החלטת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להורות על גיוס מאות אלפי חיילי מילואים לתגבור הכוחות באוקראינה הובילה להפגנות ומעצרים המוניים, וגם לזינוק בניסיונות להימלט מהמדינה - הן מהאוויר והן דרך היבשה. גם בישראל נערכים כעת לקליטת גל עלייה, והיום (חמישי) משרדי הממשלה - בהובלת משרד הקליטה - יקיימו דיון חירום על העלייה מרוסיה.
השרה פנינה תמנו שטה אמרה בתוכנית של מורן אזולאי ויוסף חדאד ב-ynet radio כי "אנחנו רואים יותר ויותר ביקוש לעלייה מרוסיה. אני עוקבת מקרוב אחר הקהילה וזכאי חוק השבות ואנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לסייע להם להגיע לכאן לישראל בבטחה, למרות ועל אף האתגרים שעומדים בפניהם בתקופה זו, ואני אומרת את זה ברגישות רבה".
4 צפייה בגלריה
הפגנות מפגינים הפגנה בעיר סנט פטרבורג ב רוסיה גיוס מילואים למלחמה באוקראינה
הפגנות מפגינים הפגנה בעיר סנט פטרבורג ב רוסיה גיוס מילואים למלחמה באוקראינה
עימותים אמש בסנט פטרבורג
(צילום: EPA )
4 צפייה בגלריה
הפגנות מפגינים הפגנה בעיר יקטרינבורג ב רוסיה גיוס מילואים למלחמה באוקראינה
הפגנות מפגינים הפגנה בעיר יקטרינבורג ב רוסיה גיוס מילואים למלחמה באוקראינה
מחאה ביקטרינבורג נגד הגיוס
(צילום: AP )
"המשרד שלי נערך לקליטה מסיבית", הוסיפה תמנו שטה, אבל ציינה כי עד כה מספר הטיסות טרם עלה - על אף הביקוש: "יש לנו שיחות לאורך השנה האחרונה גם עם אל על וגם עם חברות אחרות ואנחנו נצטרך למצוא את מלוא הפתרונות כדי לסייע ליהדות רוסיה להגיע לישראל".
התוצאה של ביקוש עצום וטיסות מעטות מרוסיה נראית היטב במחירים שמרקיעים שחקים. מחיר כרטיס טיסה ממוסקבה לתל אביב - בטיסה לא-ישירה - הגיע אף ל-23 אלף שקלים. למעשה, המחירים זינקו ליותר מ-5,000 דולר לכיוון אחד גם ליעדים הקרובים ביותר לרוסיה, וכמעט כל הכרטיסים לימים הקרובים אזלו לחלוטין.
לישראל ממוסקבה טסה ישירות כרגע חברת אל על, שמפעילה שבע טיסות. לצידה מפעילה גם חברה רוסית טיסות ישירות לארץ. ממשלת ישראל לא העבירה עד כה בקשה לאל על או לשאר חברות התעופה להגביר את הטיסות או להתארגן לביצוע טיסות מיוחדות. השטחים האווירים מעל אזורי המלחמה ומסביב עדיין סגורים לטיסה, וכך גם שטחי האוויר של האיחוד האירופי עבור טיסות שיוצאות מרוסיה או מגיעות אליה. על כן, אל על והחברה הרוסית שמפעילה קו בין רוסיה לישראל נדרשות לטוס במסלול עוקף מכיוון מזרח, מה שמאריך משמעותית מאוד את נתיב הטיסה ובהתאם גם מייקר את עלויות הפעלתה.
במקביל, הכרטיסים ממוסקבה לבלגרד - יעד מבוקש בחודשי המלחמה שמנהלת רוסיה באוקראינה - אזלו כבר אתמול. הטיסות לבלגרד מתבצעות באמצעות "אייר סרביה" – חברת התעופה היחידה באירופה מלבד "טורקיש איירליינס" שממשיכה בטיסות לרוסיה למרות החרם האירופי שהוטל בגלל הפלישה לאוקראינה. "המלחמה נוראית, מותר לפחד מהמוות", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס גבר רוסי בשם סרגיי עם הגעתו לבלגרד.
4 צפייה בגלריה
תושבי רוסיה טסים אל מחוץ למדינה בעקבות המלחמה
תושבי רוסיה טסים אל מחוץ למדינה בעקבות המלחמה
רוסים נוחתים בירוואן שבארמניה, אחד היעדים היחידים שלא נדרשת להם ויזה
(צילום: AFP )
4 צפייה בגלריה
תושבי רוסיה טסים אל מחוץ למדינה בעקבות המלחמה
תושבי רוסיה טסים אל מחוץ למדינה בעקבות המלחמה
(צילום: AFP )

גורם בתעשיית התיירות סיפר על העלייה העצומה בביקוש לטיסות יוצאות מרוסיה ואמר כי "אנשים קונים כרטיסים בלי שאכפת להם לאן יטוסו". בין היתר, גם מחירי הטיסות ממוסקבה לאיסטנבול ודובאי זינקו משמעותית: המחיר של הכרטיס הזול ביותר לדובאי הגיע למחיר של יותר מ-5,000 דולר – פי 5 מהמשכורת החודשית הממוצעת ברוסיה.
הכרטיסים ממוסקבה לאיסטנבול ולארמניה – שני יעדים שמאפשרים לרוסים להיכנס לשטחם ללא ויזה - אזלו אתמול. לפני שבוע המחיר הממוצע של כרטיס טיסה לטורקיה היה 22,000 רובל - 360 דולר. אתמול המחיר זינק ל-70,000 רובל – 1,150 דולר.

מלבד דרך האוויר, הרוסים מנסים להימלט ממדינתם גם דרך היבשה. היום נצפו פקקים גם במעברי הגבול בפינלנד ובגאורגיה. לצד זאת, בקבוצות ברשתות החברתיות עלתה שוב ושוב השאלה "איך לצאת מרוסיה", ואתר חדשות ברוסית פרסם רשימה תחת הכותרת "לאן לברוח עכשיו מרוסיה".
במקביל לניסיונות הבריחה, הפגינו אמש בעשרות ערים ברוסיה נגד פוטין, לאחר שזה הפר את הבטחתו לאומה והורה לגייס מאות אלפי חיילי מילואים כדי לתגבר את הכוחות - לאחר רצף של השפלות, תבוסות ונסיגות במזרח אוקראינה. לפי ארגון שעוקב אחרי מעצר מפגינים ברוסיה, יותר מ-1,300 נעצרו בהפגנות ב-38 ערים, בהן מוסקבה וסנט פטרבורג.
החודש יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.