הדיון בוועדה המסדרת של הכנסת, בראשות ח"כ יואב קיש (הליכוד), על הצעות חוק של חברי האופוזיציה, נדחה הבוקר (שני) למועד לא ידוע. זאת, לאחר הפרסום ב-ynet אתמול על האישור של קיש לקיום הדיון. שלוש הצעות חוק שהעלו חברי כנסת ממפלגת העבודה והמחנה הממלכתי, העוסקות בביטחון תזונתי ובהסדרת ההתיישבות בבקעת הירדן. חברי הכנסת שהגישו אותן - גלעד קריב, נעמה לזימי (העבודה) ושרן השכל (המחנה הממלכתי) - ביקשו לאשר פטור מחובת הנחה להצעות כדי לזרז את תהליך החקיקה.
חברת הכנסת מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) אמרה הבוקר לאולפן ynet, זמן קצר לפני ההודעה על דחיית הדיון, כי היא "לא עסוקה בספקולציות. כל הצעה שתהיה מתאימה לנו, נדון בה לעומק".
1 צפייה בגלריה
"נהיה שם ונעשה הכול כדי שיהיה טוב". וולדיגר והשכל
"נהיה שם ונעשה הכול כדי שיהיה טוב". וולדיגר והשכל
"נהיה שם ונעשה הכול כדי שיהיה טוב". וולדיגר והשכל
(צילום: גיל יוחנן, יריב כץ)
אם תוגש הצעה לסיפוח יהודה ושומרון, תתמכי בה גם אם בקואליציה לא יאהבו את זה? "אני לא רוצה לעסוק ב'מה אם' ובתאוריות. המטרה שלנו היא לדאוג לעם ישראל ולעשות לו טוב. אני יכולה להרגיע את שרן השכל, אנחנו בהחלט נהיה שם ונעשה הכל כדי שיהיה טוב. אני בעד לקחת כל נושא ולבחון אותו, כל דבר שקורה אנחנו בודקים לעומק ובהחלט מגיעים להחלטות".
את חושבת שהגיע הזמן להחיל את הריבונות בשטחי יהודה ושומרון? "ברור שאני רוצה את הדבר הזה, זה יעד, האם זה יקרה מחר? או בעוד שנתיים או ארבע? צריך לעשות את זה בזמן הנכון ביותר ולא בפזיזות, מתוך מחשבה לעומק. נתחיל קודם במנהל האזרחי ביהודה ושומרון, ולעשות טוב יותר לחצי מיליון אנשים שגרים שם ובכלל לעם ישראל. הכול נעשה מהסתכלות כוללת. זה בהחלט אחד היעדים שלנו, אבל אני לא יודעת להגיד מתי זה יקרה. זה ברור מאליו שאנחנו רוצים את זה".

קריב, שהגיש את הצעת החוק לתמיכה בביטחון תזונתי של תינוקות, אמר ל-ynet כי נתניהו "לא מונע מאינטרס אידיאולוגי אלא מאינטרס אישי. חוק דרעי הוא גם חוק נתניהו, הם מכשירים את היכולת שלו להודות בעבירה אבל להישאר ראש הממשלה. לכן כל מה שקורה עכשיו קשור לניסיון של נתניהו לצלוח את האתגר המשפטי".
לפי הנוסח הסופי של חוק מתן הסמכויות לבן גביר, הוא יקבע את מדיניות החקירות, אבל בהתייעצות עם המפכ"ל. זה מספק אתכם? "ממש לא. מדובר בנוסח שהופך את בן גביר למפכ"ל-על של המשטרה. בן גביר מתנגד, באופן שמעלה סימני שאלה, להכניס לתוך הצעת החוק את הסעיף שהמשטרה תפעל באופן ממלכתי ותימנע משיקולים פוליטיים. נתניהו מאפשר לבן גביר חוק שהולך לכבול את ידיו בנושא התערבות בהר הבית או במצעד הדגלים. זה מדהים לראות את העיוורון של הליכודניקים. אם הנוסח הזה יעבור, ונתניהו ירים טלפון לבן גביר ויאמר לו שהוא לא מוכן שהמשטרה תפעל בדרך כזו או אחרת בהר הבית, בן גביר יראה לו את החוק שחוקקו, המשטרה כפופה אליו.
"חוק יסוד הממשלה קובע שלראש הממשלה יש אמירה מכרעת בנושאים שקשורים לתפעול צה"ל, הוא עומד בראש הקבינט הביטחוני. כל הדברים הללו לא נמצאים בנוסח של בן גביר. הליכוד לא רק מוכר את המשטרה ואת חופש הביטוי של כולנו, אלא גם את היכולת של נתניהו להתערב בסוגיות רגישות בהפעלת המשטרה. חברי הכנסת של הליכוד מגלגלים עיניים לשמיים. הם מנהלים את הסיפור בצורה רשלנית, מעניין אותם רק לרוץ מהר".
פטור מחובת הנחה מאפשר הליך חקיקה מזורז, שבו לא צריך להמתין 45 יום לפחות לאחר מועד הנחת הצעת החוק על שולחן הכנסת ועד העלאת הצעת החוק להצבעה בדיון מוקדם, כפי שדורש החוק. השיקול למתן פטור שכזה הוא חשיבות הצעת החוק ודחיפותה.