מליאת הכנסת ציינה אחר הצהריים (שלישי) את יום העלייה. בדיון עלה לנאום השר לשעבר, ח"כ יולי אדלשטיין, ויצא נגד היוזמה של מפלגות הקואליציה המתגבשת, בהם ח"כ שלמה קרעי ממפלגתו, לביטול סעיף הנכד בחוק השבות. "תעזבו את חוק השבות בשקט", הפציר. הוא אמר: "אני שומע הרבה מאוד דיבורים על הצורך והדרישה לשנות דברים בחוק השבות, סעיף הנכד. אני רוצה להגיד לכם ככה: אם זה יקרה, בעוד 5 שנים אין חוק שבות במדינת ישראל, כל אחד יוכל להתאזרח וזו תהיה מדינת כל אזרחיה".
בסיום נאומו אמר לו יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי שצפוי להיות מוחלף בשבוע הבא, כי הוא לא ימחא לו כפיים כי אסור לעשות זאת במליאה, אך "אני מוחא לך כפיים באופן תיאורטי. אסור לבית הזה לגעת בחוק השבות". ח"כ עמיחי אליהו מעוצמה יהודית עלה להגיב ואמר כי אין מנוס מביטול סעיף הנכד: "אנחנו רוצים לשלם תקציבי עתק לאנשים שאחרי זה יורדים מהמדינה?".
לוי הגיב גם לו: "אין עלות מול תועלת בעלייה, יש רק תועלת ולא מעניין אותי ה-30% שעוזבים. העלייה של ברית המועצות הצילה את מדינת ישראל במלחמת הכיפורים וקידמה את מדינת ישראל דורות קדימה במקצועות. אין עלות, יש רק תועלת". הוא קרא ליהודי התפוצות: "בואו כמה שאתם רוצים, נכדים, נינים, כמה שאתם רוצים, ברוכים תהיו".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"אם זה יקרה, בעוד 5 שנים ישראל לא תהיה מדינת כל אזרחיה"
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
שלמה קרעי באולפן ynet
שלמה קרעי באולפן ynet
הגיש הצעה בנושא. ח"כ שלמה קרעי, ממפלגתו של אדלשטיין
(צילום: הדר יואביאן)
שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, אמרה כי "עולי המלחמה ממזרח אירופה הפכו חלק מהמשא ומתן הקואליציוני. לא מדברים איך יקלטו אותם כראוי. המחשבה היא אחת - איך לשלול זכאות עלייה ממי שמתאפשר לו כיום". תמנו שטה הוסיפה: "מחד, עולה בתקשורת האמריקנית ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ומבטיח לקהילות היהודיות כי חוק השבות לא ישונה. אך מיד דואג סמוטריץ' לעדכן אותנו שדווקא זה כן ישונה".
לדבריה, "נתניהו יודע שמדובר בפגיעה אנושה באחדות ישראל עם הקהילות היהודיות בתפוצות. אם כל כך חשובה לכם הדמוגרפיה היהודית, התיקון והתשובה לזה הוא לא פיצול משפחות וביטול סעיף הנכד אלא שינוי מדיניות ובירוקרטיה וקידום רפורמה אמיתית לגיור העולים שרואים עצמם חלק בלתי נפרד מעם ישראל".
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה במליאת הכנסת
פנינה תמנו שטה במליאת הכנסת
תמנו שטה במליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי )
חשיפת ynet בחודש שעבר כי שלושה מכל ארבעה עולים ממדינות ברית המועצות לשעבר בשנת 2020 לא היו יהודים, על פי הגדרת חוק השבות, עוררה סערה במערכת הפוליטית - על רקע כוונת כמה מראשי הקואליציה המתגבשת לבצע שינוי היסטורי בחוק הרגיש. עם זאת, יש לציין, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו אמר השבוע בריאיון לרשת NBC האמריקנית כי יקיים דיון מעמיק בנושא, אך הוא "לא מאמין שהחוק ישתנה".
הרב הראשי לישראל דוד לאו קרא לחברי הכנסת לבטל את סעיף הנכד, ובכך לצמצם את עלייתם ארצה של צאצאי יהודים שאינם יהודים בעצמם. בנאום שנשא בכנס השלוחים העולמי של תנועת חב"ד בניו-יורק בחודש שעבר אמר הרב כי "כבר לפני 10 שנים ביקשתי לנסות לשנות את הטעות הזאת של דור שלישי בחוק השבות, לתקן אותו, כדי לשמר שמדינת ישראל תהיה מדינה יהודית ומדינת היהודים".
ח"כ אבי מעוז, יו"ר מפלגת נעם, אמר כי "שוב הוכח כי חוק השבות, שמטרתו להנציח את האחריות שיש למדינת ישראל כלפי יהודי העולם, משמש באופן אבסורדי להכנסת גויים למדינת ישראל, ולהורדה שיטתית של אחוזי היהודים במדינת ישראל. הגיע הזמן לתקן את הדבר הזה, וזה מה שנעשה".
ח"כ שלמה קרעי ממפלגתו של אדלשטיין אף הגיש הצעה לביטול סעיף הנכד בחוק השבות "כדי שגם הנכדים שלנו יזכו לחיות כאן במדינת היהודים". לדבריו, "בשנים האחרונות, שבהן הפכה מדינת ישראל למעצמה כלכלית, סעיף הנכד מביא לכאן בעיקר מהגרי נוחות במסווה של יהדות. זו לא הייתה כוונת המחוקק. זו לא הייתה כוונת מייסדי מדינת היהודים".