חברת "דומיניון", שייצרה מכונות הצבעה עבור קלפיות בבחירות לנשיאות ארצות הברית, הודיעה אחר הצהריים (יום ב') כי הגישה תביעה בסך 1.3 מיליארד דולר נגד רודי ג'וליאני, ראש העיר ניו יורק לשעבר ומי שמשמש כעורך דינו האישי של דונלד טראמפ, בגין הוצאת דיבה. לאורך החודשים האחרונים הפיץ ג'וליאני את הטענות שלפיהן מכשירי הצבעה של "דומיניון" היטו קולות נגד טראמפ כדי להביא לניצחונו של ג'ו ביידן.

6 צפייה בגלריה
ארה"ב רודי ג'וליאני תביעה מכונות הצבעה דומיניון בחירות
ארה"ב רודי ג'וליאני תביעה מכונות הצבעה דומיניון בחירות
רודי ג'וליאני. "פוגעים לי בחופש הביטוי"
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה
הנשיא טראמפ עוזב את הבית הלבן. יצא והכריז: "ניצחתי, יגנבו לנו את זה"
(צילום: AFP)
בתביעה שהגישה החברה מקולורדו נגד ג'וליאני היא קובעת כי דבריו הם "שקר גדול". תביעה זו מצטרפת לתביעתה נגד עורכת הדין של קמפיין טראמפ סידני פאוול, שגם אותה האשימה החברה בהפצת תיאוריות קונספירציה שקריות שלפיהן מכשיריה סייעו לגנוב את הבחירות מטראמפ. נוסף על כך הגיש עובד בכיר ב"דומיניון", אריק קומר, תביעת לשון הרע נגד קמפיין טראמפ, ובה טען כי נאלץ לרדת למחתרת בגלל איומים על חייו מצד תומכי הנשיא היוצא.
טראמפ, נזכיר, יצא בליל הבחירות, בשעה שהוביל בכמה מדינות מפתח, לדבר מול המצלמות, ואז הכריז – בלי שום בסיס – כי ניצח, וכי בשעות הקרובות ייגנבו ממנו הבחירות באמצעות רישום קולות מזויפים של דמוקרטים. בשעות שלאחר מכן אכן התחוללו שורה של מהפכים, אבל אלה היו צפויים, משום שבמדינות רבות נספרו ראשית קולות המצביעים שהגיעו לקלפיות ביום הבחירות – קולות שסקרים הבהירו מבעוד מועד שיהיה בהם רוב רפובליקני – ורק לקראת סיום ההצבעה נספרו הקולות מההצבעה המוקדמת, שבה סקרים צפו מראש שיהיה רוב לדמוקרטים, בין השאר בשל חששם מצפיפות בקלפיות ביום הבחירות בצל מגפת הקורונה.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב רודי ג'וליאני תביעה מכונות הצבעה דומיניון בחירות
ארה"ב רודי ג'וליאני תביעה מכונות הצבעה דומיניון בחירות
ג'וליאני משלהב את ההמונים שעה קלה לפני שפרצו לקפיטול, ב-6 בינואר
(צילום: רויטרס)
בחודשים הבאים ניפקו טראמפ ואנשיו שלל טענות ועדויות-לכאורה לזיופים רחבי היקף, אבל הרוב המוחלט של טענותיהם התבררו כחסרות בסיס, ושופטים – בכלל זה שופטים שמרנים שמונו על-ידי טראמפ עצמו – דחו אותן בתוקף. הטענות של אנשי טראמפ היו מלאות בסתירות פנימיות, ובלטה במיוחד העובדה שהם דורשים ספירות חוזרות וביטול של התוצאות רק במדינות שבהן הפסידו, ולא במדינות שבהן ניצחו ושמשתמשות בשיטות הצבעה וספירה דומות. בין השאר טענו במחנה טראמפ – שוב, בלי הוכחות – שמכונות של "דומיניון" ביטלו הצבעות לטובת טראמפ והעבירו אותן לביידן.
ג'וליאני היה ממובילי תיאוריית ההונאה, וגם בריאיון ברדיו בשבוע שעבר הוא סירב לחזור בו מטענותיו על רמייה במכונות ההצבעה של "דומיניון". הוא טען כי מדובר בהתקפה על חופש הביטוי שלו ועל זכותו להגן על הלקוח שלו, טראמפ.

"מיליונים הולכו שולל"

בתביעה נגד ג'וליאני דורשת ממנו החברה פיצויים בסך 1.3 מיליארד דולר. היא כותבת כי "הוא ובעלי בריתו המציאו והפיצו את 'השקר הגדול', שכפי שאפשר היה לצפות מראש נעשה ויראלי והוליך שולל מיליוני בני אדם, שהתפתו להאמין ש'דומיניון' גנבה את קולותיהם והטתה את תוצאות הבחירות". החברה מסרה כי הגישה את התביעה "כדי להעמיד דברים על דיוקם וכדי להגן על שמה, על עובדיה ועל הליך הבחירות".
בתביעה שלה מציינת "דומיניון" כי בעקבות האירועים נאלצה להשקיע 565 אלף דולר בשכירת שירותי אבטחה להגנה על עובדיה, וכי העובדים מתמודדים עם הטרדות ואיומים ברצח. "הצהרותיו של ג'וליאני היו מחושבות והשיגו את יעדן – לעורר זעם ולגרום נזק אדיר ל'דומיניון'", כתבה.
6 צפייה בגלריה
קלפיות באוסטן
קלפיות באוסטן
בתור לקלפי בטקסס בבחירות לנשיאות. "דומיניון": "הטענות הן שקר גדול"
(צילום: MCT)
6 צפייה בגלריה
קלפיות באוסטן
קלפיות באוסטן
בקלפי באוסטין, טקסס
(צילום: AFP)
"דומיניון" היא אחת היצרניות הגדולות ביותר של מכשירי הצבעה באמריקה, ובבחירות 2020 שימשו מכשירים שלה ביותר מ-24 ממדינות ארה"ב.
התביעה של "דומיניון" נגד ג'וליאני באה אחרי שבשבוע שעבר דרש ארגון גדול של עורכי דין בניו יורק להשעות את רישיון עורך הדין שלו, הן בשל טענותיו לזיוף הבחירות והן משום שקרא לתומכי טראמפ לנהל "משפט באמצעות מלחמה" זמן קצר לפני שאלה הסתערו על בניין הקפיטול בוושינגטון ב-6 בינואר.

רשימת האויבים של טראמפ

בינתיים נמשכות ההכנות לפתיחת משפטו של טראמפ בסנאט בגין חלקו במהומות הקפיטול. בלילה הקרוב תעביר יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, באופן רשמי את האישום נגד טראמפ – "הסתה למרידה" – אל הסנאט. הצעד הזה יוציא לדרך באופן רשמי את ההליך המשפטי בבית העליון של הקונגרס, אבל הדיונים במשפט עצמו יחלו רק בשבוע של 8 בפברואר.
אם הדמוקרטים יצליחו לגייס 17 סנאטורים רפובליקנים וכך להשיג רוב של שני שלישים בסנאט להרשעת טראמפ, הוא יהפוך לנשיא הראשון בהיסטוריה שמורשע שם, והסנאטורים יוכלו להוסיף להרשעה הזו איסור עליו לרוץ לנשיאות בעתיד. טראמפ, נזכיר, אותת כי הוא שוקל ברצינות להתמודד ב-2024.

בימים האחרונים נראה כי הפתיחות הראשונית שהסתמנה במחנה הרפובליקני לרעיון להרשיע את טראמפ הולכת ומתפוגגת. "אני חושב שהמשפט מטופש, אני חושב שהוא יעשה ההפך מאשר להועיל", הצהיר הסנאטור מפלורידה מרקו רוביו, והבהיר כי בכוונתו להצביע נגד הרשעה. הסנאטור לינדזי גרהאם, שהיה בעל ברית נאמן של טראמפ בסנאט בימי ממשלו ועזר לו כעת לגבש את הצוות המשפטי שיגן עליו, הביע התנגדות לעצם הרעיון לקיים משפט לנשיא אחרי שסיים את תפקידו.
אין ספק שרבים מהסנאטורים הרפובליקנים חוששים מנזק פוליטי שייגרם להם אם יצביעו נגד טראמפ, הנחשב למנהיג הבלתי מעורער של המפלגה. "וושינגטון פוסט" דיווח בימים האחרונים כי טראמפ, השוהה כעת באחוזת מאר א-לאגו שבבעלותו, בפלורידה, כבר מגבש רשימת "אויבים רפובליקנים" שדחו את טענותיו חסרות הבסיס שהבחירות נגנבו ממנו, ונערך לקרוא למצביעים בפריימריז הרפובליקניים הבאים לסלק אותם מתפקידם.

ביידן בעקבות טראמפ: אמריקה תחילה

"הפוסט" דיווח עוד כי טראמפ מקדם את הרעיון להקים מפלגה משלו, "מפלגה פטריוטית", ולהשתמש בזה כמנוף לחץ על המפלגה הרפובליקנית למקרה שלא תתייצב לצדו במשפט בסנאט. פיצול קולות בין טראמפ למפלגה הרפובליקנית יקל מאוד על הדמוקרטים לכבוש את הבית הלבן והקונגרס במערכות הבחירות הבאות. ג'ייסון מילר, שהיה יועץ בכיר של טראמפ, טען אתמול בשיחה עם CNN כי טראמפ אינו שוקל כרגע להקים מפלגה חדשה אלא מחויב לתמוך במועמדים הרפובליקנים, אבל לצד זה רמז מילר כי אפשרות המפלגה החדשה עשויה לעלות על הפרק בעתיד: "טראמפ הבהיר שמטרתו היא להחזיר את הסנאט ובית הנבחרים לידי הרפובליקנים ב-2022. שום דבר אחר לא מתוכנן כרגע, אבל השאלה אם זה משהו שיהפוך לרציני יותר תלויה לגמרי בסנאטורים הרפובליקנים".
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
הנשיא ביידן. מחזיר את הטרנסג'נדרים לצבא
(צילום: רויטרס)
הנשיא החדש ביידן, בינתיים, ממשיך לעבוד. הערב חתם על צו נשיאותי המבטל את האיסור על טרנסג'נדרים לשרת בצבא, שהוכרז בימי טראמפ. שר ההגנה החדש, לויד אוסטין, שהוא שר ההגנה השחור הראשון בתולדות ארה"ב, דיבר על הצורך לבטל את האיסור הזה במהלך השימוע שנערך לו בסנאט בשבוע שעבר.
ביידן יחתום היום גם על צו הנותן עדיפות לחברות ומוצרים אמריקניים בתור לחתימת חוזים עם הממשל הפדרלי – צעד שלמעשה ממשיך את הגישה של הנשיא היוצא טראמפ, שביקש לקדם מוצרים ושירותים תוצרת ארה"ב עצמה על חשבון תוצרת חו"ל.