3 צפייה בגלריה
טקס פרישה של השופט חנן מלצר
טקס פרישה של השופט חנן מלצר
בית המשפט העליון. ארכיון
(צילום: אמיל סלמן)
קרוב ל-130 חברות וחברי סגל בבתי הספר והפקולטות למשפטים חתמו על עצומה שבה הם מזהירים מפסקת ההתגברות ברוב של 61 חברי כנסת, שלדבריהם "תפגע פגיעה קשה בהגנה על זכויות אדם בישראל ותהיה בכייה לדורות". כך נודע היום (א') ל-ynet.
הבוקר פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, שנרתע בתחילה מלהכניס את פסקת ההתגברות באופן מפורש להסכמים במשא ומתן הקואליציוני, הסכים לבסוף לצרפה בהסכם קואליציוני "רזה", ולא מפורט, בלחץ החרדים ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. חקיקת הפסקה הזו תעניק לכנסת את הסמכות לחוקק מחדש חוק שנפסל בבג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת, ובכך "להתגבר" על החלטות המתקבלות בנושא בבית המשפט העליון. כלומר, לבטל אותן.
בגילוי הדעת של אנשי משפט, שמגיעים מאוניברסיטאות שונות, בין היתר ירושלים, תל אביב, חיפה, בר אילן ומכללות כמו אחווה והקריה האקדמית אונו, נכתב שהם "מכירים בסמכותה של הכנסת לערוך שינויים במערכת המשפט, אך מבקשים להזהיר משינויים קיצוניים". לדבריהם, "מבלי לשקול בכובד ראש את התוצאות ארוכות הטווח שלהם, ומבלי שהוכנסו במסגרתם איזונים ובלמים חיוניים כבכל מדינה דמוקרטית אחרת".
עוד נכתב כי "דמוקרטיה מבוססת על כך שהבקרה על רשויות השלטון נעשית לא רק אחת לארבע שנים, בבחירות, אלא גם באמצעות גופים עצמאיים, שתפקידם לוודא שרשויות השלטון פועלות כדין. הגוף החשוב ביותר לעניין זה הוא בית המשפט העליון, שתפקידו להגן על יסודות הדמוקרטיה באמצעות בקרה על מעשיהן של הרשויות הפוליטיות. מתוך דאגה עמוקה לזכויות אדם ולעתידה של הדמוקרטיה בישראל, אנחנו קוראים לראש הממשלה המיועד ולשותפיו לקואליציה להימנע מפגיעה במעמדה של הרשות השופטת".
3 צפייה בגלריה
נתניהו נרתע מפסקת ההתגברות, אבל החרדים חברו לסמוטריץ' כדי לאלץ אותו
נתניהו נרתע מפסקת ההתגברות, אבל החרדים חברו לסמוטריץ' כדי לאלץ אותו
נתניהו נרתע מפסקת ההתגברות, אבל החרדים חברו לסמוטריץ' כדי לאלץ אותו
(צילום: אלי מנדלבאום, שאול גולן)
הם מציינים כי "לחתומים יש עמדות שונות ביחס לפסקת ההתגברות במסגרת החוקתית של ישראל. עם זאת, כולנו, ללא יוצא מן הכלל, מבקשים להתריע כי פסקת ההתגברות במתכונת שפורסמה בתקשורת, תפגע פגיעה קשה בהגנה על זכויות אדם בישראל ותהיה בכייה לדורות". הם הוסיפו כי "אם תחוקק פסקת ההתגברות המוצעת, תוכל הכנסת, ברוב של 61 חברי כנסת, לחסן כל חוק הפוגע בזכויות אדם מפני ביקורת חוקתית של בג"ץ, וגם לבטל בדיעבד כל פסיקה של בג"ץ הקובעת כי חוק בטל בשל פגיעה חמורה בזכויות הפרט. דבר זה יאפשר לפגוע בכל זכות אדם, גם היסודית ביותר, ללא כל הגבלה.
"כך למשל תוכל הכנסת, באמצעות רוב קואליציוני פשוט, לפגוע ללא הגבלה בזכות לכבוד, להטיל מגבלות תנועה או להפעיל מעקבים ללא כל פיקוח משפטי אפקטיבי, לאסור הפגנות, לפגוע בחופש הדת או בחופש מדת או בשוויון המגדרי על כל היבטיו, וזאת ללא כל ביקורת שיפוטית אפקטיבית", נכתב. "למעשה, פסקת ההתגברות תהפוך את אזרחי ישראל מאזרחים נושאי זכויות, שהכנסת חייבת בכיבודן ובית המשפט מגן עליהן, לכאלה הכפופים לחסדי הרוב הפוליטי בכל רגע נתון".
עוד נכתב בגילוי הדעת כי בניגוד לדברים הנשמעים לעיתים בשיח הציבורי, "השימוש במנגנוני התגברות נדיר ביותר בעולם, ולא מוכר לנו אח ורע להסדר התגברות גורל על כל הזכויות, מבלי מנגנונים אחרים המבטיחים הגנה על זכויות אדם, באף מדינה דמוקרטית. אנחנו קוראים להימנע מצעד זה, שאת השפעותיו ההרסניות נרגיש, בסופו של דבר, כולנו".
3 צפייה בגלריה
פרופסור יניב רוזנאי
פרופסור יניב רוזנאי
"סכנה לזכויות היסוד של כולנו". פרופ' יניב רוזנאי
(צילום: גלעד קוולרצי'ק)
בין החתומים על העצומה - פרופ' ברק מדינה מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, פרופ' איל בנבנישתי, פרופ' יואב ספיר ששימש כסנגור הציבורי הארצי, השר לשעבר פרופ' אמנון רובינשטיין ונוספים. פרופ' יניב רוזנאי, סגן הדיקן בבית ספר למשפטים של אוניברסיטת רייכמן שחתם גם הוא על העצומה, הסביר: "הסכנה בהתגברות של 61 היא למעשה שההחלטה שמה את זכויות היסוד של כל אדם בחסדי הרוב הקואליציוני הנתון. בשיטה שלנו, שהממשלה שולטת בכנסת ובה למעשה מי ששולט בממשלה זאת ההנהגה בקואליציה, זה אומר שאותם חמישה-שישה פוליטיקאים יכולים לקדם כל דבר ולאכוף אותו רק באמצעות משמעת קואליציונית. ישנה סכנה לזכויות היסוד של כולנו".