דובר צה"ל התיר לפרסם כי סמ"ר חיים סבח בן ה-20 מחולון, לוחם בגדוד 869 באוגדת עוצבת הגליל (91) נהרג אתמול (רביעי) מפגיעת פצמ"ר ששוגר מלבנון לעבר מוצב במרחב מלכיה שבגליל העליון. לוחם נוסף נפצע באורח קל מרסיסים.
1 צפייה בגלריה
חיים סבח
חיים סבח
חיים סבח
(צילום: דובר צה"ל)
חיים, בן הזקונים במשפחתו, השאיר אחריו זוג הורים, אברהם ומיכל, שתי אחיות ואחיין. אבי שמעון, שהיה מחנכו של חיים בתיכון קריית-שרת בחולון, ספד לו: "אל תשכחו את החיוך וטוב הלב של חיים". שמעון הוסיף כי ״חיים היה בן אדם עם לב זהב, ילד טוב, ראו את זה כבר מהפעמים הראשונות שנפגשנו, ראו את זה בעיניים ובחיוך שלו, היה ילד ותלמיד סקרן, עם שמחת חיים ומרץ, תמיד נותן יד, אכפתי ומציע לעזור, ודואג לאחרים. החיוך שלו הדביק את כולנו".
שמעון הוסיף כי פגש את חיים ימים בודדים לפני שנפל. "הוא היה צריך לחזור לצבא ביום שלישי, הוא בילה באילת בסוף השבוע אבל אמר לי 'אבי אני חייב לראות אותך לפני שאני חוזר'. נפגשנו, ובלי להתכוון הוא עשה לי פרידה ממנו. חיים אמר לי שאני האדם הכי קרוב אליו, ושאני כמו אח גדול שלו". על שירותו הצבאי סיפר כי "חיים התחיל לימודי עתודה ועזב אחרי שהחליט שזה פחות מעניין אותו. הוא שובץ כרס"פ ביחידה עורפית, שם הוא זכה להערכה רבה בגלל יחסי האנוש שלו מחבריו ומפקדיו, אבל הוא רצה שירות יותר משמעותי וביקש לעבור ליחידה קדמית.
"הצבא קיבל את הבקשה וחיים יצא לקורס מטעם הצבא. הלוחמים אפילו קיבלו תעודת הוקרה ממפקד עוצבת הגליל, כשהם לקחו חלק בפעילות מבצעית לנטרול מחבלים. היו לנו הרבה שיחות מרחוק, ולמרות האתגרים והמרחק הוא היה מרוצה, הוא קרן, עשה שבתות, עשה חגים, כל מה שצריך". על הלחימה בגבול הצפון בזמן המלחמה אמר שמעון כי "דיברנו על זה, שאלתי אותו "אתה לא מפחד?" והוא ענה "'לא, אנחנו עושים מה שצריך'".
ראש העיר חולון ספד גם הוא: ״העיר חולון כואבת את נפילתו של סמ״ר חיים סבח, תושב העיר. חיים למד במגמת הנדסת תוכנה בבית הספר קריית-שרת והקפיד לשמור על קשרים חמים עם צוות בית הספר גם לאחר סיום לימודיו. הוא קיבל תעודת הצטיינות ממפקד עוצבת הגליל על פעילותו במלחמת חרבות ברזל. חיים אהב לעסוק בספורט, לטייל ולבלות עם חבריו שאהבו אותו מאוד. היה אדם צנוע, סקרן, בטוח בעצמו, מלא בערכים טובים ובשמחת חיים שאפיינה אותו".
הלווייתו של חיים תתקיים היום בשעה 14:00 בבית העלמין הצבאי בחולון.
מפרוץ המלחמה נפלו 615 חיילי צה"ל. לפי נתוני צה"ל, מתוך 615 החללים, 267 נהרגו בתמרון הקרקעי ברצועת עזה. בנוסף, בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 26 לוחמים במצב קשה, ועוד 157 במצב בינוני ו-60 במצב קל. מתחילת המלחמה נפצעו 3,361 לוחמים, 520 מהם באורח קשה.
מבית החולים זיו נמסר כי מצבו של הלוחם הנוסף שנפצע קל, אחרי שספג פגיעות רסיסים ביד ובראש. "החייל עבר סדרת בדיקות על-ידי ד"ר יוסף טאהא (כירורג), ונשאר להשגחה", נמסר.
שיגור הפצמ"ר התרחש כחלק מיום קרב עצים נוסף בגבול הצפון, שכלל בין היתר תקיפות נרחבות בדרום לבנון וחיסול ממוקד של חמישה פעילי חיזבאללה - במקביל לשיגורים רבים של רקטות, כטב"מים וטילי נ"ט על ידי ארגון הטרור ליישובי קו העימות.
אמש תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר מבנה צבאי המשויך לכוח רדואן של חיזבאללה באזור ג'בל רזלן שבדרום לבנון. בנוסף, מטוסי קרב תקפו במהלך היום מבנים צבאיים שבהם שהו מחבלים של ארגון הטרור, לצד מבנים צבאיים נוספים של חיזבאללה באזורים אל-חיאם, אל-עדייסא, בליידא, מרון א-ראס ועייתא א-שעב.

דובר צה"ל הודיע אתמול בצהריים כי הושלמה תקיפה של מעל ל-20 מטרות של ארגון הטרור במרחב ראמיה באמצעות מטוסי קרב וארטילריה. כמו כן, לפי צה"ל הותקפו בשבוע האחרון כ-100 מטרות חיזבאללה בלבנון.
ארגון הטרור מצידו לקח אחריות על 10 אירועי ירי לשטח ישראל, כולל לאזור מלכיה. בדיווחים בלבנון, כמו גם בהודעות לקיחת האחריות של חיזבאללה, נטען כי הוא שיגר לישראל רקטות, כטב"מים וטילי נ"ט, כמו גם טיל מסוג "בורקאן". בין היתר, בשעות הצהריים טיל נ"ט פגע בכביש 90 בצומת הגומא, סמוך לתחנת האוטובוס במקום, ובעקבות הפגיעה הכביש נחסם לכיוון דרום. לא היו נפגעים. כמו כן, טילי נ"ט נורו למטולה, לאביבים ולאזור; בדוב"ב ובאביבים נרשמו הפסקות באספקת החשמל בעקבות פגיעה בקו מתח.
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט ביקר אתמול בשעות הבוקר בגבול לבנון וקיים הערכת מצב באוגדה 91 "עוצבת הגליל" עם מפקד האוגדה תת-אלוף שי קלפר. בין היתר, גלנט אמר כי הוא "נחוש להשיב את תושבי הצפון בביטחון ולבנות את מה שנהרס". לדבריו, "המשימה כאן לא הושלמה - זה עלול להיות קיץ חם".

שר הביטחון, ששוחח עם לוחמי תותחנים במילואים הפועלים בגזרה, אמר להם כי "קרב הגנה זה קרב מורכב, זה קרב שאתה כל הזמן צפוי גם לתגובות של האויב ואתה פועל באופן אקטיבי. ואני חושב שהאוגדה כולה מבצעת את הקרב הזה בצורה מצוינת - דחקנו את חיזבאללה מקווי המגע למרחקים משמעותיים, זה לא אומר שהוא נעלם, אבל הוא לא נמצא שם".
גלנט הוסיף כי "בשביל להחזיר את התושבים בביטחון צריך תהליך הסכמי או תהליך מבצעי, ומחובתו של הצבא להכין את התהליך המבצעי, שגם משמש עוגן וסדן לתהליך אחר. אני נחוש להחזיר את התושבים לבתיהם בביטחון ולבנות מחדש את הדברים שנהרסו. אני מודע לצורך וגם במובנים רבים לתחושה שהמשימה לא הושלמה, והיא אכן לא הושלמה. מלחמה זה דבר שיש לו מחירים, הוא יהיה כבד עבור ישראל וקטסטרופלי לחיזבאללה וללבנון, ואנחנו שואפים להגיע למצב ללא הגעה למלחמה, אבל אם זאת תהיה נקודת המוצא האחרונה, אנחנו ננקוט בה, כי בסוף יש לנו חובה ליישם את החוזה שלנו מול האזרחים".
ביום שני האחרון נהרגו שני לוחמי צה"ל - רס"ר במיל' דן קמחג'י, בן 31 מכפר האורנים, ורס"ר במיל' נחמן נתן הרץ בן 31 מאלעזר - מפיצוץ כטב"ם נפץ של חיזבאללה שפגע באזור מטולה. השניים שירתו בגדוד סיור 6551, בעוצבת חצי האש (551). מלבדם, חייל נוסף נפצע באורח קל.