ראש האופוזיציה יאיר לפיד יעיד במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים ב-12 ביוני. ראש האופוזיציה העיד במשטרה במסגרת תיק 1000 על התקופה הרלוונטית שלו כשר האוצר, שבמהלכה ראש הממשלה נאבק לכאורה כדי לקדם את הארכת הפטור ממס לתושב חוזר לתקופה ארוכה יותר מ-10 שנים - במה שכונה אז "חוק מילצ'ן", בשל העובדה שמדובר בהטבה בעלת ערך כלכלי רב עבור ארנון מילצ'ן.
לפיד מוזכר באישום של נתניהו בתיק 1000 כמה פעמים, ועל אף שלא נחשב לעד מהותי, מדובר ברגע דרמטי במיוחד במשפט בפן הסמלי: ראש האופוזיציה המכהן מעיד במשפט של ראש הממשלה המכהן.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
נתניהו ולפיד
(צילום:עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)
לפי כתב האישום, עקב שלל הזיקות בין נתניהו למילצ'ן, היה על ראש הממשלה להימנע כליל מלעסוק בענייניו של מילצ'ן, במסגרת תפקידיו. אף על פי כן, בין אוקטובר 2011 לדצמבר 2016 הוא פעל במסגרת מילוי תפקידיו הציבוריים לטובת מילצ'ן: בשנים 2014-2013 פעל נתניהו מול גורמי ממשל אמריקנים כדי שתינתן למילצ'ן אשרת כניסה לארה"ב, בשני אירועים. ב-2013 הוא אף פנה לשר האוצר באותה העת, יאיר לפיד, בעניין הארכת משך הפטור מדיווח ותשלום מס הכנסה הניתן לתושבים חוזרים, שממנו נהנה מילצ'ן.
בנוסף, מתואר בכתב האישום כיצד פנה מילצ'ן ללפיד ב-2013 בבקשה כי יפעל להארכת הפטור. לפיד העלה הסתייגויות ביחס לבקשה, הפנה אותה לבדיקת גורמי המקצוע במשרד האוצר, ובהמשך לכך הבהיר למילצ'ן כי אין בכוונתו לקדם את שינוי התקנות באופן שיסייע לו. בסמוך לפנייתו ללפיד, במועד שאינו ידוע במדויק, פנה מילצ'ן בנושא זה גם לנתניהו, שכיהן באותה עת כראש הממשלה, וביקש את התערבותו לצורך קידום בקשתו.
בעקבות פנייתו של מילצ'ן, העלה נתניהו את נושא הארכת משך הפטור הניתן לתושבים החוזרים לישראל בפני לפיד בשתי פגישות מקצועיות שערך עמו במסגרת תפקידו. בפגישות אלה הבהיר רה"מ ללפיד כי מילצ'ן שוחח עמו בנושא. נתניהו הביע בפני יו"ר יש עתיד את תמיכתו בהארכת הפטור, ואילו לפיד אמר כי אינו סבור שיש לפעול להארכתו.
הפרקליטות טוענת באישום כי פעילותו של נתניהו מול שר האוצר לשעבר במטרה לקדם חקיקת משנה שתסייע למילצ'ן להאריך את תקופת הפטור מתשלום מס ומדיווח למס הכנסה על הכנסותיו מחוץ לישראל הייתה פעולה אסורה - נתניהו היה מצוי בניגוד עניינים חריף בין מחויבותו האישית למילצ'ן לבין מחויבותו לציבור. ייתכן כי לפיד יישאל גם על הנסיבות שנתניהו פיטר אותו ואת שרת המשפטים ציפי לבני ב-2014 בהקשר של העלאת חוק ישראל היום בכנסת. יו"ר יש עתיד גם ייחקר נגדית בידי סנגורי נתניהו.
4 צפייה בגלריה
עדותו של אליהו ג'סליט במשפט נתניהו
עדותו של אליהו ג'סליט במשפט נתניהו
אליהו ג'סליט
(צילום: גלעד מורג)
בינתיים, בבית המשפט המחוזי בירושלים, נמשך הבוקר (רביעי) משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מי שמעידים היום הם ארבעה מנהלי חשבונות של איש העסקים ארנון מילצ'ן במסגרת תיק 1000 (תיק המתנות). לפניהם העיד בקצרה אליהו ג'סליט, העוזר של ארי הרו, מי שהיה ראש הסגל של נתניהו. חקר אותו הפרקליט נועם הירש.
ג'סליט נשאל לאחר מכן על שיחה שהקליט באוקטובר 2014 שקשורה לתיק 2000. הרו סיפר בעדותו כי נתניהו ביקש ממנו לעלות לשיחה עם נוני מוזס בנושא חוק ישראל היום. הטענה היא שהשיחה הוקלטה בסיוע העוזר של הרו, אך לא אותר תיעוד שלה. לפי ג'סליט, "בקיץ 2014 ארי היה בחו"ל, הוא התקשר ואמר שהוא רוצה שאעזור לו הוא צריך להקליט שיחה חשובה. נסיתי לעזור. הוא עשה שיחת ועידה וזהו. זה הוקלט בטלפון האישי שלי. לא יודע למה היה צריך להקליט. הוא לא אמר לי מי זה האדם שהוא רוצה להקליט".
הירש ציין בפני ג'סליט כי אמר למשטרה ש"ארי אמר לי שהוא רוצה להקליט שיחה, שהוא מפחד, שהוא רוצה לסבך אותו ולעשות לו משהו רע". העד לא שלל את הדברים, אך אמר בהמשך שלא זוכר את המילים המדוייקות.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
"שאלו על סיגרים, ואם עשה משהו לא בסדר". נתניהו
(צילום: מארק ישראל סאלם)
עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, שאל: "ראית לעיתים את ראש הממשלה מעשן סיגרים?". ג'סליט השיב: "מפעם לפעם". לאחר מכן הציג חדד מכתב ששלח אדם בשם יאיר קספריוס, שבו נכתב: "אני עובד במשרד ראש ממשלה ב-2009, צמוד לראש הממשלה. נקראתי מספר רב של פעמים על ידו לרכוש סיגרים. עבורם ראש הממשלה היה משלם לי - לפעמים באותו הרגע, ולפעמים לאחר זמן קצר".
חדד אמר כי עזרא סיידוף, סמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, קנה סיגרים לראש הממשלה. העד ענה כי "אני חושב שכן, הוא אחראי על כל הרכישות". לאחר מכן הוצג מכתב של סיידוף: "פעמים רבות קניתי סיגרים, שביבי מעביר לי את סכום הרכישה. התבקשתי על ידו". השופט משה בר-עם שאל לאחר מכן: "אתה זוכר האם נתניהו רכש סיגרים באמצעות אנשים אחרים עבורו?". ג'סליט השיב: "כן".
ג'סליט העיד בנוסף כי שאלו אותו בחקירה "האם ראש הממשלה ושרה קיבלו מתנות, אם ראיתי משהו לא בסדר?", וסיפר על חקירה שבמסגרתה באו לביתו: "שאלתי את החוקרים אם מקליטים, הם אמרו: 'אולי'. הראו לי צו. אני בטוח שהייתה הקלטה, אבל לא ראיתי מכשיר הקלטה". על מסמך שמתעד עדותו במשטרה אמר: "לפני שבועיים הראו לי משהו כתוב, אבל זה לא הכתב שלי". חדד טען: "יש פה חתימה שלך". ג'סליט השיב: "לא זוכר אם התבקשתי לחתום. אמרתי לתביעה - אני לא מכיר את הדף הזה".
חדד שאל האם בלהב 433 חקרו את העד על סיגרים ומתנות לרעיית ראש הממשלה שרה נתניהו. ג'סליט השיב: "שאלו הכל". השופטת רבקה פרידמן-פלדמן שאלה לאחר מכן: "מה שאלו על ראש הממשלה?". העד ענה כי "סיגרים, ואם הוא עשה משהו לא בסדר. אולי גם שאלו אותי על הקלטות, אני מקווה שאני לא מתבלבל". חדד שאל: "נחקרת בדצמבר 2015 (עוד לפני פתיחת חקירה נגד נתניהו, ג.מ) שאלו אותך גם על הקלטות?". ג'סליט השיב בחיוב.
4 צפייה בגלריה
ארי הרו במשפט נתניהו
ארי הרו במשפט נתניהו
ארי הרו
(צילום: גיל יוחנן)
התובע אלון גילדין שאל: "אמרת שאתה לא יכול לזהות את מסמך חקירתך ושלא הקריאו לך אותו. אני רואה שביקשת לתקן דברים בהודאה (בזמן אמת) - כך רשום על מסמך העדות. איך ביקשת לתקן אם לא קראת את זה?". העד השיב כי אינו יודע.
חדד שאל לאחר מכן על חקירה אחרת של הרו, שם שאלו אותו על סיגרים ושמפניות. גילדין ציין כי "קיבלתי את ההודעה, ונותרתי בדעתי שלא נשאל על סיגרים ושמפניות. הוא אומר שחקרו אותו ב-2015 על דברים שעלו רק ב-2017, אני מבקש להגיש את הודאתו". חדד ביקש לקבל את תיק החקירה האישי של הרו.
אחרי ג'סליט העידה מרגלית ממן, מנהלת החשבונות שעבדה בחברה של "האחים מילצ'ן" עד 2008. היא ניהלה טבלה של הוצאות פרטיות של מילצ'ן. עורך הדין ישראל וולנרמן, שמייצג את נתניהו, חקר אותה, והראה רכישות של שמפניות וסגירים על ידי מילצ'ן, עוד לפני שנתניהו היה ראש ממשלה.
העדה סיפרה שלא הייתה לאורך השנים מול מילצ'ן עצמו, אבל בקשר עם אנשים אחרים, כולל העוזרת שלו אתי קהן. היא סיפרה ששהה מעט בישראל בזמנה, ואז ההוצאות היו יותר מצומצמות לדבריה. היא עברה על הוצאות שונות בתקופתה, שכללו הוצאות גם של משקאות (למשל הוצאה ספציפית בסך 22 אלף שקלים).