3 צפייה בגלריה
האם בש"ס יתמכו בהצעות הביטחון התזונתי של העבודה? אילוסטרציה
האם בש"ס יתמכו בהצעות הביטחון התזונתי של העבודה? אילוסטרציה
האם בש"ס יתמכו בהצעות הביטחון התזונתי של העבודה? אילוסטרציה
(צילום: מוטי קמחי)
בעוד שבליץ החקיקה של הקואליציה המסתמנת מתקיים בכמה ועדות במקביל ובשעות מאוחרות אל תוך הלילה, חברי הכנסת מהאופוזיציה המיועדת הלינו על כך שבקואליציה המתגבשת היו נחושים להעביר חוקים פרסונאליים, ולא חקיקה שמטרתה היא טובת האזרחים.
בזמן שהם מנצלים את כל הכלים הפרלמנטריים שלרשותם, בין אם מאות הסתייגויות שהוגשו ונאומים ארוכים במליאה, חברי הכנסת מהאופוזיציה הגישו בשבוע שעבר ליו"ר הוועדה המסדרת ח"כ יואב קיש בקשות לדון בהצעות חוק שלהן - שכולן קורצות לימין, ולהבטחות שחלק ממפלגות הקואליציה נתנו במסע הקמפיין שלהן. ח"כ קיש נענה לבקשה, ויקיים מחר (שני) דיון בוועדה המסדרת, שיעסוק במתן פטור מחובת הנחה לשלוש ההצעות, כך שיתאפשר עבורן הליך חקיקה מזורז, בדומה לחוקים אחרים שהקואליציה המסתמנת מבקשת להעביר - הכשרת כהונת דרעי כשר, מתן הסמכויות לבן גביר ותיקון הליך פיצול הסיעה.
3 צפייה בגלריה
חצאים גלעד קריב נעמה לזימי
חצאים גלעד קריב נעמה לזימי
חצאים גלעד קריב נעמה לזימי
(צילום: הדר יואביאן מוטי קמחי ,מייק יודין)
פטור מחובת הנחה מאפשר הליך חקיקה מזורז, שבו לא צריך להמתין 45 יום לפחות לאחר מועד הנחת הצעת החוק על שולחן הכנסת ועד העלאת הצעת החוק להצבעה בדיון מוקדם, כפי שדורש החוק. השיקול למתן פטור שכזה הוא חשיבות הצעת החוק ודחיפותה.
שתיים מתוך שלוש הצעות החוק שיובאו מחר לדיון בוועדה המסדרת הוגשו על ידי סיעת העבודה; הצעת החוק לארוחה יומית לתלמיד שהגישה ח"כ לזימי, והצעת החוק לתמיכה בביטחון תזונתי אצל תינוקות שהגיש ח"כ קריב (שבכנסת הקודמת קודמה על ידי ח"כ אמילי מואטי). שתי ההצעות מבקשות לשפר את המענה ל-1,084,100 ילדים רעבים או אלה הסובלים מחוסר ביטחון תזונתי, כפי שנחשף בשבוע שעבר בדו"ח העוני של ארגון "לתת". במפלגת העבודה מקווים לקבל את תמיכת סיעת ש"ס בהצעות חוק אלו, משום שזו עסקה בנושא בקמפיין הבחירות שלה.
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה על הצעת החוק שהגישה: "בעוד שמבחינת הקואליציה החדשה, החוקים החשובים והדחופים הם חוקים שנועדו לפגוע בשלטון החוק, במערכות האיזונים והבלמים ולהכשיר שחיתות שלטונית, אנחנו מבינים שמה שדחוף וחשוב באמת זה לדאוג לילדים עניים. הדרך לדאוג להם הוא בראש ובראשונה חקיקה שתקדם בטחון תזונתי בכלל והרחבת מפעל ההזנה בישראל בפרט".
ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה) הוסיף כי "אם השחתת השירות הציבורי ופוליטיזציה בוטה של המשטרה זכו לפטור מתוקף דחיפותן, גם הזכות הבסיסית של אזרחי ואזרחיות ישראל לקיום בכבוד, ובטחון תזונתי לתינוקות ישראל זכאים לדחיפות זו".
3 צפייה בגלריה
שרן השכל
שרן השכל
"לטובת האזרחים שחיים בבקעת הירדן". שרן השכל
(צילום: יוחנן כץ)
הצעת חוק נוספת, שאמורה לקבל את תמיכת גוש הימין, היא של ח"כ שרן השכל (המחנה הממלכתי). השכל הגישה הצעת חוק להחלת החוק הישראלי בשטח בקעת הירדן. לפי ההצעה, "השיפוט והמינהל של מדינת ישראל יחולו בשטח בקעת הירדן וצפון ים המלח". עוד מוצע לקבוע בחוק כי תושבי האזור שאינם אזרחי ישראל יהיו זכאים לקבל אזרחות בתהליך מדורג, בכפוף למילוי חובות אזרחיות ואי ביצוע עבירות ביטחון ופעולות נגד המדינה.
ח"כ השכל אמרה ל-ynet כי היא מצפה לתמיכה ממפלגות הקואליציה המסתמנת: "זו אחת מהצעות החוק שאני מגישה בכל כנסת מחדש. אני חושבת שצריך לקדם את ההצעה הזו לטובת האזרחים שחיים בבקעת הירדן, וראוי שהיא תקבל פטור מחובת הנחה כמו שלוש ההצעות שהגישה הקואליציה הבאה. זה הזמן שלהם להוכיח אם הם ימין על מלא, או ימין בלוף. אני מקווה שחברי הציונות הדתית לא יביכו ולא יפנו גב לתושבי בקעת הירדן".