבן. אנשים בשיא הלחץ שלהם. עכשיו כדאי להתרכז בפתרון הבעיה". את הדברים האלה אומר אייל סיסו, מנהל מבצע החילוץ.
סיסו, סמנכ"ל האגף הקונסולרי במשרד החוץ, עובד כבר מסביב לשעון ואיתו עשרות עובדי המשרד ואנשי השגרירויות במזרח אירופה. ביום שישי האחרון הוא ואנשיו עשו קבלת שבת בחדר המצב של משרד החוץ.
4 צפייה בגלריה
אייל סיסו משמאל
אייל סיסו משמאל
אייל סיסו (בחולצה האדומה) בחדר המצב. "זה לא הזמן להתחשבן. אנשים בשיא הלחץ שלהם"
"יכולותנו מוגבלות. יש קושי רב לחלץ את הישראלים מאחר וחלק מהערים נצורות ומתקיימת בהן או מסביבן לחימה. פרסנו את האנשים שלנו בגבולות אוקראינה. תפקידם לסייע לכל האזרחים הישראלים שמגיעים: לעזור להם בחציית הגבול מול רשויות ההגירה במקום, לנסות לקדם אנשים עם בעיות ייחודיות בתורים הארוכים ולהנפיק מסמכי נסיעה (תעודת מעבר) עבור מי שהדרכון שלו פג תוקף, קרוע, או נשכח בבית עם הבריחה".
לפי רישומי משרד החוץ, מאז המתיחות יצאו מאוקראינה ‭ 4,500‬ ישראלים, וביומיים האחרונים יצאו עוד כאלפיים לפחות. לפי הערכות עוד ‭ 7,000‬ישראלים עדיין תקועים באוקראינה, אליהם יש להוסיף עוד כ-3,800 ‬ בני זוג וקרובי משפחה מדרגה ראשונה.
בפוסטים רבים ברשתות החברתיות נטען כי משרד החוץ לא עוזר לישראלים לצאת מאוקראינה. במשרד מביעים תסכול מהתלונות האלה. לדבריהם לא רק שהישראלים התעלמו מהקריאות לצאת בזמן, עכשיו הם מתעלמים מהסיטואציה המורכבת ולא מבינים שהדיפלומטים הישראלים מוגבלים בסיוע בעת לחימה. "התחננו לישראלים שיצאו. אנשים היו אדישים. קראנו וקראנו להם ועכשיו הם שואלים איפה משרד החוץ. אבל זה התפקיד שלנו לנסות לעזור לכולם. אנשים לא ישנים כבר ימים", אומר מנהל המבצע.
4 צפייה בגלריה
קבלת שבת בחדר המצב במשרד החוץ
קבלת שבת בחדר המצב במשרד החוץ
קבלת שבת בחדר המצב במשרד החוץ
4 צפייה בגלריה
גבול אוקראינה פולין
גבול אוקראינה פולין
עומס במעבר הגבול מאוקראינה לפולין
שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי פעל בימים האחרונים מהשגרירות שהועתקה זמנית ללבוב. לצידו עבד צוות של 50 עובדי משרד החוץ כדי לסייע לישראלים. ברודסקי סיפר על השיחות הקשות עם הישראלים שתקועים: "ישראלים מתקשרים אלינו ומתקשים להבין איך ישראל לא מפנה אותם ומתפלאים, 'מה אין מבצע חילוץ? לא יכול להיות, איך אתם משאירים אותנו ככה'. וכשאנחנו אומרים שלא נשלח סיירת מטכ"ל לחלץ אותם עם כל ההזדהות, הם לא אוהבים את התשובה שלנו. אולי עכשיו הם מצטערים שלא עזבו בזמן שביקשנו מהם. מי שנמצא בלבוב אנו משתדלים לעזור למרות שהיכולת שלנו מוגבלת. יש תור של עשר שעות מלבוב למעבר הגבול ואין לנו יכולת לגנוב את הגבול. אנו עוזרים עם מסמכים, הסברים ובמעבר הגבול למשוך את הישראלים ולעזור להם לעבור את הגבול".
ברודסקי הצביע על כך שעשרות ישראלים עם אזרחות אוקראינית לא הורשו לצאת. "נודע כי היו לא מעט מקרים שישראלים הצליחו לצאת לאחר ששיחדו שוטרים. היו מי שממש פרצו את הגבול או שהצהירו שהדרכון שלהם אבד ויצאו עם תעודה זמנית".
4 צפייה בגלריה
הדיפלומטים הישראלים שהתשתתפו במבצע החילוץ
הדיפלומטים הישראלים שהתשתתפו במבצע החילוץ
הדיפלומטים הישראלים שהתשתתפו במבצע החילוץ
(צילום: שגרירות ישראל בפולין)
שגרירות ישראל בפולין חילצה הלילה 60 אזרחים ישראלים דרך מעבר קורצ'ובה במבצע שארך יותר מ-12 שעות. הדיפלומטים הישראלים משגרירויות ישראל באוקראינה ובפולין ודיפלומטים מתגברים שהגיעו ממשרד החוץ בירושלים ומנציגויות ישראל באירופה חצו את הגבול ארבע פעמים לאורך הלילה וחילצו את הישראלים, ביניהם נשים, ילדים וסטודנטים אשר חלקם נזקקו לסיוע רפואי. האירוע נוהל מחפ"ק משרד החוץ שהוקם בעיר הגבול פשמש.
הבוקר ערך שר החוץ יאיר לפיד דיון "חיתוך מצב" בנושא אוקראינה שהתקיים בחדר המצב של משרד החוץ. השר לפיד הנחה לרכז מאמץ בסיוע לאזרחים הישראלים העומדים בתורים במעברי הגבול ובהעברת סיוע הומניטרי לאוקראינה על פי רשימות הציוד שאותו ביקשו האוקראינים.
בחיתוך המצב עלה כי מעברי הגבול לפולין עמוסים מאוד והמלצת משרד החוץ לאזרחים הישראלים המנסים לעזוב את אוקראינה היא להשתמש במעברי הגבול להונגריה, רומניה, סלובקיה או מולדובה.