שופטת מחוזית בארצות הברית הענישה הלילה (בין רביעי לחמישי) כמה מעורכי הדין שקידמו את טענות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שהבחירות לנשיאות בנובמבר אשתקד זויפו נגדו, והורתה להם לעבור סדנאות בענייני אתיקה משפטית. השופטת רמזה גם כי ייתכן שהפרקליטים, ובראשם עורכת הדין השנויה במחלוקת סידני פאוול, ראויים לאבד את רישיונם.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
הנשיא לשעבר טראמפ. בסופו של דבר הצוות התנער מפאוול
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
עו"ד עורכת הדין סידני פאוול שהייתה בצוות המשפטי של קמפיין דונלד טראמפ
עו"ד עורכת הדין סידני פאוול שהייתה בצוות המשפטי של קמפיין דונלד טראמפ
עורכת הדין פאוול. טענה: "בחנתי את הראיות היטב לפני שפניתי לבית המשפט"
(צילום: EPA)
רבים ציפו למוצא פיה של השופטת המחוזית לינדה פרקר מדטרויט שבמישיגן, ובפסיקה שפרסמה הלילה היא קבעה כי פאוול ועורך הדין לין ווד היו חייבים לחקור באופן זהיר הרבה יותר את טענותיו של טראמפ להונאה וזיופים בבחירות לפני שהגישו עתירה בעניין. את עתירתם כינתה השופטת "קלת דעת".
פרקר, שדחתה את העתירה כבר בדצמבר אשתקד, ביקשה הלילה מהגופים המשמעתיים לחקור אם יש לשלול את רישיונם של עורכי הדין, והורתה לשניים לעבור סדנאות העוסקות בדרישות האתיות והמשפטיות שבהן צריך עורך דין לעמוד כדי להגיש תביעות ועתירות.
"העתירה הזו היא ניצול לרעה היסטורי וחמור של התהליך המשפטי", פסקה פרקר בהחלטתה, והוסיפה כי התיק מעולם לא עסק באמת בהונאה, אלא היה ניסיון "לפגוע באמון הציבור בדמוקרטיה שלנו". השופטת קבעה כי פאוול, ווד ועורכי דין אחרים שעבדו איתם "לעגו לשבועתם, בזו לתקנות וניסו לערער את יושרתה של מערכת המשפט לאורך כל הדרך".
4 צפייה בגלריה
קלפי בחירות פתקי ההצבעה ממשיכים להיספר במרכז הכנסים בפילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
קלפי בחירות פתקי ההצבעה ממשיכים להיספר במרכז הכנסים בפילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
סופרים קולות בפנסילבניה בנובמבר אשתקד
(צילום: EPA)
פאוול, נזכיר, הייתה מעורכי הדין הראשיים שייצגו את טראמפ כשזה פנה לשורה של בתי משפט ב"מדינות המתנדנדות" – אלה שבהן הוכרעה מערכת הבחירות – ודרשו מהם ספירות חוזרות או ביטול של התוצאות בטענה שהן זויפו. בהצהרותיו החריפות הצליח אמנם טראמפ לשכנע רפובליקנים רבים שהניצחון נגנב ממנו, אך הוא מעולם לא סיפק הוכחות אמינות לטענותיו. בתי המשפט דחו בזה אחר זה את עתירותיו, בכלל זה בתי משפט שבהם הובאו העתירות בפני שופטים שמרניים למדי, כאלה שמונו על-ידי טראמפ או המחנה שלו. כמה חברות שהיו מעורבות בהליך ההצבעה, בהן חברות המייצרות את המכונות עבור הקלפיות, הגישו תביעות ענק נגד הצוות המשפטי של טראמפ, בטענה שזה הפיץ נגדן שקרים בלתי מבוססים, והתביעות הללו נידונות בימים אלה.
הקמפיין של טראמפ התנער מפאוול אחרי שבמסיבת עיתונאים ב-19 בנובמבר אשתקד, שבועיים וחצי לאחר הבחירות, היא טענה – מבלי לספק ראיה – כי מכשירי ההצבעה העבירו לנשיא הנבחר ג'ו ביידן מיליוני קולות שיועדו בפועל עבור טראמפ. בפסיקתה בדצמבר אשתקד כתבה השופטת פרקר כי טענותיה של פאוול להונאה היו לא יותר מאשר "ספקולציה והשערה", וכי בכל מקרה פאוול השתהתה זמן רב מדי לפני שהגישה את העתירה.
בשימוע שנערך לה בבית המשפט בחודש שעבר טענה פאוול כי היא בחנה היטב את טענותיה להונאת בחירות לפני שפנתה לבית המשפט, וכי הדרך היחידה לבחון אותן הייתה קיום משפט או שימוע בנוגע לראיות שנאספו.
4 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני לשעבר עורך הדין של דונלד טראמפ
רודי ג'וליאני לשעבר עורך הדין של דונלד טראמפ
עורך הדין רודי ג'וליאני, שייצג את טראמפ והסתבך גם הוא משפטית בגלל הטענות
(צילום: AP)
הכרעת בית המשפט במישיגן באה אחרי שמאז ינואר ביקשו התובעת הכללית של המדינה דנה נסל ועורכי דין אחרים של הממשל המקומי מבית המשפט להעניש את עורכי הדין תומכי טראמפ, בטענה שהם הגישו עתירות מרושלות, מלאות בשגיאות הקלדה ובטעויות עובדתיות. "אני שמחה לראות שבית המשפט דאג למצות את הדין עם עורכי הדין שהנציחו בין כתליו טענות חסרות ערך", מסרה הלילה נסל. "אני מעריכה את המסר שהעבירה השופטת בפסיקה הזו, מסר שאין לטעות בו: מי שנשבעים להגן על החוקה – חייבים לתת את הדין על כך שהם מפירים את השבועה הזו".
השופטת פרקר קבעה גם שעורכי הדין תומכי טראמפ שבהם נזפה יצטרכו לפצות עובדי בחירות בגין העלויות שנדרשו מהם כדי להגן על עצמם מול הטענות. השופטת תקבע את גובה הפיצוי בחודשים הקרובים.