מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל העיר למנהל תיכון עירוני ד' בתל אביב, אורי לס, על התארגנות בית הספר לצעדה "נגד עריצות הרוב" והתבטאויותיו בסוגיה זו בפני התלמידים ואמר לו כי התנהלות זו אסורה על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך.
בהודעה ששלח לתלמידיו, בעקבות המהפכה המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, הזמין אותם לס להשתתף בצעדה וכתב כי הוא "מביע חשש מהפיכת הדמוקרטיה הישראלית לפורמלית ולא למהותית. אנחנו בלב משבר ערכי וחברתי המתרחש בימים אלה אל מול עינינו. החלטנו לא לשתוק ולהרים את קולנו".
2 צפייה בגלריה
אסף צלאל
אסף צלאל
מנכ"ל משרד החינוך, אסף צלאל
(צילום: יריב כץ)

מחאת התלמידים, המאורגנת על ידי בתי הספר עירוני ד' ועירוני א', אמורה להתקיים ביום ראשון הקרוב, בשעה 12:00, במהלך יום הלימודים. הצעדה תחל מבית דיזנגוף בשדרות רוטשילד ואמורה להסתיים בכיכר הבימה, בשעה 13:00.
לס כתב לתלמידים כי יותר מאלף תלמידים מ-15 בתי ספר צפויים להשתתף "בשיעור באזרחות פעילה - בעד הדמוקרטיה המהותית, בעד זכויות הפרט וזכויות המיעוט, ונגד עריצות הרוב. "התלמידות והתלמידים מבקשים לייצג עמדה ערכית, ולא פוליטית – דמוקרטיה זה חשוב! זכויות הפרט זה חשוב! והם יפגינו את עמדתם בקול גדול, בלב העיר העברית הראשונה" .
מנכ"ל משרד החינוך צלאל כתב ללס כי אמירותיו מנוגדות לחוזר מנכ"ל משרד החינוך ולמדיניות שלו להקפדה על התנהלות ממלכתית של מערכת החינוך. "בעת הזו חשוב במיוחד שאנו, אנשי החינוך אשר עובדים עם הילדים בשטח, נשמור על שיח מכבד, ממלכתי ומאוזן", כתב צלאל. הוא ביקש להעיר לו על התבטאויותיו, "אשר צובעות את הצעדה בצבע פוליטי, חד-גוני, ומערבות את הילדים שהם כ'קהל שבוי' בבית ספרך".
2 צפייה בגלריה
נלחמים על הדמוקרטיה - מחאת הסטודנטים בסמינר הקיבוצים
נלחמים על הדמוקרטיה - מחאת הסטודנטים בסמינר הקיבוצים
הפגנת סטודנטים, אתמול בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
צלאל כתב שחוזר מנכ"ל קובע כי "לצד חופש הביטוי, יש חשיבות לערוך הפרדה ברורה בין המורה בתפקידו כאיש הוראה לבין המורה כאזרח פרטי הנושא זכויות. עובדי ההוראה בכלל ומנהלי מוסדות החינוך בפרט צריכים לשמור על חזות ניטרלית ואובייקטיבית, שאינה משועבדת להשקפה ולעמדה פוליטית מוגדרת".
הוא כתב כי הוראה נוספת אוסרת על מנהל ומורה לארגן הפגנה או לעמוד בראשה. "מטרות חוזרי מנכ"ל אלו הן לאפשר לתלמידים, ובמיוחד בני נוער, לגבש את זהותם, תוך היותם 'לומדים עצמאיים', כאלו שבפניהם נפרש כלל המידע וגווניו", הוסיף מנכ"ל משרד החינוך.
בעקבו מכתבו של צלאל הוציא מנהל התיכון לס הודעה מתוקנת ובה הוסרו המילים "ונגד עריצות הרוב" . בהודעה המקורית ציין לס כי ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ישתתף בצעדה, אך בהודעה המתוקנת פרט זה הוסר. לס ביקש לא להגיב לכתבה.

גם הבוקר מתקיימת מחאה נגד המהפכה המשפטית. פעילי "דמוקרטיה עכשיו" ערכו שיירת מחאה בכביש 1 מלטרון לירושלים, ולאחר מכן הפגינו מול בית המשפט העליון וקיימו "שרשרת אנושית להגנה על בית המשפט", כדבריהם.
בשבת יימשכו ההפגנות, כשהפעם יצטרפו למחאה גם כלכלנים - בהמשך למכתב שנחשף ב-ynet - וגם עובדי הייטק, משפטנים, נגידים ומוזיקאים. אחד הדוברים המרכזיים בהפגנה יהיה המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, שלפני כחודש עורר סערה בריאיון ל"ידיעות אחרונות" כשאמר שהוא חרד לגורל המדינה. לצד ההפגנות הגדולות בתל אביב, יתקיימו מחאות קטנות יותר גם בירושלים, באר שבע, חיפה ומודיעין.
גם בשבת הקרובה המחאה בתל אביב תתחלק לשני מוקדים: ברחוב קפלן תהיה ההפגנה המרכזית של ארגוני המחאה, שבה צופים המארגנים כי שוב יגיעו לפחות 100 אלף מפגינים. הפגנה נוספת תתקיים בכיר הבימה, מצד התנועה לאיכות השלטון, ובה ישתתף אלשיך.
אמש חתמו עשרות מוזיקאים על מכתב שכותרתו "מוזיקאים למען הדמוקרטיה", לקראת הפגנת הענק ברחוב קפלן בתל אביב. בין האמנים החתומים על המכתב גם שלום חנוך, נינט טייב, אהוד בנאי, ארקדי דוכין, ברי סחרוף, ריטה, יזהר אשדות, דני בסן, דנה ברגר, שלומי שבן, דויד ברוזה, אפרת גוש, מיקי גבריאלוב, אתניקס, סי היימן, מאור כהן, אחינועם ניני, יהלי סובול, דן תורן, יוני רכטר, פיטר רוט, מיקה קרני, יובל סמו, יהודה עדר, יאיר ניצני, מוקי ועוד.