נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע אמש (יום ד') כי העניק חנינה למייקל פלין, מי שכיהן לזמן קצר כיועץ לביטחון לאומי בממשלו והודה ששיקר ל-FBI במהלך החקירה על ההתערבות הרוסית בבחירות ב-2016. מדובר בצעד מאוד שנוי במחלוקת: זו החנינה המשמעותית ביותר שהעניק טראמפ בימי נשיאותו, והיא מצטרפת לשורה של חנינות והקלות-בעונש שנתן למקורביו. היא צפויה לעורר את זעמם של הדמוקרטים, במיוחד בהתחשב בחלקו הגדול של פלין בפרשת "רוסיה גייט".
4 צפייה בגלריה
מייקל פלין. "חג הודיה נהדר!"
מייקל פלין. "חג הודיה נהדר!"
מייקל פלין. "חג הודיה נהדר!"
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ יום הווטרנים וירג'יניה ארה"ב
דונלד טראמפ יום הווטרנים וירג'יניה ארה"ב
טראמפ. חנינות למקורבים
(צילום: רויטרס)
"יש לי כבוד גדול להכריז שהגנרל מייקל פלין קיבל חנינה מלאה", הודיע אמש טראמפ בטוויטר. "ברכות לגנרל פלין ולמשפחתו הנפלאה, אני יודע שעכשיו יהיה לכם חג הודיה נפלא!".
פלין, לשעבר גנרל בצבא האמריקני, הודה ב-2017 ששיקר ל-FBI על מגעים שניהל עם שגריר רוסיה בארה"ב דאז, סרגיי קיסליאק, בשבועות שלפני השבעתו של טראמפ לנשיא. פלין שיקר לכאורה כשהכחיש שדן עם קיסליאק בעתידן של הסנקציות שהטיל על רוסיה ממשל אובמה. אף שפלין הודה אז ששיקר, בזמן שעבר מאז הוא ביקש לחזור בו מהודאתו, וטען כי התובעים הפרו את זכויותיו וגרמו לו באמצעות תרגילי הטעיה להסכים להודות.
פלין הוא אחד מכמה עוזרים בכירים של טראמפ שהודו או הורשעו במעשים בלתי כשרים בפרשת "רוסיה גייט". הוא הספיק לכהן כיועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ 24 ימים בלבד, ואז פוטר כשהתבררו הטענות שלפיהן ניהל שלא כחוק מגעים עם השגריר הרוסי.
4 צפייה בגלריה
טראמפ עם פלין בראשית ימי ממשלו
טראמפ עם פלין בראשית ימי ממשלו
טראמפ עם פלין בראשית ימי ממשלו
(צילום: AFP)
תובעים פדרלים ביקשו בינואר מבית המשפט לגזור על פלין שישה חודשי מאסר, וטענו כי הוא לא למד לקח ממעשיו והתנהג כאילו החוק אינו חל עליו. במרץ השנה הצהיר טראמפ כי הוא שוקל ברצינות להעניק לפלין חנינה, וטען שה-FBI ומשרד המשפטים הרסו את חייו ואת חיי משפחתו. החנינה שקיבל מטרמאפ אתמול מבטיחה שלא יישלח לכלא.
טראמפ, נזכיר, טוען לאורך כל הדרך שחקירת "רוסיה גייט" נבעה ממניעים פוליטיים ושמדובר בציד מכשפות נגדו ונגד אנשיו. החנינה שנתן אמש היא קריאת תיגר ישירה על החקירה הזו, שהסתיימה מבלי שיומלץ להעמידו לדין.

הוביל קריאות "תכלאו אותה"

פלין כיהן בעבר גם כראש סוכנות המודיעין ההגנתי של הפנטגון, אבל בשנת 2014 הוא אולץ לעזוב, בין השאר בשל סגנונו הניהולי. ב-2016 הצטרף לקמפיין טראמפ, ובוועידה הרפובליקנית הארצית באותה שנה הוביל את הקריאות של תומכי טראמפ "תכלאו אותה", שהופנו נגד המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון ועוררו זעזוע בקרב רבים.
החנינה של טראמפ לפלין באה פחות מחודשיים לפני שטראמפ יתפנה מהבית הלבן והנשיא הנבחר ג'ו ביידן ייכנס לשם במקומו. בצל המאבק המשפטי חסר הסיכוי וחסר הבסיס שמנהל טראמפ נגד תוצאות הבחירות, בטענה שהן זויפו, רבים תוהים לאילו מהלכים יוצאי דופן הוא ינצל את ימיו האחרונים בתפקיד. לאחרונה הועלו שמותיהם של כמה אישים שטראמפ עשוי לתת להם חנינה, בכלל זה הוא עצמו. לטראמפ מחכים אחרי צאתו מהבית הלבן שורה של קרבות משפטיים, אבל מומחי משפט מעריכים שאין לו הסמכות להעניק לעצמו חנינה בקרבות האלה, ודאי לא לפני שהורשע בהם.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם אדי אדוארד גלאגר ש הורשע בפשעי מלחמה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם אדי אדוארד גלאגר ש הורשע בפשעי מלחמה
טראמפ עם אדי גלאגר, שהואשם בפשעי מלחמה
מאז כניסתו לתפקיד הנשיא העניק טראמפ כמה חנינות שנויות במחלוקת, ומבקריו טענו נגדו כי הוא משתמש בסמכות לחון מורשעים ככלי פוליטי. בעוד שלושת הנשיאים שקדמו לטראמפ לא חננו שום אסיר בשנתיים הראשונות לכהונתם, הוא הספיק באותו פרק זמן לחון חמישה, כולם מפורסמים, בעלי קשרים לטראמפ או מתנגדי הנשיא לשעבר ברק אובמה.
בשנה שעברה חנן טראמפ את אדוארד (אדי) גלאגר, מפקד מעוטר ביחידת "אריות הים" שהואשם בביצוע שורה של פשעי מלחמה בעת שירותו הצבאי בעיראק. בהמשך גם נפגש איתו טראמפ והשניים הצטלמו יחד. בקיץ האחרון ביטל טראמפ את 40 חודשי המאסר שנגזרו על יועצו רוג'ר סטון, שהורשע בכך ששיבש את חקירת התערבות רוסיה בבחירות כדי להגן על טראמפ.
פורסם לראשונה: 23:59, 25.11.20