בית משפט השלום בפתח תקווה האריך היום (ראשון) בחמישה ימים את מעצרן של מנהלת פעוטון "הלולי של אורלי" בפתח תקווה, אורלי דוידוביץ' ובתה הגננת דניאל לייבוביץ', שנעצרו בשבוע שעבר בחשד להתעללות בפעוטות. השתיים חשודות בהתעללות ותקיפה של 10 פעוטות מתוך 15 פעוטות בגן, שאחת מהם היא הבת של דניאל. קודם לדיון קיימו ההורים הפגנה מול בית המשפט ובכניסה לאולם הדיונים וקראו לחשודות "שטן" ו"רוצחות". חלק מהורים פרצו בבכי במהלך הדיון.
בדיון טען נציג משטרת פתח תקווה החוקרת את הפרשה כי חומר הראיות התבסס משמעותית גם כלפי דניאל וגם כלפי אורלי, וכי "נצפו אירועים יותר קשים ויותר משמעותיים". במשטרה צפו עד כה בצילומים מ-36 ימים בגן מתוך 61 ימים שישנם.
6 צפייה בגלריה
הארכת מעצר בית משפט השלום פתח תקווה
הארכת מעצר בית משפט השלום פתח תקווה
הדיון בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לבית משפט השלום פתח תקווה
הפגנה מחוץ לבית משפט השלום פתח תקווה
ההפגנה של ההורים מחוץ לבית משפט השלום בפתח תקווה
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
הארכת מעצר למנהלת פעוטון וביתה הגננת החשודות בהתעללות בפעוטות בגן בפתח תקווה
הארכת מעצר למנהלת פעוטון וביתה הגננת החשודות בהתעללות בפעוטות בגן בפתח תקווה
החשודות השבוע בבית המשפט
(צילום: אביגיל עוזי)

עוד הוסיף נציג המשטרה כי כלפי אורלי הצליחה המשטרה לבסס את זה שהיא ידעה על הדברים שביצעה בתה בילדים - ולא עשתה מאום. "אורלי ראתה בבירור את בתה תוקפת את הפעוטות ולא עשתה דבר. עלתה טענה שאורלי לא ביצעה את החובה שלה לדווח על האירועים החריגים הללו - וזה קצת תמוה היות ומדובר בגננת שעובדת בתחום מעל 15 שנה. לגבי דניאל הדברים קשים וברורים".
המשטרה הציגה לשופטת עדות של אמא לילד בגן ועדות של אחת השכנות שמתארת את ההתנהלות בגן - רעשים, קללות, ילדים בוכים וצרחות לא שגרתיות. נציג המשטרה הציג בפני השופטת סרטונים של ההתעללות ואת לוח הזמנים של התקיפות. "לפי דו"חות הצפייה ניתן להתרשם מתדירות אירועי האלימות", אמר, והוסיף כי ביום אחד תועדו יותר מעשרה אירועים של תקיפות כלפיי הילדים.
6 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לבית משפט השלום פתח תקווה
הפגנה מחוץ לבית משפט השלום פתח תקווה
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לבית משפט השלום פתח תקווה
הפגנה מחוץ לבית משפט השלום פתח תקווה
(צילום: יריב כץ)
סנגורן של החשודות הודה בדיון כי על פניו יש יסוד סביר לחשד. "אני שמח לשמוע שהמשטרה חוקרת בכל הרצינות. השאלה האם הן צריכות להיות במעצר תוך כדי וכמה זמן .שתיהן משתפות פעולה בחקירה, עונות לכל השאלות, מתייחסות לכל האירועים ונותנות הסברים. בנוסף ולא פחות חשוב, גם על פי תיאור נציגי המשטרה קיים הבדל משמעותי בין שתי החשודות בנוגע לטיב וכמות האירועים. לא קיים שום חשש באם הן ישוחררו לשיבוש או הימלטות, וניתן לאיין באמצעות ערבויות וגם לא קיימת מסוכנות ככל שהן יהיו בתנאים מגבילים".
בהחלטה קבעה השופטת דורית נוי סבן כי על פי החשד השתיים פגעו בפעוטות רבים. "עיינתי בחומר החקירה, צפיתי בסרטונים ואני סבורה כי התשתית הראייתית הקושרת את החשודות למיוחס להן התעצמה בצורה משמעותית. עילת המעצר התעצמה וגם המסוכנות", קבעה השופטת שהאריכה כאמור את מעצרן של השתיים בחמישה ימים.

"עכשיו אני מבינה למה היא אכלה מהרצפה"

שלי וקנין, שבתה הפעוטה בת השתיים וחצי הייתה בפעוטון, סיפרה כי היו לה חשדות אך לא תיארה לעצמה לאן הדברים הגיעו. "היו לי חשדות לאורך התקופה על התנהלות לא תקינה, שאולי הילדה לא מציירת מספיק, אולי היא ישנה קצת יותר מדי זמן. לא העליתי על דעתי שזה מגיע לדברים כאלה".
לדבריה, ההורים הכניסו את מכשיר ההקלטה כי "בתי התחילה לספר לי דברים, ואמרתי שאני לא יכולה להטיח האשמות על סמך דברים שילדה בת פחות משלוש אומרת לי. "כשהכנסתי את המכשיר, חשכו אוזניי, ועדיין זה לא הגיע לרמה שאנחנו נמצאים בה היום. המשטרה מאשימה פה לכאורה בהתעללות קשה והסרטונים שראינו בשבוע שעבר לא קרובים למה שראינו השבוע, והסרטונים שאנחנו הולכים לראות השבוע לא קרובים למה שראינו בשבוע שעבר.
6 צפייה בגלריה
תיעוד מ"פעוטון הזוועות" בפתח תקווה
תיעוד מ"פעוטון הזוועות" בפתח תקווה
מתוך תיעוד ההתעללות
"מדובר פה בדברים קשים, זוועות שהורים ראו את הילדים שלהם עוברים", הוסיפה וקנין, "והיא תגיע לראות אותנו. היא לא תתמודד עם הפרצופים שלנו. היא לא תראה אותי כאמא, היא לא תתמודד עם הפרצוף שלי, היא לא תרגיש את הבושה. איך לא הבאתם אותה לפה לדיון? היא צריכה להתמודד עם הפרצוף שלי. שישלמו על זה וייכנסו לכלא. לא ניתן להן לנוח".
- מה הבת שלך עברה? "התעללות קשה, היא מפחדת מהצל של עצמה, מפחדת לספר לי דברים שחוותה, אני אומרת לה שהיא לא צריכה לפחד כבר. אם אני רק מזכירה את השם שלהן בבית היא נרתעת, היא שומעת רעשים, הילדה נכנסת לאמוק של פחד. הכלב נובח והיא לא מצליחה לתפקד. אתמול היא בטעות פתחה את הדלת ורצה אליי בכזאת בהלה. בכל יום אנחנו מזהים עוד התנהגויות. אם היא אוכלת והאוכל נופל לה על הרצפה, היא לא ממשיכה לאכול עד שהיא לא יורדת מהכיסא ומרימה את האוכל. היום אני מבינה למה היא הייתה אוכלת מהרצפה, שלא נדע. אלוהים שיעזור לי מה היא עברה".
"פתאום אני קולטת התנהגויות שהיו לה, איך היא מגיבה לסיטואציות מסוימות, כמה היא מפחדת מאנשים, לא מדברת עם אנשים זרים", אמרה האם. "לפעמים יש חרדה מזרים, אבל מסבתא שלה היא מפחדת, מאחותי, שהיא רואה אותן על בסיס קבוע. זה לא אנשים שהיא רואה אחת למיליון שנה. אני מזועזעת ומקווה שאצליח לזעזע את כל המדינה".
וקנין קראה להטיל פיקוח הדוק על המעונות. "ששרת החינוך תתעורר ויכניס את המעונות האלה לפיקוח. מצלמות אונליין בכל הגנים, זה הפתרון היחידי. החיים במדינה הזאת קשים, אנחנו חייבים לצאת לעבוד ולא יכולים להשאיר אותם איתנו בבית. הם חייבים לעשות חוק של מצלמות אונליין ופיקוח על כל הגנים. זה חייב להיפסק הדבר הזה, הזנחה וכאלה זוועות. אנשים, תתעוררו, תתעוררו".