בכירים בממשל האמריקני מעריכים שבתקופה הקרובה נראה החמרה ברטוריקה של הנשיא ג'ו ביידן וסביבתו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלתו, גם לאחר המתקפה של הנשיא על רה"מ בריאיון ל-MSNBC הלילה (שבין שבת לראשון). למעבר לכך, אמרו, לא יהיו צעדים שיפגעו בביטחון ישראל. נתניהו השיב למתקפה בריאיון לרשת "פוליטיקו" האמריקנית, שישודר הערב: "הוא טועה, מדובר במדיניות שנתמכת על ידי הרוב המכריע של הישראלים".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נתניהו וביידן. הפיצוץ קרוב?
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
במילים אחרות - על אף הדרישות מישראל להוכיח שהיא עושה מאמצים שלא לפגוע באזרחים חפים מפשע בנשק האמריקני, ושהיא מכבדת זכויות אדם - לא צפויה, לפחות בזמן הקרוב, פגיעה במשלוחי הנשק שארה"ב שולחת לישראל. "יש תסכול אדיר מנתניהו ומממשלת ישראל. הם פשוט לא עושים את מה שהם צריכים לעשות, חלק מזה בגלל סיבות לגיטימיות אך חלק גדול בגלל סיבות פוליטיות פנימיות", אמרו בכירים אמריקנים.
הם הצביעו על הרטוריקה הישראלית, וההחלטות נגד הרשות הפלסטינית והאמירות כי לרשות הפלסטינית אין מקום בעזה ב"יום שאחרי". "כל אלה מרגיזים אותנו ומקוממים, כי הישראלים יודעים כמה זה 'מקפיץ' אותנו שמדברים נגד פתרון שתי המדינות, גם אם אנחנו יודעים שזה לא אפשרי כרגע. אבל מה שמרגיז זו הפזילה של נתניהו לבייס בגלל הלחץ הפוליטי שבו הוא נמצא", הם הדגישו.
הבכירים הבהירו כי לא צפוי בשל כך עיכוב של החימושים האמריקנים. "אנחנו לא נראה את זה, הכסף יגיע. זה יותר רטורי וממוקד בפוליטיקה ובממשלת ישראל. אתם לא תראו צעדים שפוגעים בישראל, אבל אם תלכו לרפיח ותעשו שם משהו מטורף - אין לדעת". האמריקנים דואגים ממבצע נרחב ברפיח, שם נמצאים כ-1.4 מיליון עזתים עקורים. "גם אתם יודעים שזה מאוד מסוכן".

ביחס לעסקת החטופים, הבכירים בממשל ביידן אמרו: "הממשל הזה ממוקד בכל כוחו בשחרור החטופים. הבעיה כעת שלחמאס אין כל עניין לקדם עסקה. אנחנו דורשים מהקטארים להפעיל לחץ חסר תקדים על הנהגת החמאס כדי שיקבלו עסקה, אחרת הם יסולקו מקטאר, חשבונות הבנק שלהם ייחסמו והם אפילו ייעצרו". 
לדברי הבכיר, יש עדיין שאלה האם קטאר תעשה זאת. "אנחנו מקווים שכן, מעריכים שבסוף חמאס לא יעמוד בלחץ ויחזור עם הצעה נגדית", הם הוסיפו. עם זאת, לדבריהם "אז הבעיה תהיה שסביר שהיא תידחה על ידי נתניהו. החשש שלנו שנתניהו יפוצץ את זה, ובכל מקרה הוא רוצה למשוך את זה כמה שיותר. ברור לנו שאם תהיה הצעה נגדית מחמאס, נתניהו ידחה אותה מיידית".
עוד אמר הבכיר האמריקני, כי ראש ה-CIA ביל ברנס מציב בפני הצדדים דד-ליין לקבל החלטות בהקדם, כדי שתושג השגה בתקופת הרמדאן. "בלי דד-ליין לא תהיה עסקה. נלחץ על גם על נתניהו, ובמקביל על קטאר לסלק את הנהגת חמאס. יש מאמץ מצדנו להביא עסקה במהלך הרמדאן, ולהביא להפסקת אש שתאפשר את שחרור החטופים והגדלת הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה", הוא אמר. "היינו צריכים לראות עסקה כבר שלשום, אבל ככל שעובר הזמן זה הופך להיות קשה יותר. צריך לשנות את החישובים עבור קטאר וישראל".
באשר לתמיכה של ביידן בישראל, הבכיר האמריקני אמר כי "לא היה נשיא מאז טרומן שעשה עבור ישראל יותר מאשר ביידן.  רמת המחויבות של ביידן לאזרחי ישראל כל כך משמעותית יותר מכל מה שאפשר לחשוב - אבל עכשיו אנחנו רוצים תמורה". לדבריו, "150 יום ביידן סיכן את מצבו הפוליטי ותמך בממשלה הזאת ובעם בישראל. הוא סיכן את המחנה הפוליטי שלו. אבל מגיע רגע שחייבים הדדיות, אתם צריכים לעזור לנו לעזור לכם".
2 צפייה בגלריה
תמים בן חמד אאל ת'אני איסמעיל הנייה יחיא סינוואר
תמים בן חמד אאל ת'אני איסמעיל הנייה יחיא סינוואר
"דורשים מהקטארים להפעיל לחץ חסר תקדים על הנהגת חמאס"
(צילום: Turkish Presidential Press Office/Handout via REUTERS ,Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP)
הוא הסביר כי המצב כעת משול ל"כביש חד-סטרי". "זו כפיות טובה. לכן, סביר שבתקופה הקרובה נראה שהרטוריקה נגד נתניהו וממשלת ישראל תהיה תקיפה - ובסופו של דבר, הפוליטיקה שלכם תכתיב". הוא ציין את סערת חוק הגיוס והחרדים, ואת השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, שמצויים במחלוקת עם נתניה. "מי יודע, אולי זה יביא להפלת הממשלה. לביידן יש אמינות ענקית בעיניי הישראלים".
לגבי הסיוע ההומניטרי לעזה, בממשל יש תסכול רב מכך שלדבריהם הישראלים רואים בסיוע הזה קלף מיקוח ומעלים דרישות בנוסח "הומניטרי תמורת הומניטרי". בכירים בממשל אומרים: "זה לא מקובל עלינו. הטיעון של ישראל הוא שהסיוע מחזק את החמאס .עמדתנו היא שזה לא מספיק עבורנו. אנחנו רוצים שהסיוע ייכנס כי יש בעזה אנשים רעבים. אל תשכחו שגם לנו בארה"ב יש בעיות פוליטיות. מצפים מידידים ובני ברית להתחשב".
כתבנו בניו יורק, דניאל אדלסון, מוסיף כי ב"ניו יורק מגזין" דווח כי גורמים בבית הלבן פנו למומחה ממשל ישראלי, שאיתו הם נוהגים להתייעץ לעיתים קרובות, כדי לברר כיצד ניתן לגרום לממשלת נתניהו ליפול. "נשאלתי על ידי איש ממשל רציני מה יאלץ את קואליציית נתניהו לקרוס. הם התעניינו במכניקה, 'מה אנחנו יכולים לדרוש שימוטט את הקואליציה שלו'", מצוטט הגורם בעילום שם בכתבה.
ביידן, שהתראיין כאמור הלילה לרשת MSNBC, תקף את את ראש הממשלה כשאמר כי לדעתו הוא "גורם לישראל יותר נזק מתועלת", ואמר ש"פעולה ברפיח היא קו אדום" מבחינתו - אם כי בהמשך הבהיר כי לעולם לא יפסיק לסייע צבאית לישראל.
"ישראל לא יכולה להרוג 30,000 פלסטינים נוספים בזמן שהיא רודפת אחרי חמאס. זה מנוגד למה שהיא מייצגת ואני חושב שזו טעות גדולה", אמר ביידן, שהוסיף כי נתניהו פוגע בישראל בכך שהוא לא עושה יותר כדי למנוע מקרי מוות של אזרחים בעזה. "הוא גורם לישראל יותר נזק מתועלת. יש דרכים אחרות להתמודד עם הטראומה שנגרמה על ידי חמאס. לנתניהו יש זכות להגן על ישראל ולהמשיך לתקוף את חמאס, אבל הוא חייב לשים לב יותר לחיי החפים מפשע שאבדו בגלל הפעולות שננקטו", אמר הנשיא.

נתניהו השיב למתקפת ביידן: "הוא טועה, המדיניות שלי היא של רוב הישראלים"

בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו התראיין לתוכנית שתשודר הערב ברשת "פוליטיקו" האמריקנית, והשיב למתקפה של הנשיא: "לא יודע למה הוא (ביידן) התכוון, אבל אם מתכוון לכך שאני מוביל מדיניות נגד רוב הציבור הישראלי, ושזה פוגע באינטרסים של ישראל - הוא טועה בשני הסעיפים".
לדבריו, "זאת לא המדיניות הפרטית שלי בלבד. מדובר במדיניות שנתמכת על ידי הרוב המכריע של הישראלים. הם תומכים בפעולה שאנו נוקטים להשמדת גדודי הטרור הנותרים של חמאס. הם אומרים שברגע שנחסל את החמאס, הדבר האחרון שעלינו לעשות הוא להכניס לעזה את הרשות הפלסטינית שמחנכת את ילדיה לטרור ומממנת טרור. והם גם תומכים בעמדתי שעלינו לדחות באופן מוחלט את הניסיון לכפות עלינו מדינת טרור פלסטינית".
הוא הוסיף: "רוב הישראלים מבינים שאם לא נעשה זאת, נחזור לטבח של ה-7 באוקטובר. לכן, המדיניות שלי היא המדיניות של רוב הישראלים. הרוב המכריע מאוחד כפי שלא היה מעולם, והם מבינים מה טוב ומה חשוב לישראל - והם צודקים".