חברת "בעקבות מסע טיול וחוויה" הגישה לבית המשפט בקשה לצו עיכוב הליכים עקב חובות של כחמישה מיליון שקל, שהצטברו לדבריה בשל ביטול המסעות לפולין, המלחמה והקורונה. לטענתה, היא אינה יכולה להחזיר ל-400 נרשמים את התשלום שהעבירו עבור מסעות שבוטלו, וההורים זועמים. "נותרנו בלי מסע, בלי הכסף, ועם תחושה שעבדו עלינו וניצלו את תמימותנו", אמרו.
2 צפייה בגלריה
משלחת לפולין
משלחת לפולין
משלחת לפולין
(צילום: משה מילנר)
ההורים ציינו כי חלקם לקחו הלוואות או ויתרו על הוצאות משפחתיות כדי לאפשר את יציאת ילדיהם למסע. תלמידים עבדו חודשים כדי לחסוך 6,500 שקל, הסכום הנדרש עבור יציאה למסע. לטענת ההורים, סיכוייהם לקבל את כספם חזרה קלושים משום שישנם נושים חזקים וגדולים יותר. מדובר במאות הורים לתלמידים מכמה בתי ספר, שרשמו את ילדיהם למסעות באמצעות החברה שנבחרה מבין ספקים שאושרו על ידי משרד החינוך להוציא מסעות לפולין.
כאמור, בעקבות פרוץ המלחמה, הודיע משרד החינוך על ביטול המסעות לפולין. ההורים ביקשו לקבל חזרה את כספם והסכימו לקיזוז של 500 שקל, אף שבחוזר מנכ"ל משרד החינוך נקבע כי אין לגבות דמי ביטול שנעשו עד 40 יום טרם הטיסה. הנהלת החברה התחייבה בפני ההורים להחזיר להם את כספם בארבעה תשלומים, אך לא עמדה בהתחייבותה.
ניר זכאי, אבא של נווה, תלמיד י"ב בישיבה התיכונית בלבב שלם ירוחם, אמר כי לא סמך על החברה בהיותה מאושרת על ידי משרד החינוך לספק מסעות לפולין. זכאי נטל הלוואה, ובנו נווה עבד לסייע בהחזרתה. "בתחילה החברה הודיעה לנו שהכסף יוחזר לנו בארבעה תשלומים, אך לא עמדה בכך וכבר לא ענתה לפניות", הסביר, "התשלום יקר, אך כנכד לניצולת שואה היה חשוב לי שנווה יצא למסע הערכי הזה, שחשוב עבורנו גם ברמה הלאומית כיהודים. נותרנו בלי מסע, בלי הכסף, ועם תחושה שעבדו עלינו וניצלו את תמימותנו. אם החברה תוכרז כפושטת רגל אין סיכוי שנקבל את כספנו חזרה, משום שיש נושים חזקים יותר מאיתנו".
נווה ציין כי רצה לעזור להורים לממן את המסע, ולכן עבד בחנות אלונית. "עבדתי חצי שנה וחסכתי את הכסף כדי שאוכל להחזיר להורים את המימון של המסע היקר", סיפר, "זה מאכזב ומתסכל. היה חשוב לי לצאת למסע כדי להכיר יותר את מה שעשו לעם שלנו בשואה, ועכשיו אין מסע וגם הפסדנו את הכסף".
יותם קינד, תלמיד כיתה י"ב בישיבת אמית כפר גנים בפתח תקווה, עבד במלצרות כדי לממן את המסע. "המסע לפולין חשוב לי מאוד. חלק גדול מהמשפחה שלי נספתה בשואה - הסבים והסבתות של אימי איבדו את משפחותיהם, וגם סבא של אבי איבד את כל משפחתו", סיפר.
הוא הוסיף: "כדי לצאת למסע עבדתי המון. מלצרתי בכל מיני אולמות ומסעדות וחסכתי כסף תקופה ארוכה, גם על חשבון החופש הגדול וטיולים עם חברים. יש בי עכשיו המון תסכול וכעס. עשיתי הכול בשביל המסע הזה שכל כך ציפיתי לו, ועכשיו נשארתי גם בלי המסע, גם בלי הכסף, וגם בלי כל הזמן והחופשה שלא יחזרו. מדובר במסע חינוכי מוכר ומסובסד דרך משרד החינוך, ואנחנו מצפים שהוא יפתור את הבעיה".
2 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
זה מסתכל, רימו וניצלו אותנו". מסע לפולין
(צילום: גיורא סמולנסקי)
מזל פרוז סנדליך, אימו של עודד, תלמיד י"ב בישיבה התיכונית בלבב שלם ירוחם, סיפרה כי בשל החשיבות הערכית של המסע לפולין, החליטה לוותר על נופש משפחתי, ואת תשלום דמי ההבראה שקיבלה מהעבודה הקצתה עבור הנסיעה של בנה. "העלות יקרה, אבל בשל החשיבות הערכית החלטנו שכדאי להתאמץ כדי שבני יצא", אמרה, "כמובן סמכתי על החברה המאושרת על ידי משרד החינוך. זה מסתכל, רימו וניצלו אותנו. מרגיז לשמוע שהחברה טוענת שהיו לה הפסדים קודמים ובכל זאת היא לקחה על עצמה מסעות נוספים וסיכנה את כספינו".
ההורים מתרעמים על כך שאינם מקבלים סיוע ממשרד החינוך, שאישר את החברה וביטל את המסע. מנכ"ל חברת "בעקבות מסע טיול חוויה" אלי בן גד ציין כי בשנות הקורונה ולאחר מכן, בעקבות המשבר שפרץ בין ישראל לפולין, בוטלו מסעות התלמידים לפולין ונגרמו לחברה הפסדים כלכליים כבדים. לדבריו, החברה קיוותה להתאושש במחצית השנייה של 2023 והשקיעה כספים, אך אז פרצה המלחמה ושוב בוטלו כל המסעות.
"לאחר כל המכות הללו, אכן לא נותרו לנו אמצעים להשיב ללקוחות את כספם. ההליך מנוהל בבית המשפט באמצעות מנהל הסדר ובשיתוף פעולה מלא של החברה מתוך כוונה לשלם ללקוחות את ההחזר המקסימלי", אמר, והוסיף כי הוא "מתנצל בפני הלקוחות ויעשה הכול להצלחת ההסדר ולהשבת הכספים".
ממשרד החינוך נמסר: "המשרד הנחה את מוסדות החינוך לכלול במסגרת סעיפי הביטוח סעיף ביטוחי שיגן על מוסדות החינוך ועל ההורים במקרים של ביטול המסע. ככל שלא נעשה כן, נפגעה ההגנה במקרים הללו. במקרה כזה ניתן לבקש את התחשבותן של החברות, אך אי אפשר לדרוש זאת באין הסכמה מצד החברה או יכולת החזר. עם זאת, המשרד עוקב אחר הדברים וישתדל למנוע עד כמה שניתן פגיעה בתלמידים".