הניו יורק טיימס חשף היום (שני) פרטים נוספים מהתקיפה שיוחסה לישראל באיראן. לפי הדיווח, במקור תכננו בישראל להוציא לפועל מתקפה נרחבת בהרבה - אך הדבר נבלם בעקבות לחץ דיפלומטי שהפעילו ארצות הברית ובעלות בריתה, וגם בגלל יירוט רוב הטילים והכטב"מים ששיגרה טהרן.
בכתבה, שמצטטת שלושה בכירים ישראלים, נכתב כי ההנהגה הישראלית דנה בהפצצה של כמה יעדים צבאיים ברחבי איראן, כולל בסמוך לטהרן, כנקמה על מתקפת הטילים והכטב"מים - באופן שהיה מקשה על הרפובליקה האיסלאמית להתעלם והיה מגדיל את הסיכוי למתקפת נגד. בסופו של דבר לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, יחד עם שרי החוץ הבריטים והגרמנים, דחק בראש הממשלה בנימין נתניהו למנוע הסלמה רחבה יותר - ישראל בחרה באפשרות המוגבלת יותר, שמנעה נזק משמעותי.
3 צפייה בגלריה
לפני ואחרי התקיפה בבסיס האיראני באספהאן
לפני ואחרי התקיפה בבסיס האיראני באספהאן
לפני ואחרי התקיפה
ובכל זאת, אמרו הגורמים לניו יורק טיימס, המתקפה הראתה לאיראן "את רוחב ותחכום הארסנל הצבאי של ישראל". לפי הדיווח, במקום לשלוח מטוסי קרב למרחב האיראני ישראל שיגרה מספר קטן של טילים מכלי טיס שהיו כמה מאות קילומטרים מערבית לה. ישראל שלחה גם מל"טים קטנים מסוג קוודקופטר כדי לבלבל את ההגנה האווירית האיראנית. מתקנים צבאיים באיראן הותקפו על-ידי מל"טים כאלה כמה פעמים בשנים האחרונות, ובכמה הזדמנויות איראן אמרה שהיא לא יודעת למי הם שייכים - טענה שהתפרשה כחוסר רצון שלה להגיב.
אחד הטילים פגע כידוע בסוללת הגנה אווירית מסוג S-300 שהגנה בין השאר על המתקן הגרעיני להעשרת אורניום בנתנז, והטיל השני פוצץ באוויר בכוונה אחרי שהתברר כי הטיל הראשון הגיע ליעדו - כדי להימנע מגרימת נזק רב מדי. גורם מערבי אמר מנגד כי ייתכן שמדובר פשוט בתקלה בטיל.

3 צפייה בגלריה
צילום לוויין שנטען שנראה בו תיעוד נזק למכ"ם של סוללת S-300 בסיס צבאי של איראן באספהאן שנפגע בתקיפה שיוחסה לישראל
צילום לוויין שנטען שנראה בו תיעוד נזק למכ"ם של סוללת S-300 בסיס צבאי של איראן באספהאן שנפגע בתקיפה שיוחסה לישראל
צילום הלוויין שמעיד על נזק למכ"ם של סוללת S-300 באספהאן (הנקודה הלבנה במרכז-ימין התמונה). הנקודות האדומות מסמלות עמדות משלימות של הסוללה
(צילום: umbra)
3 צפייה בגלריה
אינפו אינפוגרפיקה מפה מזרח תיכון סעודיה עיראק איראן טהרן אספהאן
אינפו אינפוגרפיקה מפה מזרח תיכון סעודיה עיראק איראן טהרן אספהאן
(צילום: shutterstock)
הגורמים הישראלים חזרו על ההסבר שלפיו ישראל פגעה באיראן אך אפשרה לה "להעלים עין", תוך איתות שפיתחה יכולות שמאפשרות לה לפגוע ברפובליקה האיסלאמית מבלי להיכנס למרחב האווירי שלה או אפילו להפעיל את סוללות ההגנה האווירית שלה. ישראל גם קיוותה להראות לאיראנים שהיא מסוגלת לפגוע בסוללות הללו במרכז איראן, באזור שמאכלס מתקנים גרעיניים גדולים, ובהם המתקן בנתנז. הרמז, לפי הדיווח, היה שישראל יכולה הייתה גם לפגוע במתקנים האלו אילו רק רצתה.
נקודת המפנה בתוכנית הישראלית התרחשה כבר בליל המתקפה האיראנית, אז שוחח ביידן עם נתניהו - והבהיר לו כי מאחר ורוב המתקפה יורטה, אין סיבה שישראל תגיב בצורה שתוביל להסלמה נוספת. בישראל אותתו כבר למחרת שבכוונתם להגיב באופן מוגבל, והתקיפה תוכננה במקור ליום שני בלילה - אך לפי ניו יורק טיימס נדחתה ברגע האחרון מחשש שחיזבאללה יסלים את מתקפותיו על ישראל. גורמים זרים ניסו לעודד את ישראל לא להגיב כלל, ללא הצלחה, ואז הביעו נכונות לתקיפה מוגבלת מבלי לקחת עליה אחריות.