2 צפייה בגלריה
גל הירש
גל הירש
גל הירש
(צילום: יריב כץ)
"תילחם למען גל הירש בגלל עינוי הדין שעבר", זו היתה צוואתו של המשנה לנשיא העליון בדימוס, השופט מישאל חשין, לחברו פרופ' אמנון רובינשטיין. כך נחשף ביום שני במסמך הטלוויזיוני המרתק של איילה חסון בערוץ 13. לאחר הצפייה נראה כי הצוואה הזו צריכה להדיר שינה מעינינו, ועל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לעשות שימוש בסמכותה בחוק לעכב את ההליכים הפלילים שעדיין מתנהלים בעניינו של תא"ל (מיל') הירש, ולבטל את המשך משפטו.
הקשר לחשדות בפלילים בפרשה התעורר ימים ספורים לאחר הכרזתו של השר לביטחון פנים דאז, גלעד ארדן, שלפיה בכוונתו למנות את הירש למפכ"ל, ובמשטרה החלו לבדוק מידע מודיעי שהיה קיים על אודות פעילותו העסקית. רק לאחר שנים ארוכות של חקירה ועינוי דין נסגרו כל תיקי החקירה בחשדות החמורים של שוחד וטוהר מידות, אבל הוחלט להעמיד אותו לדין בעבירות מס.
אין חולק שאם יש בידי המשטרה מידע ממשי כנגד מועמד לתפקיד בכיר, מחובתה להביא אותו בפני היועץ המשפטי לממשלה, הוועדה המייעצת למינוי בכירים והשר הממנה. אלא שהדגש הוא על קיומו של מידע *ממשי ורציני*, ולא שמועות פורחות באוויר. מהסרט של חסון עולה החשש המטריד שמידע כזה נגד הירש לא היה בידי המשטרה בעת ההכרזה על המינוי, וכאמור - תוצאת החקירה הייתה סגירת התיקים בחשדות החמורים.
אך כיום זו אינה הנקודה החשובה והמשמעותית בעניינו. השאלה המטרידה היא אם לאחר שנסגרו כל תיקי החקירה בחשדות החמורים, ראוי הוא שלאחר שבע שנים מפתיחת החקירות יימשכו ההליכים הפלילים בגין עבירות המס. האם אין מקום לשים סוף לעינוי הדין והנפש של הירש?
ליועמ"שית ישנה סמכות ייחודית בחוק לעכב כל הליך פלילי, ובפועל לסיים את ההליך המשפטי. בנסיבות הייחודית של הירש עליה להפעיל אותה
נשיא העליון לשעבר אהרן ברק ציין באחד מפסקי דינו כי הפיכתו של אדם לנאשם בפלילים משנה את חייו. יש לה השלכות כבדות משקל והשלכות רבות על כל תחומי חייו. "'המעמד' של נאשם קשה הוא לאדם", כתב. "עם הגשת כתב האישום משתנה עולמו. שיווי המשקל הנפשי והחברתי שממנו נהנה מתערער. הוא נתון לסיכונים חדשים. הוא נפגע חברתית. הוא נפגע כלכלית. ימיו ולילותיו אינם כתמול שלשום".
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
היועמ"שית גלי בהרב-מיארה. בידה הסמכות
(צילום: יואב דודקביץ)
על כן, ציין פרופ' מרדכי קרמניצר כי "אחריות כבדה מוטלת על כל מי שבא להחליט על הגשת אישום פלילי נגד אדם... יש אפילו זיכוי בדין אין בו כדי להיטיב נזק שנגרם מתוך אישום שלא היה יסוד לו... בדיני נפשות עסקינן, והגם שכל נאשם מוחזק חף מכל עבירה, ואף יהיה לו 'יומו בבית המשפט' להתגונן בכל אשמה המיוחסת לו, אין להתעלם מכך שהליכי משפט דרכם להתמשך ולהסתעף, ויש עמם לא אחת עינוי דין ונפש".
ד"ר מתן גוטמןד"ר מתן גוטמןשלומי יוסף
דומה כי במקרה של הירש האיזונים הראויים לא נעשו, והמשקל הראוי לפגיעה החוקתית בזכויותיו לא ניתן. חלוף הזמן, עינוי הדין והנפש שעבר, ובייחוד הנסיבות שבהן נפתחו החקירות בקול תרועה רמה לאחר הכרזתו כמפכ"ל המשטרה ונסתיימו בקול ענות חלושה בעבירות מס לאחר שנים ארוכות, חייבו את המסקנה כי זה לא המקרה שבו יש למצות את הדין. את התיק הפלילי היה צריך לסגור כי נסיבות העניין אינן מתאימות להעמדה לדין.
כעת גם נוספה לצערנו מחלתו של הירש כשיקול נוסף שיש להביא בחשבון. אך יש עוד מה לעשות גם כעת לאחר שהחל המשפט. ליועמ"שית ישנה סמכות ייחודית בחוק לעכב כל הליך פלילי, ובפועל לסיים את ההליך המשפטי. בנסיבות הייחודית של הירש עליה להפעיל את סמכותה, לעכב את ההליכים ולקיים את צוואתו של השופט חשין.
  • עו"ד מתן גוטמן הוא דוקטור למשפטים, הפרשן המשפטי של אולפן ynet, חבר המועצה הציבורית להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, ומומחה למשפט חוקתי ומינהלי אוניברסיטת רייכמן - המרכז הבינתחומי הרצליה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com