ה-FDA ידון בחיסון ילדים נגד קורונה מחר (יום ג'), בישראל הדיון צפוי להתקיים לאחר מכן - אבל כבר עכשיו פרויקטור הקורונה מציב את היעד לתחילת מתן החיסונים. בריאיון לאולפן ynet אמר הפרויקטור, פרופ' סלמאן זרקא, על חיסון בני 5-11 כי "אנחנו מאמינים שזה יהיה בחצי השני של נובמבר", כלומר בעוד כשלושה שבועות.
ההערכה היא שמינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) ייתן לפייזר את האישור לחסן ילדים, ושבעוד כשבועיים יתחילו לחסן ילדים בארצות הברית. "אנחנו נקיים דיון בישראל ונחליט איך מתייחסים, הדברים הם לא אוטומטיים", אמר פרופ' זרקא על הדיון הצפוי בישראל לאחר אישור ה-FDA. "אני מחכה קודם לקבל את כל התמונה השלמה של ה-FDA, לקבל את הנתונים של ה-FDA".
1 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא
סלמאן זרקא
"רוח לילד, רווח למשפחה, רווח לחברה". פרופ' זרקא על חיסוני הילדים
(צילום: שמוליק דודפור)
"האג'נדה שלנו זה להגן על הציבור, להגן על הילדים ועל המבוגרים ולעבור את הגל הזה בצורה הכי טובה וגם להיות ערוכים לגל חמישי", אמר הפרויקטור. "לפני שבוע קיבלנו תזכורת עם וריאנט חדש שהגיע ארצה, מחובתנו להיות ערוכים וחלק מההיערכויות זה גם חיסון ילדים.
אנחנו שומעים מאנשי הבית הלבן שאולי יתחילו לחסן בארה"ב כבר בעוד שבועיים. אתם ערוכים ומוכנים להתחיל לחסן כאן ילדים בני 5-11 החל בעוד שבועיים ויום? "לעוד שבועיים ויום לא, אנחנו מאמינים שזה יהיה בחצי השני של נובמבר. אנחנו ערוכים, בעיקר לוגיסטית. לא נרתום את העגלה לפני הסוסים, נחכה שהצט"מ יקבל את ההחלטה, יעשה את הדיונים כפי שהוא יודע לעשות. אני מניח שבחצי השני של נובמבר נהיה ערוכים בישראל להציע את החיסון להורים ולילדים".

בישראל יש מספיק מנות חיסון כדי לחסן את כל הילדים בקבוצת הגיל הזו? "אין מגבלה מבחינת חיסונים בישראל. אנחנו מדברים על חיסון במינון יותר קטן, שליש מהמינון. התנסינו גם בחיסון של בני 12-15 בשלהי הגל השלישי. אני מניח שלא בדיוק כולם יעמדו בתור יום אחד בבוקר וכולם יחשפו את הכתף ויבקשו את החיסון, כך שהמגבלה לא תהיה כמות החיסונים בארץ".
"אני מסכים שיש תקופה מאתגרת אל מול ירידת התחלואה לשכנע את ההורים לחסן את הילדים", הודה פרופ' זרקא. "זה יהיה אתגר גדול. עם זאת, חובתנו ככל שהחיסון יאושר להביא אותו כדי שיהיה זמין בישראל".
"חצי מהתחלואה שיש כרגע במדינת ישראל נמצאת בבתי הספר", הוסיף. "לחיסון יש שתי מטרות - אחת, להגן על הילדים. לרוב אמנם זו מחלה קלה אצלם, אבל כבר כולכם מכירים את ה-Long covid, כולכם מכירים את ה-PIMS, את המחלה הקשה שמתפתחת אחרי תחלואה בגניף. המטרה השנייה היא להגן על המבוגרים. יש רווח לילד, יש רווח למשפחה שלו, ויש גם רווח לחברה".