המערכת החורפית "כרמל" המטירה ביומיים האחרונים כמויות גשמים מרשימות למדי, ולפי נתוני השירות המטאורולוגי במקומות רבים בארץ נמדדו יותר מ-100 מ"מ של משקעים. בשירות מסרו בצהריים (יום ד') כי הנתון המרשים ביותר נמדד בתחנת מקווה ישראל שליד חולון – שם ירדו 175 מ"מ, מתוכם 147 מ"מ רק ביממה האחרונה.
תחנת המדידה ליד חולון ותיקה למדי, ופועלת יותר מ-100 שנה. לפי השירות המטאורולוגי בתקופה הזו התקבלו רק שני ערכים דומים או גבוהים יותר: 199 מ"מ בנובמבר 1938 ו-148 מ"מ בדצמבר 1954. "יחד עם זאת כמויות יממתיות בסדר גודל שכזה ויותר מתקבלות כמעט מדי שנה בתחנה כלשהי בצפון הארץ או במרכזה", הדגישו בשירות.
6 צפייה בגלריה
גולשים בסופת כרמל בחוף בנתניה
גולשים בסופת כרמל בחוף בנתניה
גולשים על הגלים בחוף בנתניה, הבוקר
(צילום: עידו ארז )
6 צפייה בגלריה
קשת כפולה בחיפה, סופת כרמל
קשת כפולה בחיפה, סופת כרמל
קשת כפולה בחיפה. שם נמדדו 65 מ"מ
(צילום: ליאור קינסברונר)
6 צפייה בגלריה
קשת כפולה בחיפה, סופת כרמל
קשת כפולה בחיפה, סופת כרמל
(צילום: ליאור קינסברונר)
6 צפייה בגלריה
הבולען שנפער בבת ים
הבולען שנפער בבת ים
(צילום: דוברות המשטרה)
עד הבוקר, בשעה 08:00, נמדדו כמויות מרשימות של גשם גם באזורים אחרים: בנתב"ג נמדדו 153 מ"מ, בעמיקם 151 מ"מ, בכפר הירוק 145, בניר אליהו 142, בבית דגן 131, בזיכרון יעקב 124 ובקרני שומרון 122 מ"מ. בתל אביב נמדדו 117 מ"מ ביומיים האחרונים, בצפת ובמרום גולן 84 ובחיפה 65. בירושלים נמדדו 45 מ"מ, ובדרום נראה שהכמויות היו מעטות למדי: בבאר שבע ירד בשתי היממות האחרונות רק מילימטר אחד של גשם.
בשעות הצהריים נפער בולען ברחוב יוספטל פינת החשמונאים בבת ים. בעקבות הבולען נחסם רחוב יוספטל מצומת ניסנבאום עד החשמונאים, לשני הכיוונים. החסימה צפויה להימשך עד יום שישי.
המערכת החורפית – שביומה הראשון אולי עוד נחשבה לסופה עקב הרוחות שהביאה עמה אז, שחלקן הגיעו ליותר מ-60 קמ"ש – עדיין לא הסתיימה, ובשירות המטאורולוגי אומרים כי כמויות הגשמים הסופיות יהיו גדולות עוד יותר.
היום יהיה גשום מאוד מהצפון ועד צפון הנגב. מדי פעם יהיו ברקים, רעמים וברד, ויש סכנה ממשית מהצפות – בעיקר בערי החוף והשפלה. מחר, יום חמישי, עדיין צפוי גשם – אולם ההפוגות יהיו ארוכות יותר. ביום שישי יהיה מעונן חלקית עד מעונן ומדי פעם יירד גשם מקומי. רק משבת לא צפוי גשם, ובתחילת השבוע הבא הטמפרטורות יעלו.
באתר החרמון החלו הבוקר עבודות היערכות והכנות לפתיחת האתר למבקרים מחר. נמסר כי גובה השלג כ-25 ס"מ במפלס התחתון וכ-50 ס"מ במפלס העליון. דוברת אתר החרמון מיקי ענבר הדגישה כי הכניסה מותנית בהזמנת כרטיסים מראש. "כרגע עדיין יש כרטיסים, אנחנו מזמינים את כולם להגיע ואנחנו פותחים את החורף בסערה עם כל הלבן", היא אמרה בריאיון לאולפן ynet.
"כרמל" חוללה ביומיים האחרונים לא מעט נזקים. רק הבוקר, למשל, קרס עץ דקל על מכונית בגבול גבעתיים-תל אביב, ומעך את החזית שלו. למרבה המזל, הנהג לא שהה ברכב בזמן הקריסה. ביום שני, היום הראשון של הסופה, עץ בנתניה קרס על גבר בן 49 ופצע אותו באורח קשה. עץ אחר, שהיה בן 90 שנה, קרס אז על מסעדה בחיפה וגרם שם להרס בגג. היום נפצע באורח קל ילד בן 11 בבית ספר בחיפה, ממטריה שנשברה. הוא פונה לבית החולים רמב"ם בעיר.
גם הצפות כאמור התרחשו בעקבות הגשמים העזים, ובכפר חב"ד תועד אתמול אחד התושבים גולש על גלשן סאף ברחוב שהוצף. התושב, יוסי כהן בן ה-36, סיפר: "ראיתי את זרם המים ברחוב, לקחתי את הסאפ והתחלתי לגלוש בנהר שמי הגשמים יצרו. זה הפך לאטרקציה, אנשים שלפו מצלמות והתחילו לתעד. תמיד חלמתי לעשות את זה".
6 צפייה בגלריה
עץ דקל נפל על רכב בגבעתיים
עץ דקל נפל על רכב בגבעתיים
רכב שנמעך אחרי שעץ דקל קרס עליו. הבוקר בגבול ת"א-גבעתיים
6 צפייה בגלריה
שט בסאפ ברחובות כפר חב"ד בזמן ההצפות
שט בסאפ ברחובות כפר חב"ד בזמן ההצפות
שט על סאפ ברחוב מוצף בכפר חב"ד: "תמיד חלמתי על זה"
(באדיבות יוסי כהן )
הצפה התרחשה אתמול גם בבית הספר היסודי "שרת" בפרדס חנה, שם התלמידים פונו מהמבנה על "גשר" משולחנות שהוצמדו זה לזה. גם הטיילת בתל אביב הוצפה והפכה ל"נהר" ממש, ולפי העירייה הסיבה לכך הייתה עלים שחסמו את מערכת הניקוז. יום לפני כן נפער בור ברחוב איינשטיין בעיר, ומכונית נפלה לתוכו. בור בכביש נפער היום בצהריים גם ברחוב בר אילן ברעננה.
"כרמל" נקראת כך כחלק מפרויקט השמות האירופי המשותף לישראל, יוון וקפריסין – שמעניק לראשונה שם לכל סערה משמעותית. "אתינה" ו"באלוס" היו הסערות שקדמו השנה ל"כרמל", והבאה אחריה תיקרא דיאומדס. השמות הבאים כוללים בין היתר את "עירית", "ג'ואל", ו"לביא".
רענן בן צור וליאור אל-חי השתתפו בהכנת הכתבה