2 צפייה בגלריה
הנשיא טראמפ
הנשיא טראמפ
בעל סמכות נרחבת להעניק חנינות. הנשיא טראמפ
(צילום: AFP)
משרד המשפטים של ארצות הברית חוקר פרשה של העברת כספי שוחד לבית הלבן תמורת חנינות נשיאותיות. כך עולה ממסמך שהתיר לפרסם בית משפט פדרלי הלילה (בין שלישי לרביעי). בעקבות הפרסומים הבהיר גורם רשמי במשרד כי בפרשה לא חשודים אנשי ממשל. בתוך כך פרסם ה"ניו יורק טיימס" כי הנשיא היוצא דונלד טראמפ דן עם יועציו באפשרות לתת חנינה מראש לילדיו, לחתנו ג'ארד קושנר ולעורך דינו רודי ג'וליאני.
השופטת התירה לפרסם מסמך בן 18 עמודים שמחציתו מושחר כדי להסתיר בו פרטים. המסמך מספק פרטים מעטים בלבד על החשדות, ולא מופיעים בו שמות של מי שעשויים להיות מעורבים במעשים, או מתי הם התרחשו. במסמך נכתב כי תובעים פדרליים בוושינגטון אמרו שיש בידיהם ראיות למסכת שוחד שבמסגרתה "הוצעה תרומה פוליטית משמעותית תמורת חנינה או דחיית משפט".
משרד המשפטים ביקש מבית המשפט אישור לצפות בתכתובות דואר אלקטרוני מסוימות בין עורך דין ללקוחותיו, ששמותיהם לא נחשפו. בית המשפט נתן את אישורו לכך באוגוסט.
2 צפייה בגלריה
איוונקה טראמפ ג'ארד קושנר
איוונקה טראמפ ג'ארד קושנר
לא ברור על מה הם עשויים לעמוד לדין. איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר
(צילום: Gettyimages)
מהחלטת בית המשפט עולה שהחוקרים אמרו כי החרימו "יותר מחמישים מכשירים דיגיטליים, כולל מכשירי אייפון, אייפד, מחשבים ניידים, החסנים ניידים, מחשבים וכוננים קשיחים חיצוניים" במסגרת החקירה. עוד נכתב כי משרד המשפטים ביקש מבית המשפט לשמור על החקירה סמויה, מפני שטרם התבררו באופן מפורט זהות המעורבים ואופן התנהלותם.
ולפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", טראמפ דן עם שני יועצים באפשרות לתת "חנינה מקדימה" לילדיו, לחתנו ויועצו קושנר ולעורך דינו ג'וליאני. הנשיא היוצא אמר כי הוא חושש שמשרד המשפטים בממשלו של הנשיא החדש ג'ו ביידן יחפש להעניש אותו באמצעות פגיעה בשלושת ילדיו הגדולים - דון, אריק ואיוונקה - כמו גם בבעלה של איוונקה ג'ארד קושנר המשמש כיועצו.
לא ברור מדוע ומהו הרקע שעליו עשויים מקורביו לעמוד לדין. נגד עסקיו של טראמפ מתנהלות חקירות בחשד לעבירות מס, שייתכן כי בחלקן מעורבים ילדיו. אך אלו הן חקירות שלא מתנהלות ברמה הפדרלית, אלא ברמת המדינה, ולגביהן אין לו סמכות חנינה.
אתמול דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי ג'וליאני שוחח בשבוע שעבר עם הנשיא היוצא על אפשרות לקבל "חנינה מקדימה" מהנשיא לפני שיעזוב את הבית הלבן. לפי שני גורמים אמריקנים שבקיאים בפרטים זו לא הייתה השיחה הראשונה בין טראמפ לג'וליאני על האפשרות לחנינה מראש. לא ידוע מי העלה כעת את הנושא. לפי אחד הגורמים טראמפ לא ציין בשיחה עם ג'וליאני מה בכוונתו לעשות.
על פי החוקה האמריקנית נהנה הנשיא מחופש פעולה נרחב במתן חנינות לאנשים המורשעים בפשעים פדרליים. בשבוע שעבר חנן טראמפ את מייקל פלין, שהיה יועצו לביטחון לאומי והורשע על פי הודאתו בכך ששיקר ל-FBI בחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016. בשבועות האחרונים לנשיאותו צפוי טראמפ לתת חנינות לאישים נוספים.