בית משפט השלום בבאר שבע גזר שמונה חודשי עבודות שירות על עודה אבו ג'ודה (65), אב ל-25 ילדים בהם המחבל שרצח את החייל רון קוקיא בערד ב-2017. העבירה בגינה הורשע - הלנת שוהה בלתי חוקית, שהיא אמו של המחבל ופלסטינית מהשטחים. בית המשפט הטיל עליו בנוסף קנס בסך 15 אלף שקלים.
3 צפייה בגלריה
עימות בין משפחת החייל המנוח רון קוקיא למשפחת אבו ג'ודה
עימות בין משפחת החייל המנוח רון קוקיא למשפחת אבו ג'ודה
"רומסת את החוק". משפחת אבו ג'ודה בעימות בבית המשפט עם משפחת קוקיא
(צילום: אם תרצו)
לשכת התביעות של המשטרה ביקשה להטיל על אבי המחבל עונש מאסר בפועל של שמונה חודשים, שירוצו בעבודות שירות במסגרת הסדר טיעון. "איפה החרטה?", תהתה נציגת התביעה באחד הדיונים. "כיצד אפשר לתקן משפחה שבמשך כ-30 שנה רומסת ברגל גסה את החוק? בשורה התחתונה, אנחנו רואים שהנאשם עדיין מרגיש שרודפים אותו. יש חוק במדינה גם אם לא נוח לו, וכתושב הארץ יש לו חובות וזכויות והוא צריך לפעול לפיהן".
3 צפייה בגלריה
חאלד אבו ג'ודה
חאלד אבו ג'ודה
אבו ג'ודה טען כי נידה את ילדיו מהמשפחה. בנו בבית המשפט
(צילום: חיים הורנשטיין)
אבו ג'ודה אמר בדיון בבית המשפט כי "יש 20 אלף כמוני נשואים. ויש כאלו ששומעים עליהם פתאום בחדשות. גרתי עם אשתי 36 שנים, באה המשטרה לקחת אותה לשטחים ומאז לא חזרה אליי". בתסקיר שירות מבחן תיאר אבו ג'ודה כי רצח החייל היה נקודת מפנה בחייו ובחיי משפחתו, כאשר על רקע המעשה הוא נידה את ילדיו מהמשפחה, לא ראה אותם ולא תמך בהם מאז הרצח.
סנגורו של הנאשם טען כי מדובר בזוג נשוי, והיות שאשתו מעל גיל 50 היא רשאית להיכנס לשטח ישראל. לפי טענות ההגנה, המקרה שהוביל לכתב האישום היה רצח החייל, ולאחר האירוע אבו ג'ודה איבד את כל רכושו. לכן, לא ראוי להטיל עליו מאסר בפועל.
3 צפייה בגלריה
עימות בין משפחת החייל המנוח רון קוקיא למשפחת אבו ג'ודה
עימות בין משפחת החייל המנוח רון קוקיא למשפחת אבו ג'ודה
אבו ג'ודה טען כי נידה את ילדיו מהמשפחה בעקבות הפיגוע בערד
(צילום: אם תרצו)
השופט איתן אמנו ציין בגזר הדין כי מטבע הדברים, לא כל תושב הרשות הפלסטינית או רצועת עזה הנכנס לישראל ללא היתר מגיע כדי לפגע, והרוב המוחלט של השוהים הלא חוקיים חוצים לשטח ישראל נוכח המצב הכלכלי הקשה באזור מגוריהם.
לדברי השופט, "מדובר בנאשם אשר עשה דין לעצמו לאחר שפעל לדבריו להסדיר כניסתה של אשתו לארץ ללא הצלחה, דבר אשר מצביע על תעוזתו ואי מורא מאימת הדין. קיים צורך אמיתי בהרתעת הנאשם והרתעת עבריינים בכוח, שרובם אנשים נורמטיביים, המתפתים לבצע עבירות של הלנת שב"ח בתוך שטחי מדינת ישראל משיקולים שונים השמורים עמם".
כאמור, השופט אמנו קיבל את הסדר הטיעון בין הצדדים וגזר עונש של 8 חודשי עבודות שירות, 9 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 15,000 שקל. סנגורו של אבו ג'ודה הודיע כי בכוונתו לערער על גזר הדין.