על רקע התמונות מהשבועות האחרונים של מתחסנים מצטופפים ומתקהלים במתחמי החיסונים, גוברות ההערכות במערכת הבריאות על כך שמתחסנים רבים נדבקו בזמן שהמתינו לחיסון או בזמן ההתאוששות והמעקב לאחר החיסון.
בשיחה עם ynet מתח בכיר באחד מבתי החולים הגדולים ביקורת חריפה נגד משרד הבריאות, ואמר כי "הלחץ לחסן מהר, כמה שיותר ובכל מחיר גרם לזימונים של מתחסנים רבים והתנפלות על מתחמי החיסונים. אין ספק שהיו הדבקות רבות במתחמי החיסונים מאז שהתחיל מבצע החיסונים. זו התוצאה".
4 צפייה בגלריה
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
אין שמירת מרחק. תור לחיסונים בכיכר רבין בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
בכיר בבית חולים אחר אמר: "מה שקרה במתחמים זו קטסטרופה. ניסינו להפריד עד כמה שניתן אבל הייתה צפיפות רצינית במתחמים". גם במשרד הבריאות הביעו חשש מהנושא. "אכן, אנחנו חוששים מהדבקות במוקדי החיסונים", אמר בכיר במשרד. הגדרנו בתחילת התהליך שאתרי החיסונים צריכים לפעול לפי התו הסגול. יש להקפיד גם על התו הסגול וגם על עטיית מסכות וכדומה. זה נורא ואיום. אנשים לא מבינים שהמחלה כאן".
לפי נתונים המבוססים על חקירות אפידמיולוגיות שביצע פיקוד העורף לנדבקים בין 19 לינואר ל-20 בינואר, עולה כי 2.2% מהחולים שנבדקו בחקירות הללו שהו בבתי חולים, 0.32% שהו במוקדי רפואה דחופה, 0.97% במרפאה או במכון רפואי אחר ו-1.71% במוקדי קופות החולים. פיקוד העורף לא נעתר לבקשת ynet לקבלת המספרים המוחלטים של הנחקרים בפרק הזמן הזה.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד הטיל על קופות החולים לבצע את מבצע החיסון נגד נגיף קורונה. הקופות מזמנות את המתחסנים באתרים על פי לוחות זימונים בשעות היממה. משרד הבריאות תיאם עם הקופות הקמת יותר מ-300 מתחמים בישראל ואלו הוקמו בהצלחה רבה על מנת להנגיש את החיסונים ולמנוע מראות של הפרת ההנחיות. קופות החולים הן מפעילות המתחמים והאחריות על שמירת הכללים חלה עליהם".
4 צפייה בגלריה
ממתינים לקבלת חיסון בבאר שבע
ממתינים לקבלת חיסון בבאר שבע
תור לקבלת חיסון בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
מחכים להתחסן במתחם אקספו בתל אביב
מחכים להתחסן במתחם אקספו בתל אביב
מחכים להתחסן במתחם אקספו בתל אביב
חשש מפני הדבקות מרובות עולה גם לגבי המרכולים, בתי הכנסת, הישיבות, קופות החולים ואפילו במתחמי בדיקות הקורונה. בטיסות נדבקו בשבועיים האחרונים 203 בני אדם, לפי נתוני משרד הבריאות שמעודכנים ליום שלישי. עוד עולה מהנתונים כי 12,302 ממקרי ההדבקה התרחשו במהלך השהייה במרכולים, ברשתות הפארם ובחנויות שונות שהותר להן להישאר פתוחות בסגר.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי גם התחבורה הציבורית ניצבת במקום גבוה ברשימת מוקדי ההדבקה: בשבועיים האחרונים נדבקו בקורונה במהלך נסיעה בתחבורה הציבורית יותר מ-3,000 אנשים. כמעט שליש מהחשיפות שהתרחשו במקומות ציבוריים בתקופה זו.
לפי הנתונים, בתל אביב נסע בימים האחרונים חולה מאומת בקו 9, בירושלים נסע חולה בקו 10 ובפתח תקווה נרשמה חשיפה בקו 55. ביום שני תועדו 39 חשיפות לחולי קורונה בתחבורה הציבורית. לפני הסגר הנוכחי נרשמו עומסים רבים בתחבורה הציבורית, ולנוכח הניסיון הכושל לצמצם אותה בסגרים הקודמים, מהלך שהביא לעומסים רבים בתוך אוטובוסים, משרד התחבורה שמר על מפת הקווים הרגילה ללא צמצומה והפחית את התפוסה המותרת באוטובוסים ל-50%.

בינתיים נראה שהסגר מתחיל לתת את אותותיו, כאשר לפי דו"ח אמ"ן שפורסם אתמול, לראשונה מאז סוף אוקטובר מקדם ההדבקה (R) ירד מתחת ל-1 ועומד כעת על 0.99. כאשר מקדם ההדבקה גדול מ-1, מספר החולים גדל בקצב מעריכי ומוכפל כל פרק זמן מסוים. ברגע שה-R נמוך מ-1, חולה אחד מדביק פחות מאדם אחד - ואין התפשטות של המגפה.
מנתונים חלקיים עולה כי 4,914 נדבקים חדשים בקורונה אובחנו אתמול עד הערב, ושיעור החיוביים עומד על 9% מתוך כ-55 אלף בדיקות. 1,156 חולים מאושפזים במצב קשה, מהם 315 מונשמים. ביום רביעי נפטרו 54 חולי קורונה ואתמול עוד 14 בני אדם. 220 חולים נפטרו בישראל מתחילת השבוע.
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בגבעתיים
חיסון קורונה בגבעתיים
מחסנים בגבעתיים. כ-2.4 כבר קיבלו מנה ראשונה
(צילום: EPA)

מבצע החיסונים נמשך במלוא המרץ, ומעל 2.4 מיליון ישראלים כבר קיבלו את מנת החיסון הראשונה וכ-800 אלף גם את השנייה. כלומר, 27% מהישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה ו-9% גם את השנייה. בקרב בני 90 ומעלה 38.8% מהישראלים קיבלו שתי מנות חיסון, בגילים 80 עד 89 - 39.1%, בגילים 70 עד 79 - 46.9% ובגילים 60 עד 69 - 32.6% קיבלו שתי מנות חיסון. בקרב בני 16 עד 19 - 1.8% קיבלו את המנה הראשונה של החיסון ו-0.2% גם את השנייה.
על פי הנחיית משרד הבריאות, לפי שעה מאפשרות קופות החולים חיסונים לבני 40 ומעלה. אמש פורסם לראשונה ב-ynet כי ועדת התעדופים של משרד הבריאות ממליצה לחסן גם בני נוער בגילים 18-16. ההמלצה לחסן תיכוניסטים בכיתות י"א-י"ב מגיעה על רקע חשש מהחמצת בחינות הבגרות. בשלב זה עוד לא ברור מתי בדיוק ייצא לדרך מבצע החיסונים שלהם. במקביל, אצל גורמים במערכת הבריאות גוברות ההערכות שמבצע החיסונים ייפתח בקרוב לכל האוכלוסייה. הוועדה החליטה בשלב זה לא להמליץ על חיסון מחלימים מקורונה - כלומר להמשיך ולדבוק במדיניות הקיימת.
פורסם לראשונה: 22:53, 21.01.21