שבועיים וחצי אחרי שמחבלי חמאס עברו מבית לבית וטבחו בילדים, נשים וקשישים ביישובי העוטף, באו"ם מתמקדים דווקא באירוע אחר, שעליו צה"ל התנצל.
3 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, שנהרגה בשנה שעברה בג'נין
(צילום: EPA)
ב-CNN דווח כי ועדה של האו"ם אמרה כי זיהתה את המפקד בצה"ל שהיא סבורה שירה למוות בעיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה בג'נין, במאי 2022.
נאבי פילאי, ראש ועדת החקירה של האו"ם על המתרחש בשטחים, אמרה כי מסקנות החקירה היו שצה"ל השתמש ב"נשק קטלני ללא הצדקה תחת החוק הבינלאומי, ובנחישות או פזיזות הפר את זכויותיה לחיים של אבו עאקלה".
לדבריה, בעקבות ניתוח פורנזי ועדות של מומחים, "הוועדה סבורה כי הירי הקטלני נעשה על ידי חייל שמשתייך ליחידת דובדבן. לא נקבנו בשמו של המפקד, אבל יש לנו את המידע".
3 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
אבו עאקלה והקליע שפגע בה. בצה"ל התנצלו
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות הכוחות
תיעוד מפעילות הכוחות
פעילות הכוחות בליל התקרית התארכה מעבר לתכנון המקורי
(צילום: דובר צה"ל)
במאי התנצלו בצה"ל על מות אבו עאקלה, אחרי הודאה אשתקד כי "בסבירות גבוהה" הירי נעשה על ידי חייל ישראלי.
פילאי התייחסה גם לעימותים ביהודה ושומרון, במהלך המלחמה בדרום - שמתחילתה נהרגו כבר יותר מ-100 פלסטינים בעימותים עם צה"ל. לדבריה, זוהתה עלייה בפעולות של כוחות צה"ל נגד פלסטינים חמושים ביהודה ושומרון, "ובחלק מהפעולות נראה שנעשה שימוש בכוח לא נחוץ ולא פרופורציונלי".
התקרית שבה נורתה למוות אבו עאקלה התרחשה כאמור בחודש מאי אשתקד, בעיצומו של גל הטרור שכלל פיגועים בשורת ערים ויישובים בישראל. כוח מיוחד שכלל שתי פלוגות מיחידת דובדבן נכנס למחנה הפליטים ג'נין למבצע מעצרים, בעודו נתון לירי מאסיבי. הלוחמים חיפשו אחר מבוקש ולא מצאו אותו. הפעילות נמשכה זמן ארוך מהצפוי, והלוחמים ניהלו חילופי אש עם חמושים פלסטינים בצאתם מהמחנה. באותם חילופי אש, נהרגה העיתונאית.

במאי השנה, הוועדה להגנה על עיתונאים (CPJ) פרסמה דוח שבו נטען כי הצבא מפעיל כוח קטלני המלווה בתגובה בלתי הולמת של התנערות מאחריות. לפי הדוח, מאז שנת 2001 נרשמו ב-CPJ לפחות 20 מקרים של הרג עיתונאים על ידי צה"ל. רובם המכריע - 18 מביניהם - היו פלסטינים. לפי הדוח, לא הוגשו כתבי אישום ואיש לא נתן את הדין בגין מקרי הרג אלה.