1 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז)
ההכרזה של משרד הבריאות על הקלה נוספת במגבלות הקורונה, אשר מאפשרת לנכנסים לישראל, כולל תיירים, להסתפק בביצוע בדיקת אנטיגן כתנאי לעלייה למטוס בדרכם ארצה, חרף העובדה שאמינותה אינה מיטבית - הגיעה בטיימינג תמוה. מדינות אירופה השונות, בהן גרמניה, הונגריה, שווייץ, אוסטריה, הולנד, צ'כיה ואחרות, שוברות כעת שיאי תחלואה בקורונה, וכל אדם המגיע משם עלול להיות נשא של הנגיף, על שלל הווריאנטים המוכרים שלו, והמטריד יותר - אלו שעדיין אינם מוכרים לנו.
למרות זאת, החליט ראש הממשלה נפתלי בנט שזה בדיוק הזמן לעודד כניסת תיירים לישראל. בהתאם להחלטת הממשלה, תיירים המגיעים לישראל בקבוצות יוכלו להיכנס גם אם לא חוסנו בחיסון שלישי, אף שחלפו יותר משישה חודשים מיום קבלת החיסון השני שלהם. נזכיר כי ממשלת ישראל עצמה קבעה רק לאחרונה כי מי שחוסן פעמיים בלבד וחלפה חצי שנה ממועד החיסון האחרון שקיבל אינו מוגדר עוד כמוגן מפני המחלה, ולכן איבד את הזכאות לתו ירוק.
שני הצעדים הללו, המוצגים על ידי הממשלה כהישג, מעידים בעיקר על השאננות המטרידה שבה מתנהל בנט. לא די שתיירים ממדינות מוכות קורונה מורשים להיכנס באופן חופשי למדי, עכשיו הם גם מקבלים פטורים משימוש באמצעי המניעה הבסיסיים שנועדו למזער את הסיכון.
מאחורי ההחלטות השערורייתיות האלה, וכאלה שקדמו להן, עומד שיקול אחד בלבד: כלכלי. משרד האוצר לא מעוניין לפצות את החברות שנפגעו מהמשבר, כפי שהיה הגיוני לעשות במצב של מגפה עולמית
ישראל קיימה בשבוע שעבר תרגיל היערכות להתמודדות עם בואו של וריאנט תיאורטי אשר זכה לכינוי "אומגה", שהוגדר במסגרת התרגיל כווריאנט קטלני ועמיד לחיסונים. אבל עם כל הכבוד לתרגילים (בעיקר ביחסי הציבור), הממשלה לא ממש טורחת לנקוט צעדים נדרשים על מנת למנוע את כניסתו של וריאנט עתידי. בפועל - היא כמעט מקדמת את פניו בשירת הבה נגילה.
מאחורי ההחלטות השערורייתיות האלה, וכאלה שקדמו להן, עומד שיקול אחד בלבד: כלכלי. משרד האוצר לא מעוניין לפצות את החברות שנפגעו מהמשבר, כפי שהיה הגיוני לעשות במצב של מגפה עולמית, ולכן הממשלה מוכנה לקחת סיכונים בלתי הגיוניים בעליל כדי לשמור על שקט תעשייתי. התמודדנו עם הדלתא באחריות, ללא סגרים, טוען בנט, אבל האמת הפוכה. למעשה, הוא הימר בגדול על החיים של כולנו, ואיכשהו, בהרבה מזל, יצאנו מזה יחסית בשלום.
מול הסיכונים הגדלים והולכים שראש הממשלה מוכן בלי היסוס לקחת על חשבוננו ניצבת המציאות השבירה: אחרי שבועות לא ארוכים שבהם דועך הגל הרביעי ניכרים סימנים ראשונים בשטח העלולים לבשר את בואו של החמישי, או לפחות כאלו המספיקים על מנת לערער את הביטחון המופרז שלנו באיתנותו של גל השקט הנוכחי.
אתמול (יום ד') היו עשרות מאומתים יותר בהשוואה ליום שלישי לפני שבוע, בחלק לא מבוטל מהיישובים התגלו יותר חולים בהשוואה לשבוע הקודם, ומקדם ההדבקה כבר מגרד את ה-1 מלמטה. רגע לפני תחילת חיסוני הילדים, הקורונה מתפשטת כעת בעיקר במערכת החינוך. כשעיקר התחלואה בילדים ובני נוער היא בגילאי 6 עד 11, שמייבאים את התחלואה לבתים, התפרצות נרחבת נוספת, כפי שקרה בגלים הקודמים, היא רק עניין של זמן.
שרית רוזנבלוםשרית רוזנבלוםדנה קופל
אז הנה עוד סיבה לדאגה: למרות ההצהרות שמפזרים הפוליטיקאים על כך שהבוסטר צפוי להגן עלינו זמן ממושך יותר מהמנה השנייה של החיסון, ושבינתיים אין עדויות לכך שהוא מאבד מיעילותו, חלק מעובדי בית החולים שיבא, שאצלם נעשה המעקב אחר יעילות החיסון, מדווחים בימים האחרונים שוב על צניחה דרמטית במספר הנוגדנים שלהם לעומת הרמה שנצפתה מייד אחרי החיסון השלישי.
לפחות לגבי חלקם (בשיבא טוענים שמדובר במיעוט בלבד) כבר יש ספק אם הם בכלל מוגנים, או אם יהיו מוגנים לאורך זמן. עוד לא ברורה בדיוק משמעות המספרים האלה, אבל המגמה הזו, שכבר נכווינו בה בעבר הלא רחוק, מחייבת אותנו למשנה זהירות.
  • שרית רוזנבלום היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com