הליכוד פרסם אמש (חמישי) סרטונים יוצאי דופן - ובהם הצצה נדירה למצבו הרעוע של מעונו הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים - ששיפוצו מתעכב כבר תקופה ארוכה. בתיעודים נראה הבית במהלך תקופת כהונתו הקודמת של בנימין נתניהו בתפקיד - וכיום. הבית היום הרוס לגמרי, המצלמה עוברת בין כל חלקי הבית - הסלון, חדר קבלת הפנים למנהיגי העולם, המטבח ואפילו קומת המגורים.
המטבח, חדר השינה וחדר הכביסה מפורקים לחלוטין. מהמעון המוכר שכל כך מזוהה עם משפחת נתניהו, ששהתה בו במשך הזמן הרב ביותר, נותרה "קליפה". מדוע דווקא עכשיו בחר הליכוד לפרסם את הסרטונים הללו? התשובה אולי טמונה בפרסום של ynet מתחילת השבוע - אז התברר כי הנטייה היא שלא להתקדם בשיפוץ, להוציא את הנכס למכירה, ובמקביל לקדם את פרוייקט "שירה" להקמת משרד ומעון חדש לראש הממשלה בקריית הממשלה.
5 צפייה בגלריה
מעון ראש הממשלה בבלפור בזמן השיפוץ
מעון ראש הממשלה בבלפור בזמן השיפוץ
קומת המגורים של בני משפחת רה"מ
5 צפייה בגלריה
מעון ראש הממשלה בבלפור בזמן השיפוץ
מעון ראש הממשלה בבלפור בזמן השיפוץ
חדר קבלת הפנים
דובר הליכוד מסר אמש כי "בניגוד לנטען, הבית בבלפור לא זקוק לשיפוץ, הוא זקוק לבינוי". הוא האשים בכך את ראשי הממשלה לשעבר יאיר לפיד ונפתלי בנט, שלדבריו "לא קידמו דבר במשך שנה וחצי כדי לקדם ולהשמיש את מעון ראש הממשלה הרשמי בבלפור". בליכוד מסרו: "עבודות הבינוי במקום צפויות להימשך מספר שנים".
במשרד ראש הממשלה מתקיימים דיונים בנושא זה כדי לגבש עמדה שתובא לאישורו של ראש הממשלה נתניהו, ולאחר מכן לאישור הממשלה. כיום, מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור - שננטש על ידי נתניהו ביולי 2021 - מפורק לגמרי, ויחלפו לפחות שנתיים עד להשלמת השיפוצים במקום, בעלות של עשרות מיליוני שקלים.
תוכניות השיפוץ במקום עוד לא אושרו והשיפוצים טרם החלו, ואנשים שביקרו בו אמרו שהבית הרוס לגמרי, וכל מה שנותר זה קליפה. הקירות והמדרגות נהרסו. "המקום נראה כמו חורבה - אין חשמל, מים, קירות ורצפה. למה עשו את זה? ייקח שנים וסכומי עתק לשפץ. צריך לבדוק מה לעזאזל עשו שם במשך שנתיים", אמר גורם בכיר במשרד.
5 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו מארחים בסלון המעון בבלפור את הנסיך ויליאם
בנימין ושרה נתניהו מארחים בסלון המעון בבלפור את הנסיך ויליאם
הסוף למעון בבלפור? "דורש בינוי, לא שיפוץ"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
מעון ראש הממשלה בבלפור לפני השיפוץ
מעון ראש הממשלה בבלפור לפני השיפוץ
החצר לפני השיפוץ
נתניהו הטיל על מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי לרכז את הטיפול בנושא ולבחון אם אפשר להאיץ את שיפוץ המעון, ולסיימו בתוך חצי שנה. בדיקה העלתה שהדבר אינו אפשרי מאחר שכל הנכס נהרס, וייקח כאמור לפחות שנתיים לסיים את השיפוצים שטרם החלו, וממילא הם מאוד מורכבים משום שמדובר בנכס לשימור.
לפני פרויקט "שירה", נהגה במשרד ראש הממשלה פרויקט "אלמוג" - תוכנית להקמת מעון ומשרד ראש ממשלה, שבו הושקעו 25 שנות עבודה ותקציב של 1.6 מיליארד שקלים. הפרויקט הוקפא לאחר שלשב"כ נודע שבסמיכות למתחם נבנית רכבת קלה ו-12 מגדלים רבי קומות שיוצרים בעיות אבטחתיות חמורות. באוקטובר 2018 הוחלט להקפיא את הפרויקט ומאז נשקלת הקמתו במקום חלופי, שדורש תכנון אדריכלי המותאם למקום החדש, וכך נולד פרויקט "שירה". בעקבות ההקפאה נאלצה המדינה להשקיע עוד 75 מיליון שקלים במיגון מעון ומשרד ראש הממשלה הישנים, לא כולל השיפוצים הנוכחיים בבלפור.
המיקום שנבחר להקמת פרויקט "שירה" הוא כאמור הרחבה שבין בניין משרד ראש הממשלה לבניין משרד הפנים. בזמן ממשלת בנט הייתה סחבת בבחינתו, והוא לא הובא לדיון בפניו, ולאישור הקבינט. ללא אישור של ראש הממשלה והחלטת ממשלה לא ניתן להמשיך בהליכי התכנון שלו - מדובר בפרויקט בעלות של מאות מיליוני שקלים עם היבטים ביטחוניים מורכבים. לפי הערכות, עלות הקמתו יכולה להגיע לכמיליארד שקלים. הפרויקט הועבר בעבר לטיפול משרד האדריכלים "קימל אשכולות", שהכין בדיקת היתכנות ועובד על תב"ע (תוכנית בניין ערים).
לפי הערכות גורמים במשרד ראש הממשלה, אם יוחלט לאשר את פרויקט "שירה" יחלפו כשש שנים עד סיומו. מצב זה יחייב לקבל החלטה לגבי מגוריו של נתניהו עד אז. כיום הוא מתגורר בביתו הפרטי ברחוב עזה, שמשמש בפועל כמעון ראש הממשלה. רחוב עזה הוא אחד מצירי התנועה המרכזיים בשכונת רחביה, ובכל פעם ששיירת נתניהו יוצאת או חוזרת נגרמים שיבושי תנועה קשים ברחוב. גורמים המעורים בנושא אמרו שנתניהו ביקש להישאר ברחוב כדי לחסוך עלויות למדינה. ניתן היה לשכור עבורו בניין או כמה חדרים במלון, אבל העלויות היו גדולות הרבה יותר. אילו יחליטו לבחור באופציית פרויקט "שירה", לא בטוח שהוא יוכל להמשיך לגור בביתו הפרטי ברחוב עזה לאורך שנים רבות. חסרון נוסף של הבית הוא שאי אפשר לארח בו.
בינתיים משפחת נתניהו ביקשה לעשות שימוש בדירת שני החדרים שבה התגורר יאיר לפיד כמעון חליפי, בגלל המצב שבו מצוי המעון בבלפור. בכלכליסט דווח שראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה מבקשים להסב את הדירה למכון יופי וטיפוח פרטי וכי עובדי משרד ראש הממשלה התבקשו להציב בדירה שידת איפור, מניקור ועמדת תספורת.