עונש ראשון בפרשת ההתעללות בעציר פלסטיני: בית הדין הצבאי ביפו גזר ביום ראשון מאסר של ארבעה חודשים וחצי והורדה לדרגת טוראי על לוחם גדוד נצח יהודה מחטיבת כפיר, סמל ש', שהורשע במסגרת הסדר טיעון בהתעללות בעציר הפלסטיני אחמד עארף מוחמד אבו עארה (38) לפני כחודשיים באזור רמאללה. פרטי הפרשה נחשפו לראשונה ב-ynet.
תחילה נעצרו כעשרה חיילים, בהם מפקדים, אך רובם שוחררו לאחר שנוקו מחשד למעורבות במעשים. הלוחם שנשלח למאסר הודה בעבירות כתב האישום המתוקן, שכללו התעללות בנסיבות מחמירות בצוותא, שיבוש מהלכי משפט והתנהגות שאינה הולמת. שני לוחמים נוספים הואשמו במעורבות בהתעללות, אולם דינם טרם נקבע.
"הלוחם השתמש באלימות כלפי עצור פלסטיני אזוק, כפות ומכוסה עיניים בנוכחות אחר שהופקד על שמירתו או לפחות בידיעתו", הסביר התובע הצבאי בדיון הכרעת הדין, רב-סרן שגב רום. "זוהי פגיעה בשלמות גופו של הנפגע לצד פגיעה בתדמית צה"ל ופגיעה במשמעת הצבאית".
1 צפייה בגלריה
הארכת מעצר ללוחם מנצח יהודה אשר חשוד בהתעללות בפלסטינים
הארכת מעצר ללוחם מנצח יהודה אשר חשוד בהתעללות בפלסטינים
אחד הלוחמים הנאשמים (משמאל)
(צילום: יריב כץ)
הלוחם הציג באמצעות עורך דינו סדרה של מכתבי המלצה, בהם ממפקד גדוד נצח יהודה, המעידים כי מדובר בחייל שמילא את תפקידו היטב לאורך שירותו ביחידה, והאירוע שבו היה מעורב היה חריג ביותר. הלוחם עצמו הוסיף כי הוא "מצטער על המקרה שהיה, וזה לא יקרה יותר". עבירת שיבוש מהלכי החקירה יוחסה ללוחם בשל תיאום מהלכים שניהלו הנאשמים כשנודע להם על החקירה, אף על פי שנאסר עליהם לשוחח זה עם זה.
הרכב השופטים בראשות אב בית הדין סגן-אלוף ענת ענת שחר-ויינברג, הזכיר בגזר הדין כי הלוחם הכה את העציר הכפות ברגליו, בירכיו, במכות אגרוף ובמכות נוספות, ובהמשך גם עם נשקו ושוב באגרופים לחזהו של הפלסטיני שנעצר כמה שעות קודם לכן בחשד למעורבות בפעילות טרור.
"חייל שעמד ליד והופקד על השמירה על העצור לא התערב ובמהלך המעשים גם עיניו של העצור היו מכוסות", ציינו השופטים. "כתוצאה מכך מגרמו לעצור קשיי כנשימה וכאבים בחזה".
הלוחמים הכחישו תחילה את העבירות המיוחסות להם, וטענו כי המחבל בדה אותן ושלא ניתן לקבוע כי סימני החבלה שעל גופו נגרמו הגיעו לאחר מעצרו.
השופטים הוסיפו: "הלוחם כשל כישלון ממשי עת שבחר לנקוט אלימות חמורה כלפי עצור, נפגע העבירה, שעה שהאחרון היה אזוק וכפות. לא בכדי הורו המפקדים לחייל הנוסף לוודא שאף חייל לא יתקרב לרכב בו הוחזק העצור. הנאשם בחר להתקרב לעצור, לנצל את כוחו ומעמדו ולהכות אותו באופן ממשי בכל חלקי גופו, כולל עם קת הנשק". בית הדין הורה להאריך את איסור הפרסום על זהות הלוחם, לפי בקשתו והסכמת התביעה, "עד להחלטה אחרת".
מדובר צה"ל נמסר: "בית הדין הצבאי כיבד את הסדר הטיעון וציין כי החייל כשל כישלון ממשי עת בחר לנקוט אלימות חמורה כלפי העצור הפלסטיני, תוך ניצול כוחו ומעמדו".