בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך היום (רביעי) משפט נתניהו בתיק 1000, שבמסגרתו נאשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים בגין קבלה לכאורה של מתנות בשווי מאות אלפי שקלים מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. בדיון העידה היועצת המשפטית הוותיקה של משרד ראש הממשלה, שלומית ברנע פרגו.
במענה לשאלות התובעת, עו"ד טפת מויאל רוטשילד מפרקליטות המדינה, התבקשה ברנע פרגו להסביר על מהות תפקידה כאחראית על הייעוץ במשרד ראש הממשלה. היא פירטה כי לאחר בחירות מיושם נוהל שנקבע בהחלטת ממשלה, ובמסגרתו מועברת לשרים החדשים הדרכה בנושא נוהל העברת שלטון. לדבריה, "לשכת היועצת של המשרד עורכת חוברת המפרטת עבורם בין השאר כללים למניעת ניגוד עניינים, מתנות, נסיעות לחו"ל ועוד".

היא הוסיפה כי "בעניין המתנות יש אגד של חוקים שונים. את החוברות הללו הגשתי לראש הממשלה. הן הוצגו לו בסמוך לכניסתו לתפקיד לאחר השבעתו (הכוונה לממשלה שהקים ב-2009, אך גם לזו שהקים ב-2013, ג"מ). נפגשתי איתו לפגישה קצרה. הוא היה מאוד עמוס, לא היה לו קשב רב. היה הליך פורמלי. הוא עיין ואני סקרתי בפניו את תוכן העניינים. הפצרתי בו להסתייע בחוברת ככלי עזר שימושי ויעיל. הוא לא שאל שאלות, רק מה יש בחוברת. אמרתי לו שיש בה רשימת נושאים חשובים. הוא אמר שיעיין בה בזמנו החופשי".
לגבי קבלת מתנות אמרה ברנע פרגו כי הנוהל "לא חל על מתנה שניתנת לעובד ללא קשר להיותו עובד מדינה, לרגל אירוע אישי או משפחתי... חוק המתנות מטיל אחריות אישית על עובד ציבור לפעול בהתאם לחוק. אני מנחה עובד לפנות לייעוץ המשפטי ולוועדת המתנות לוודא שבאמת אותה מתנה... אכן החוק לא חל עליה". היא הוסיפה שחוות דעת לראש הממשלה ניתנו תמיד בכתב, "גם בנושא מתנות".
התובעת מויאל רוטשילד: בכל שנות כהונתו, באיזו מידה אם בכלל ביקש נתניהו להתייעץ איתך בנוגע לקבלת מתנות מחברים או מתנות אישיות? ברנע פרגו: "הוא לא פנה אליי במשך כל השנים אף פעם בנושא מתנות מחברים. אולי ב-2018 לראשונה פנה אליי בנושא (לאחר תקופת האישום, ולאחר שהחלו חקירותיו, ג"מ)".
אמירה זו של ברנע פרגו סותרת את כתב ההגנה שהגיש נתניהו, בו נטען בין היתר: "בזמן אמת, ראש הממשלה קיבל מספר חוות דעת משפטיות שהתירו לו לקבל מתנות מחברים. חוות דעת אחת ניתנה על ידי עו"ד ברנע פרגו. הדברים נאמרו על ידה הן בכתובים והן בפגישות שקיימה עם ראש הממשלה. הגורם המשפטי המוסמך הסביר לראש הממשלה, בכתובים, שהחוק, התקנות והוראות התקשי"ר אינם חלים על מתנות אישיות הניתנות לו על ידי חברים. ראש הממשלה פעל בהקשר של המתנות שקיבל ממילצ'ן ופאקר על פי חוות דעת שקיבל מהיועצת המשפטית של משרדו ומעורך דינו, ד"ר יעקב וינרוט".
אלא שכאמור, ברנע פרגו שללה היום על דוכן העדים פנייה אליה בעניין קבלת מתנות מחברים. היא הוסיפה שלא ידעה על מתנות שנתניהו מקבל ממילצ'ן ופאקר (לדבריה נושא החברות עלה רק בהקשר של בעל השליטה בבזק דאז, שאול אלוביץ'), או על כך שקיבל ייעוץ בנושא מעורכי דין פרטיים (התובע אלון גילדין העיר: "לבן דוד שלו עו"ד דוד שמרון הוא כן ידע לפנות").
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה
בנימין נתניהו, ארכיון. ברנע פרגו: "אני לא אומרת דברים שעלולים לפגוע בכבודו"
(צילום: ראובן קסטרו)
בדיון נידונו תמלילי הקלטת שיחה של ברנע פרגו עם דובר ראש הממשלה לשעבר ניר חפץ, שבה שוחחו על מתנות אסורות. היא ציינה בקצרה שדובר על "מימון שירותים וטובין לרעיית ראש הממשלה", בין היתר ארוחות.
בחקירה הנגדית עימת הסנגור עמית חדד את ברנע פרגו עם פסיקות בג"ץ בנושא. היא הסבירה כי ההלכה קובעת שכדי להכריע אם מדובר במתנות מחבר, נבדק אם עצם העובדה שמדובר בעובד מדינה היא הטעם היחידי או הדומיננטי לנתינתה – ואז הדבר אסור.
עו"ד חדד הציג הודעת דואר מ-2011 ובה תגובה של ברנע פרגו לנתן אשל, מקורבם של נתניהו ורעייתו. "נתן אשל הגיש תצהיר", ציין, "הוא אומר 'במהלך כהונתי עמדתי בקשר רציף ושוטף עם שלומית פרגו ברנע והתייעצתי על עניינים הקשורים בבתי ראש הממשלה לרבות קשרים של אירוח ומתנות'".
ברנע פרגו: "זה נכון. אבל אני לא זוכרת שדיבר איתי על קשרים בינו לבין חבריו. לא זוכרת שהתייעץ איתי באשר למתנות שראש הממשלה קיבל מחבריו".
חדד תהה כיצד היא זכרה בפירוט פגישה עם נתניהו על חוברת ההדרכה, גם 15 שנה אחרי, אבל לא זכרה שמות של אנשים שמולם התנהלה בתחילת הדיון. בשלב מסוים הפטיר: "היא מוטה נגד ראש הממשלה".
עו"ד חדד שאל על חוות דעת בעניין מתנות לעובדי ציבור שמקבלים בצורת מזון. ברנע פרגו הסבירה שיש נוהל: "על מזון מתכלה צריך לדווח תוך שבועיים, ואם לא מתכלה - לפנות לוועדת המתנות. ואז שוב צריך לבדוק את הצורך בבדיקת ניגוד עניינים". עו"ד חדד: זה מופיע בחוות דעתך? ברנע פרגו: "לא. יש נושאים שהם חולשים על כל הנושאים, כמו ניגוד העניינים. זה נוגע לנסיעות לחו"ל, מתנות ועוד. זה כמו ענן שרובץ על הרבה נושאים אחרים".
היא הוסיפה שנהגה לתת חוות דעת על דברים קונקרטיים: "למשל אמרתי לראש הממשלה שאם הוא רוצה להעסיק עובדי ניקיון בשבת במעון, הוא צריך לקבל על כך היתר ממשרד הכלכלה. כשם שלא אמרתי לראש הממשלה 'אסור לך לקבל מימון חליפות', אני לא אומרת תאורטית דברים שעלולים לפגוע בכבודו או לייחס לו התנהלות לא תקינה. אני לא מייחסת לראש הממשלה התנהלות לא ראויות".
עו"ד חדד שאל על דחיית בקשה של עיתונאי לפירוט פגישות של נתניהו עם מו"ל ישראל היום שלדון אדלסון, ותהה אם היא ידעה שראש הממשלה רואה בו חבר אישי. ברנע פרגו: "מניחה שכן, לא זוכרת את הפרטים". עו"ד חדד: לא נתבקשת לבחון אם הסיפור של ישראל היום ונתניהו הוא בגדר מתנה? ברנע פרגו: "נכון. האחריות בנושא ניגוד עניינים של שרים היא של היועץ המשפטי לממשלה".
כמו כן, חדד ביקש שתתייחס למתנה שנתן ג'יימס פאקר ליוסי כהן, ראש המוסד לשעבר, שקיבל לדבריו "20 אלף דולר וזה דווח וניתן אישור לקבל את המתנה על ידי היועץ המשפטי של המוסד". העדה: "אני אשמח לראות את חוות הדעת בנושא".