הרעש הקשה שפקד את טורקיה וסוריה בימים האחרונים ושגלי ההדף שלו הורגשו גם כאן בישראל, עורר מחדש את השיח בישראל על אודות מוכנות העורף במצב של רעידת אדמה.
במשך שנים נשמעת זעקתם של ראשי הערים באזורים המועדים, ואף שכל רשויות המדינה הנוגעות בדבר יודעות, שרעידת אדמה בישראל היא לא שאלה של אם אלא שאלה של מתי, ואף שהתקיימו אינספור דיונים בוועדות הכנסת ובפורומים נוספים, חרף כל זאת המדינה כמעט ולא נקפה אצבע.
רק כעת, לאחר שהרכבת יצאה מהתחנה ולפי כל הסטטיסטיקות והערכות המומחים אנו מתקרבים לרגע האמת, מתחילים לדבר על פתרון שעכשיו כבר כלל לא בטוח שהוא בר ביצוע. התחזיות שכולנו מקווים שלא יתממשו, מתארות אלפי בניינים שיקרסו, הרוגים רבים ומאות אלפי אזרחים ללא קורת גג.
האם התרדמת וה'סמוך' יעלו בחייהם של אלפי ישראלים? אם לשפוט לפי התנהלות מערכת הבריאות, למרבה הצער התשובה היא חיובית.
הנה רעידת אדמה נוספת שעלולה להתפרץ בזמן הקרוב. אחרי שנים שמדינת ישראל הייתה נקייה, יש כיום בקרב אוכלוסיות מסוימות במדינה התפרצות של נגיף פוליו. תופעת הדחיינות בקרב האוכלוסייה עולה בכל הקשור להתחסנות ואין פוצה פה.
יש מגוון של קהלים וקבוצות שהכיסוי החיסוני שלהם לוקה בחסר, מה שמחזיר התפרצויות של מחלות ילדים שכבר נכחדו מהעולם בעבר. לנגיף אין גבולות גאוגרפיים או דמוגרפיים, וכמו ברעידת האדמה גם כאן, אם המדינה לא תתעשת במהירות זה יתפוצץ לכולנו בפנים ויעלה בחיי אדם. זו קריאת השכמה, ויפה שעה אחת קודם.
יוסי ערבליך, יו"ר עמותת "למענכם",יוסי ערבליך
ובעוד מדינת ישראל הרחמנית והסולידרית משגרת משלחות חירום לכל קצוות תבל - שזה כמובן מבורך - בתוך גבולותיה היא מזניחה את הטיפול באזרחים ומתעוררות אם בכלל רק ברגע האחרון.
כמי שזוכים לקרדיט על היותנו אומת הסטארט-אפ המובילה בחדשנות רפואית, אנחנו חייבים לשנס מותניים ולהפעיל את כל האמצעים כדי למנוע את המשבר הבא.
הכותב הוא חתן אות הנשיא להתנדבות ומשמש כיו"ר ומייסד אגודת 'למענכם' המעניקה ייעוץ והכוונה רפואית על בסיס וולונטרי