2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בן גוריון באר שבע
אוניברסיטת בן גוריון באר שבע
אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע
(צילום:עמית שעל )
ראשי רשויות מקומיות בנגב פנו לשר הביטחון בני גנץ בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" שלפיו משרתי אגף המודיעין (אמ"ן) בצה"ל באזור הדרום עשויים לעשות את לימודיהם האקדמיים בתל אביב. "אנו מבקשים כי תורה לאנשי משרדך לחזור להסכמים קודמים", צוין במכתב שעליה חתומים בין היתר ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ', ראש העיר דימונה בני ביטון וראש העיר ערד ניסן בן חמו.
במשרד הביטחון פנו באחרונה לאוניברסיטת תל אביב וביקשו לבדוק האם ראשיה יהיו מעוניינים לגשת למכרז כדי לתת את שירותיה למשרתי אמ"ן העתידיים. נשיא אוניברסיטת בן גוריון פרופ' דניאל חיימוביץ, ששמע על המגעים בין משרד הביטחון לאוניברסיטת תל אביב, ראה במהלך הפרת הסכם הבנות שנחתם ב-2018.
לקראת מעבר צה"ל לנגב, נחתם הסכם בין משרד האוצר, הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה, משרד הביטחון ואוניברסיטת בן גוריון, שלפיו כל הגורמים המעורבים יקצו יחדיו סך של 55 מיליון שקל לטובת היערכות המוסד האקדמי בבאר שבע למעבר אמ"ן לנגב.
השינוי בתכנון הוביל את ראשי הרשויות בנגב לשלוח את המכתב לגנץ. "אחת ממטרות המעבר כגורם מרכזי בפיתוח הנגב היה חיזוק האקדמיה בדרום בכלל וחיזוק אוניברסיטת בן גוריון בפרט", צוין במכתב. "מדובר בהחלטה היסטורית שהביא גאווה גדולה לתושבי הנגב. אנו מבקשים כי תורה לאנשי משרד לחזור להסכמים הקודמים. רק כך נוכל להגשים את חזון בן גוריון ולהצעיד את הנגב ומדינת ישראל להישגים רבים".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ רוביק דנילוביץ'
בני גנץ רוביק דנילוביץ'
שר הביטחון גנץ וראש העיר דנילוביץ'
(צילום: AFP, ישראל יוסף)
ראש העיר באר שבע דנילוביץ' אמר: "משרד הביטחון וצה"ל מדברים ובצדק על חשיבות המעבר לנגב וחיזוקו. הגיע זמן המעשים. מעבר אמ"ן לנגב הוא קודם הזדמנות לאגף המודיעין, לתשתיות מתקדמות שמתאימות לעידן החדש והוא משתלב עם הצורך הלאומי האסטרטגי. ככל שאמ"ן ישלים מעבר מלא, הכולל מגורים, תעסוקת בני ובנות הזוג ולימודים אקדמיים בבאר שבע, ההצלחה תהיה גדולה ומהירה. צריך לבוא לשינוי הזה מתוך רצון אמיתי ואמונה שלמה. אנחנו מצפים לבואם, נעשה הכול כדי לתת להם את ההרגשה הביתית ולדאוג לכך שהמעבר לנגב יהיה מושלם".
ראש העיר ערד בן חמו אמר כי "מדובר בהחלטה הזויה. כל הזמן מדברים על חיזוק הנגב ועל התעצמות אזרחית. מילים לחוד ומעשים לחוד. כשאנחנו רואים שמדובר בתשתיות האזרחיות הכול מתנהל בעצלתיים, אם בכלל. זה עצוב ומתסכל שבסוף הדיבורים הם גבוהה גבוהה והמעשים לא. הלימודים האקדמיים אמורים להתבצע באוניברסיטה בן גוריון, אבל פתאום זה ייצא למכרז. כל פעם שצריך חיזוק אזרחי - הכול נראה אחרת. פתאום הם לא ילמדו בדרום, לא יגורו בדרום. אם מדובר רק בעסקת מקרקעין של פינוי הבסיסים מהמרכז לדרום - אז בסדר. אבל אל תשחקו איתנו משחקים של כאילו".
ראש העיר אופקים איציק דנינו הצטרף לביקורת: "צועדים איתנו צעד אחד קדימה ושניים אחורה. חבל שהרמטכ"ל ושר הביטחון לא נותנים מענה. השר פשוט מזלזל ביכולות המדהימות שיש בנגב. זו פגיעה, פשוט פגיעה. הצבא לא נותן מספיק אמון בנגב כולו. לקח הרבה זמן לשכנע את אמ"ן לעבור לנגב ועכשיו מחפשים עוד דרך לתקוע את המעבר. הם צריכים לחזור בהם מהמהלך הזה".
גם ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת נגב, הביע תרעומת. לדבריו, "בסוף, אם מעבר יחידות צה"ל לנגב יסתכם רק בבינוי, ולא ייתן מענה לפיתוח חברתי כלכלי-אזרחי, זה לחזור על הבלוף של עיר הבה"דים. פיתוח מבנים שבהם עושים הכשרות מבלי שמייצרים מעגלים נוספים של פיתוח תעסוקתי וכלכלי, לא מייצר את מה שצריך. עם כל הכבוד לארנונה צבאית זה מעט מדי. הדברים האמיתיים יקרו כשסטודנטים יהיו בנגב וחוקרים יחקרו בנגב ואז אתה מייצר מהלך משמעותי יותר. בעיר הבה"דים עושים טירונות או הכשרה ועפים מהאזור, ואת זה אנחנו לא רוצים".
במשרד הביטחון מסרו בתגובה: "אין גוף במדינת ישראל שמחויב לנגב ומשקיע בו כמו משרד הביטחון. די אם נזכיר את קרית המודיעין, קרית התקשוב, קמפוס הלימודים הטרום צבאיים ועוד שורה של מיזמים שמוקמים בימים אלה במטרופולין באר שבע בהשקעה של מיליארדים, כולל שיתופי פעולה עם אוניברסיטת בן גוריון. משרד הביטחון מבהיר כי אין ולא התקבלה שום החלטה בנוגע ללימודי המשרתים העתידיים בקרית המודיעין. במסגרת ההיערכות לקראת מעבר אמ"ן לנגב החלה בחינה של חלופות לימודים עתידיות, כנהוג בהליכים בקנה מידה לאומי. העבודה נמצאת בראשיתה וטרם התקבלה כל החלטה בנושא".