ארה"ב ובריטניה חברו אמש (שני) למתקפה משותפת נגד יעדים של החות'ים בתימן - בפעם השנייה בתוך כשבועיים. התקיפות התבצעו ממטוסי קרב ומספינות מלחמה וצוללות ששיגרו טילי טומהוק לעבר מחסני טילים ומשגרים של שלוחיה של איראן בתימן. אמש דיווחה רשת CNN כי ארה"ב כינתה את המבצע שלה נגד החות'ים "קַשָּׁת פוסידון".

מקורות תימנים מסרו לרשת "אל-ערביה" הסעודית כי התקיפה פגעה בבסיס א-דילמי ובבסיסים אל-חפאא וא-סואד בצנעא. עוד נמסר כי התקיפות כוונו למוצבים חות'יים בעיר רדאע במחוז אל-בידאא. בכיר במשרד ההגנה האמריקני אמר לרשת אל-ג'זירה הקטארית כי היה סיוע "לא-מבצעי" ממדינות אחרות.
חבר הלשכה המדינית של "אנסאר אללה" (החות'ים בתימן), חזאם אל-אסד אמר לערוץ "אל-ערבי": "כוחותינו ממשיכים בתקיפת ספינות ישראליות. המוצבים התימניים שהותקפו הלילה הם אזורים פתוחים או בסיסים לשעבר". ג'מאל חסן, תושב צנעא, סיפר לסוכנות הידיעות AP על שתי תקיפות ממש ליד ביתו - שהפעילו את אזעקות המכוניות ברחוב.
ארה"ב, בריטניה, בחריין ומדינות נוספות הודיעו בהצהרה רשמית כי ביצעו תקיפות נוספות בתימן. "ערכנו סבב נוסף של תקיפות פרופורציונליות והכרחיות נגד שמונה יעדים של החות'ים, שכוונו בעיקר נגד אתר אחסון תת-קרקעי נגד אתרים הקשורים ליכולות של המיליציה לבצע מעקב אווירי ולשגר טילים". עוד נמסר כי "התקיפות המדויקות נועדו לשבש ולפגוע ביכולות שבהן משתמשים החות'ים כדי לאיים על הסחר העולמי ועל חייהם של מלחים חפים מפשע".
2 צפייה בגלריה
אחת המטרות של החות'ים שהותקפו
אחת המטרות של החות'ים שהותקפו
תקיפת מטרות חות'ים, החודש
האמריקנים והבריטים כבר תקפו בתימן במשותף לפני כשבועיים. אלה היו התקיפות הראשונות שלהן נגד המורדים החות'ים - ומאז תקפה ארה"ב פעמים נוספות. השתיים הודיעו שהן עשו זאת כדי לדאוג שאחד מנתיבי השיט העמוסים בעולם יהיה בטוח.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודה השבוע שהתקיפות האוויריות נגד החות'ים לא גורמות להם לפי שעה להפסיק לתקוף ספינות בים האדום - אך הצהיר כי למרות זאת התקיפות בתימן יימשכו.
"האם התקיפות האוויריות בתימן עובדות?", נשאל הנשיא האמריקני על-ידי אחד הכתבים מחוץ לבית הלבן. "כשאתה אומר 'עובדות', כלומר עוצרות את החות'ים – הן לא. האם הן הולכות להימשך? כן", השיב ביידן. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, הדגיש אתמול גם הוא: "התקיפות האלה יימשכו כל עוד יהיה צורך להמשיך אותן".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בחירות פנסילבניה לרגל 6 בינואר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בחירות פנסילבניה לרגל 6 בינואר
התקיפות נגד החות'ים יימשכו. הנשיא ביידן
(צילום: AP/Stephanie Scarbrough)
השבוע, בעקבות התקיפות בים האדום, החזירה ארה"ב את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור. ביידן הסיר בתחילת כהונתו את החות'ים מהרשימה, אליה הם הוכנסו על ידי קודמו דונלד טראמפ יום אחד לפני שעזב את הבית הלבן. אז, ב-2021, הסבירו בממשל ביידן את ההחלטה להסיר את הסיווג כארגון טרור מחשש שהגדרת החות'ים ככאלה תפגע בפעילות ארגונים הומניטריים בתימן, בצל המשבר ההומניטרי והרעב ההמוני שחוללה שם מלחמת האזרחים הממושכת.
וושינגטון הודיעה שהיא רוצה להגביר את הלחץ על החות'ים, והכנסתם לרשימה תאפשר להקפיא נכסים של גורמים חות'ים ולנתק את מקורות המימון של הארגון. וושינגטון רוצה ללחוץ על החות'ים מבלי לפגוע בהעברת הסיוע ההומניטרי לתימן השסועה. המומחים חוששים מההשפעות של ההחלטה האמריקנית על אחת המדינות העניות בעולם, וחלק מהפרשנים לא מאמינים שסנקציות הן הדרך היעילה להרתיע ארגון טרור ולגרום לו לשנות את דרכו.