מחר (ג') יידון מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) בחיסוני הילדים נגד הקורונה, וההערכה היא שיינתן אישור, ושבעוד כשבועיים יתחילו לחסן ילדים בארצות הברית. פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, עוקבת אחר ההתפתחויות שם ונערכת לאפשרות שבקרוב ניתן יהיה לחסן גם ילדים ישראלים.
קראו עוד:
"הרבה הורים פונים אליי ושואלים מתי זה יקרה", היא אומרת היום (ב') בריאיון לאולפן ynet, "אז אני חושבת שתהיה היענות, אבל בגלל הירידה בתחלואה אני לא בטוחה שהיא תהיה מאוד גבוהה, וזה חבל. הרי אנחנו יודעים שזן דלתא גורם ליותר מחלות קשות בקרב ילדים: רואים את זה גם בארץ וגם בחו"ל. מעבר לכך, אי-אפשר יהיה להגיע לחסינות עדר בלי לחסן את הילדים, שמהווים אחוז נכבד מהאוכלוסייה בארץ".
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים התחסנות מתחסנים קורונה
חיסון ילדים התחסנות מתחסנים קורונה
"הרבה הורים פונים אליי ושואלים אותי מתי אפשר יהיה לחסן את הילדים", אומרת פרופ' רהב
(צילום: shutterstock)
לשאלה אם היא חושבת שצריך לתת תמריצים חיוביים למי שיחסן את ילדיו, השיבה פרופ' רהב: "אני לא אוהבת להשתמש בשיטת המקל והגזר. צריך להסתכל על מה שקורה בעולם, על מה שקורה במדינות שאינן מתחסנות. במדינות מזרח אירופה רק 15% מהאוכלוסייה התחסנה, ויש שם תחלואה נוראית עכשיו: אין מקומות בבתי חולים. חשוב להדגיש את זה".
כשנשאלה אם ראוי להקשיח את התו הירוק, אמרה: "אני חושבת שכאשר יתחילו חיסוני הילדים, התו הירוק יצטרך לכלול גם אותם. השאלה היא איזו מדיניות תינקט לאור הירידה בתחלואה. בכל מה קשור לנתב"ג הייתי מפקחת גם על הילדים ומכלילה אותם בתו הירוק".
פרופ' רהב אישרה שיש ירידה משמעותית במספר החולים הקשים, אבל מחלקות הקורונה בבתי החולים עדיין מלאות, לדבריה. "לצערנו, יש לנו עדיין חולים שמונשמים, מורדמים ומחוברים לאקמו", אמרה. "משך האשפוז הוא מאוד-מאוד ארוך, כך שהמחלקות לטיפול נמרץ עדיין בתפוסה מלאה".
"אני חושבת שכאשר יתחילו חיסוני הילדים, התו הירוק יצטרך לכלול גם אותם. השאלה היא איזו מדיניות תינקט לאור הירידה בתחלואה. בכל מה קשור לנתב"ג הייתי מפקחת גם על הילדים ומכלילה אותם בתו הירוק"
בהמשך היא נשאלה אם היא חושבת שניתן להכניס עכשיו תיירים לישראל. תשובתה: "קשה להפסיק לחיות, במיוחד כשהתחלואה יורדת, כך שאני חושבת שאפשר להתחיל לפתוח את המדינה לתיירים, אבל חייבים ליצור מתווה מאוד מדויק ולהקפיד עליו: לבדוק את התיירים עם נחיתתם, לבדוק אותם שוב אחרי חמישה ימים עד שבוע, לוודא שהם לא הכניסו וריאנטים, להגביל כניסת תיירים ממדינות שבהן התחלואה גבוהה".
לקראת סוף הריאיון התבקשה פרופ' רהב להתייחס למותה של מתנגדת חיסונים בבית חולים בילינסון, שעל מצבתה נכתב כי היא "נרצחה על ידי בית החולים בילינסון במחלקת הקורונה". "ראיתי את זה כבר אתמול", אמרה, "ועדיין, כולי צמרמורת. זה פשוט נורא. זו כפיות טובה לעולם הרפואה. אנחנו, אנשי הצוות הרפואי, כולנו מסכנים את החיים שלנו. אנחנו מטפלים בכולם, גם באנשים שלא התחסנו, למרות החשש להידבק, אז זה מה שכותבים? זה פשוט פשע. אני גם יודעת שהחולה הזאת קיבלה טיפול יוצא מן הכלל".